Ga naar inhoud

Uveitus


annabelle

Recommended Posts

Ik heb al ongeveer 1,5 jaar last van mijn ogen. Ik denk 5 tot 6 keer uveitus geconstateerd door de oogarts. Verklevingingen die uiteindelijk door de oogarts met een laser zijn losgeschoten. In het begin had ik niet in de gaten wat het was en mijn sarcoidose was nog niet vastgesteld.Ik had "alleen maar" kanker en dacht dat dit door de verminderde weerstand kwam. Nu heb ik sinds maart predforte 1 druppel om de dag in beide ogen en het blijft nu stabiel. Steeds was het wanneer ik stopte met de predforte dat het er na een paar weken weer zat.Mijn ACE waarde zat in maart op 161 dus mijn sarco is erg actief en de oogarts wil het risico niet lopen dat het meteen weer terug komt.

Ik merk ook dat wanneer ik moe wordt dit meteen aan mijn ogen te zien is (rood). Wanneer ik alcohol drink merk ik dit ook aan mijn ogen. Een keer is niet erg maar 2 of 3 dagen achtereen een glaasje wijn bij het eten merk ik meteen. Lezen en concentreren is lastig. Achter de computer kan ook maar beperkt. Wanneer ik een paar van deze dingen samen doe voel ik dat het fout gaat. Meestal is dan de oplossing naar bed en een luisterboek op zetten en hopen dat het de volgende dag beter gaat.

Ik gebruik nu om de dag Predforte en 3 maal daags oculotect. Ik heb ook nog glaucoom maar dat heeft volgens mij niets met de sarco te maken.

 

Heeft iemand ook zo'n last van hardnekkige uveitus gehad en wat is er aan gedaan?

 

Link to comment
Share on other sites

(nope, geen ervaring mee hier, maar ik wil je er wel veel sterkte mee wensen, en ik hoop van harte dat het wat rustiger gaat worden in die ogen van jou!!)

Link to comment
Share on other sites

Beste Annabelle. Ik heb in 2009 en 2010 alles bij elkaar zo'n 14 keer een uveitus gehad aan beide ogen. Eerst aan de voorkant van mijn ogen en toen aan de achter kant van mijn ogen waardoor ze de medicatie in mij ogen hebben moeten spuiten. Wat jij opnoemt komt me bekend voor, ogen die rood worden na te lang lezen of op de ipad bezig zijn. Uiteindelijk ben ik via Nieuwegein behandelt met infliximab en sindsdien zijn er geen ontstekingshaardjes meer waargenomen. Groetjes, S'jack

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie S'jack,

 

Hoe is het met je zicht na al die ontstekingen? Heb je nu de ontstekingshaarden weg zijn geen last meer met lezen enz. of blijft dit zo?

Hoe merk je dat de ontsteking achter je ogen zit? Nu geeft bij mij al een alarmbel als ik merk dat mijn oogkas pijn doet en in licht kijken een reactie geeft. Rode ogen is soms ook het gevolg van droge ogen en daarvoor heb ik die andere druppels en dat verdwijnt met rusten en druppelen.

Bij mij zag de oogarts de laatste keer nog een paar cellen dwarrelen maar waren niet actief. Over 2 weken moet ik weer op controle dan kan ik eens vragen of dit zo verder moet.

 

Groetjes Annabelle

Link to comment
Share on other sites

Jawel ik kan nog steeds niet lang lezen of achter de pc. Mijn ogen worden dan moe en gaan prikkelen en branden, ook zie ik vooral tijdens het wakker worden een beetje wazig net of mijn ogen een trage opstart hebben zeg maar. Ook heb ik in beide ogen last van kleine vlekjes, de oogarts denkt dat mijn oogvocht iets vervuild is door alles wat ze hebben meegemaakt. Volgens mijn oogarts zijn mijn ogen "niet gezond" meer na al die ontstekingen en medicatie. Wat ik merkte van de ontstekingen achter mijn ogen was slecht zien, pijn in het oog en als ik in licht keek toen zag je een soort aureool rond het licht en zelfs een soort uitstraling zoals je een ster zou tekenen. Ook heb ik in mij linkse ook tot twee keer een macula oedeem gehad (vocht onder de gele plek) Groetjes S'jack

Link to comment
Share on other sites

Hoi S'Jack,

Ik herken dat wazige van een trage opstart ook heb ik last van vlekje zeker bij fel licht zoals de zon. Alsof alles vol zit met kleine vlekjes.Je kunt wel zien maar je ziet ook die vlekjes een zonnebril helpt meestal.

Merk jij verschil met de ipad of het scherm van de pc dat je van het een meer of minder last hebt? Wij hebben nu alleen een pc misschien is het voor mij een optie om een ipad aan te schaffen.

Groetjes Annabelle

Link to comment
Share on other sites

Dat lichtende vlekje in mijn ogen heb ik 's morgens als ik op sta. Voor lezen heb ik een leesbril nodig, verzien gaat maar wordt minder. Zou toch eens een afspraak moeten maken met een oogarts. ( weer een dokter )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb ruim een jaar last gehad van de Uveitis, die steeds weer terugkwam zodra ik de druppels (predforte) minderde. Uiteindelijk heeft een flinke prednisonkuur (tabletjes) mij geholpen er vanaf te komen. Ik ben nu sinds 1 jaar vrij van klachten maar nog altijd onder controle bij de oogarts. Helaas heeft mijn oog wel geleden van de Uveitis en de medicatie; pigment op de lens agv verkleving, lichte staarklachten en soms nog een felle steek in mijn oog bij kijken in het licht.

 

Link to comment
Share on other sites

Sjonge zeg Ria...

Ik ben blij voor je, dat de ontsteking eindelijk onder de duim is, maar bahbah dat je daar dan de gevolgen nog van hebt. Een herinnering voor iedereen hier, om je ogen in de gaten te laten houden!

Mijn longarts en oogarts adviseren 1x per jaar minimaal, en bij klachten bellen.

Link to comment
Share on other sites

Ria,

Ik zie nu pas je antwoord, ik heb net gereageerd op de vraag over stijfheid.

Ik ben nu aan het minderen met de predforte. Sinds maart om de dag een druppel. Bij mij kwam het ook steeds terug. De laatste keer eind augustus was alles goed en zou ik mogen stoppen maar omdat mijn ACE waarde nog zo hoog waren de laatste keer hebben we ervoor gekozen om door te gaan met druppelen.

 

Ik heb de afgelopen weken om de 3 of 4 dagen nog een druppel gedaan. Ik kan merken dat de onsteking of hoe noem je dat op het vinkentouw zit. Ik moet heel goed opletten, als ik iets voel of een rood oog krijg ga ik meteen weer druppelen.

 

Ik zie alleen niet goed het verschil wanneer mijn oog rood wordt omdat het te droog of omdat dit al een onstekingsreactie is.Ik heb ondertussen ook kunsttranen voor droge ogen.

 

@ Wanneer de klachten van Uveitus zijn mag je eigenlijk geen dag wachten en moet je meteen de oogarts bellen! Dat betekent wanneer je oog rood wordt en je kunt niet in fel licht kijken en dan krijg je ook pijn in je oogkas.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Annabelle, je verhaal is herkenbaar. Druppelen hielp bij mij onvoldoende, was genoeg om het rustig te houden maar niet om er vanaf te komen. Prednisonkuur heeft daar verandering in gebracht. De roodheid begon bij mij rondom de iris en breidde zich vandaaruit uit. Deed bij mij altijd direct enorm veel pijn, lichtschuw en alsof er met messen in je oog wordt gestoken. Waneer het weer oplaaide belde ik direct de oogarts om medicatie - uiteindelijk had ik standaard prednison thuis liggen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Annabelle, Voor mij gaat het een stuk makkelijker met een ipad, maar dat is voor een deel ook omdat ik die naast me heb liggen. Als ik last krijg van mijn ogen of van verlies van concentratie dan leg ik hem naast me neer op een tafeltje en als het weer goed gaat pak ik het weer op. De ipad bevalt zo goed dat de pc inmiddels naar boven is verhuisd. En inderdaad de vlekjes zijn het ergst als er veel licht is, dus een zonnebril helpt zeker. Groetjes, S'jack

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie!

 

@Ria,

kun je mij vertellen wat voor prednisonkuur jij gehad hebt was dit een zware lange kuur?

Als het bij mij nog langer blijft sudderen kan ik daar ook naar vragen.

Heb jij ook kunsttranen voor droge ogen?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo Annabelle.

 

Ik ben in oktober geopereerd aan een Macula Pucker (litteken op de gele vlek), welke is ontstaan door een ontstoken adertje in het netvlies.

Het blijkt dat de sarcoïdose de oorzaak is van de ontsteking in het oog/netvlies (uveitis posterior).

Krijg nu o.a. 6 maal daags Pred Forte.

Ik krijg geen rode ogen bij het lezen op een tablet of monitor.

De ogen zijn echter wel snel vermoeid.

 

Tevens krijg ik Remicade (Infliximab), maar deze had ik in overleg met de reumatoloog, afgebouwd van 7 naar 9 wekelijkse infuustermijn.

Krijg nu het advies van de oogarts om de termijn weer in te korten, om ontsteking in de ogen te voorkomen.

 

Kortom, je staat niet alleen in je strijd

 

Succes ermee

 

groetjes Johan

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een ontsteking aan beide ogen, rechts meer als links. Daar heb ik nu druppels voor, 3x daags: FML Liquifilm 0,1%.

 

Links heb ik geen last meer van mijn oog, rechts nog wel. Heb steeds het gevoel dat ik door een waas zit te kijken. Lezen is met het rechter oog moeilijk, zie de woorden niet goed terwijl ik met links wel kan lezen. Maar ja, hele dag met één oog dichtgeknepen lezen is ook niet alles.

 

Bovendien heb ik voor het slapen gaan 's avionds deze oogdruppels: Timogel 1 mg/g Timolol. Fabrikant (grappig, is mijn nam): Théa.

 

De tip van S'jack om een zonnebril te dragen is geweldig. Ik draag hem al langer en het spaart de ogen echt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi allemaal, Ik heb nu ongeveer 10 jaar uveitus meestal wisselt het per oog maar heb het ook wel eens in beide ogen. Het zit bij mij precies in het zicht dus weet precies wanneer het foute boel is. De slierten en vlekjes vallen inmiddels niet meer op de onstekingen wel. Het begint met puntjes die als ze uitbreiden eerst in verschillende lagen te zien zijn en dan verkleven ook in verschillende lagen. In de zomer het verveleds met veel licht. De pretnisolon drupples doen niet zo heel veel meer die gebruik ik nu denk bijna al die tijd elke dag, nu 1 druppel per dag. Wat mij helpt tegen de onstekingen als ze actief zijn is injecties in mijn oog,net in het gleufje. Na 2 weken klaart de boel dan op. Ik heb nu wel een verhoogde oogbol s Druk(bijwerking) en daar betablokker drupples voor. In mijn rechter oog zat een klein bloedinkje had wat last van lichte flitsen maar had dat niet verwacht. Een paar jaren geleden was het ook aan het loslaten en is het toen vast gelaserd. Het viel mij op dat ik nergens las over injecties gaan jullie naar een gewoon ziekenhuis? Ik ga naar het oogziekenhuis in rotterdam de injecties krijg ik nu 4 jaar om de paar maanden. Toen ik zwanger was nergens last van maar na een jaar dubbel zo erg terug Ben de laatste weken erg moe mijn in de zenuwen in mijn armen vergeetachtig hoofdpijn last van schouders en nek en blubberbenen. Mijn schildklier werkt ook sind 2 jaar minder waar ik tyrax voor slik Groetjes Saskia

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoi Saskia,

Dat is niet mis wat je verteld 10 jaar uveitus. Heb je in die tijd geen prednison kuur gehad i.p.v. druppels, of hielp dat niet?

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.