![]() |
| Welkom |
|
|||||||
| Algemeen Alles wat niet in een ander forum hoort kunt u hier plaatsen. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
|||
|
|||
|
Ik kreeg vandaag een belletje uit Leiden, het blijkt dat ik de placebo heb gehad!!!!!
Als ik daar al resultaat mee behaal (en ik was niet de enige) dan doe mij maar een kratje zoutoplossing met een spuitje erbij :-) .... Overigens heb ik zowel bij de neuroloog als bij de longarts de b12 aangekaart maar beide staan niet te springen om dit te onderzoeken... Petra
|
||||
|
||||
|
Puck,
Citaat:
Onvoorstelbaar dat artsen hier volledig aan voorbij gaan. De kosten van een B12 bloed bepaling kost ca €14,70. De kosten van één Vit.B12-ampul kost slechts €1,94 (in verpakking van 5). Anderzijds wordt door artsen in diagnostiek DVN tal van (goedkope en dure) onderzoeken aangevraagd dan wel medicatie voor geschreven waarvan de effectiviteit op zijn minst discutabel is in behandeling van DVN wat meer gericht is op louter palliatie. Met kunst en vliegwerk in dit geval bokkensprongen door zowel jouw neuroloog en longarts wordt een eenvoudige B12 test vermeden of dit een onderliggende factor kan zijn. De volgende tekst wil ik je niet onthouden. Het toont aan hoe krampachtig het "medisch establishment" omgaat met een aanvraag van een B12 bepaling. Het is een pleidooi van een slokdarm patiënt voor een B12 bepaling maar zou net zo goed het pleidooi van een sarcoidose patiënt met DVN kunnen zijn -- gericht aan een neuroloog dan wel een longarts. De link is helaas niet (meer) werkzaam -- vandaar de gehele tekst ![]() http://www.nationalezorgvernieuwings...files/223.html Citaat:
Diesel
|
|||
|
|||
|
Vandaag naar de neurologen...ik ben benieuwd! Weet iemand wat een CITO(?? kan ook CTO zijn) test?
|
||||
|
||||
|
Is dat niet bloedprikken?
|
|||
|
|||
|
Als je het wilt weten, dan krijgt je het te horen...
waarschijnlijk heb ik dus ook DVN...Vandaag wat "simpele" testjes gedaan en het feit dat ik steken en krampen heb bij mijn spieren zijn alle vermoedens dus DVN... Eind van de maand ga ik wat serieuzere onderzoeken krijgen om het te bevestigen.
|
|||
|
|||
|
"Doe het zelfde wat deze patiënt heeft gedaan vraag via de huisarts om een B12 bepaling.
Diesel" Mijn huisarts denkt mee en heeft een aanvraag ingevuld...
|
|||
|
|||
|
Citaat:
Ik weet niet trouwens hoe ernstig het is als je bij de simpele testen al een foute handeling doe vanwege "mogelijk" DVN.
|
||||
|
||||
|
Richtlijn polyneuropathie
http://www.erasmusmc.nl/47445/674532/2253326/PNP Auteurs: dr. M.C.M. Kouwenhoven, prof. dr. P.A. van Doorn Datum: september 2010 (te reviseren: september 2012) Definitie: Een polyneuropathie (PNP) is een symmetrische, veelal chronische aandoening van de perifere zenuwen, die wordt gekenmerkt door sensibele en/of motorische afwijkingen die in de regel distaal meer dan proximaal en aan de benen meer dan aan de armen aanwezig is. Bij PNP zijn per definitie meerdere zenuwen betrokken [1]. Consult: verdenking polyneuropathie (PNP) 4. Alarmsymptomen: • veel pijn • asymmetrie • uitsluitend motorisch • snelle verslechtering • ernstige autonome stoornissen 5. Lab: BSE, Hb, MCV, leuco’s, thrombo’s, glucose, γGT, ALAT, ASAT, kreatinine,TSH, paraproteine, Vit B1, B12 + aanvullend onderzoek afhankelijk van het alarm-symptoom (bijv. ANA, ANCA) + EMG met specifieke vraagstelling: (multipele) mononeuropathie, geleidingsblokkaden of sensibele neuronopathie? 6. Sterke verdenking op erfelijke PNP 7. Standaard lab: BSE, Hb, MCV, leuco’s, thrombo’s, glucose, γGT, ALAT, ASAT, kreatinine, TSH, paraproteïne, Vit B1, B12 (op indicatie Vit B6) + standaard EMG 9. Dunnevezelneuropathie: Wanneer het klachtenpatroon goed past bij een sensorische PNP (mn pijn en eventuele autonome klachten) kan de diagnose ‘dunnevezelneuropathie’ worden overwogen. • Distale dunnevezelneuropathie kan geïsoleerd voorkomen (eigenlijk wordt er alleen in dit geval gesproken van een ‘dunne vezelneuropathie’) met meestal als klachten een brandende pijn aan de voeten, vaak met allodynie, soms met erythromelalgie (rode warme en pijnlijke huid), het EMG is niet afwijkend. • Autonome vezels kunnen ook disproportioneel veel aangedaan zijn en soms gaat dit vooraf aan de tekenen van dikkevezelneuropathie (gestoorde vibratie/positiezin, verlaagde reflexen, krachtsverlies en EMG afwijkingen). Afwijkend zweet patroon en circulatoire afwijkingen in de voeten zijn dan meestal tekenen van de betrokkenheid van autonome vezels. De incidentie en prevalentie van dunnevezelneuropathie zijn niet goed bekend. Bij ouderen wordt in 93% geen oorzaak gevonden. Van de bekende oorzaken komt DM het meest frequent voor. Ook een gestoorde glucosetolerantie zou kunnen leiden tot dunnevezelneuropathie. Amyloidose kan zich presenteren met een dunnevezelneuropathie. Met name wanneer een patiënt zich eerst presenteert met een dunnevezelneuropathie en vervolgens een dikkevezelneuropathie moet zorgvuldig, zo nodig bij herhaling, worden gezocht naar amyloidose. Andere, minder voorkomende oorzaken van dunne vezelneuropathie zijn o.a.: alcohol, HIV/AIDS, sarcoidose, vasculitis en GBS (maar niet als geisoleerd symptoom). De differentiaal diagnose bestaat uit o.a.: erytromelalgie, acroparesthesieen, complex regionaal pijnsyndroom, ischemie van onderbenen of voeten en medicatiegeinduceerde paresthesieen. De behandeling van een dunnevezelneuropathie is gelijk aan de behandeling van een pijnlijke PNP (zie 13). 13. Behandelen indien mogelijk + behandeling pijn bij PNP 14. Oorzaak van PNP blijft onduidelijk: Inventariseer opnieuw of er nu wel aanwijzingen zijn voor alarmsymptomen (zie 4), indien deze aanwijzig zijn zet dan diagnostiek in zoals beschreven onder 5. Indien er geen aanwijzingen zijn voor alarmsymptomen, het EMG geen aanwijzingen geeft voor een oorzaak en de oorzaak onduidelijk blijft overleg dan met een neuromusculair staflid of er geen andere oorzaken van de PNP over het hoofd gezien zijn. ---------------------------------------------------------------- Met name punt 4 en 5 zijn zeer belangrijk voor Sarcoidose patiënten met dunne vezel neuropathie! Wijs uw behandelend arts op een Vit.B12 bepaling, wanneer hij/zij hier niet van op de hoogte is in de differentiatie diagnostiek dunne vezel neuropathie! Overhandig dit protocol aan uw behandelend arts (wanneer deze in gebreke blijft!) van dr. M.C.M. Kouwenhoven, prof. dr. P.A. van Doorn van het Erasmus MC (aandachtsgebieden Neuromusculaire ziekten / neuro-immunologie). Diesel
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|