Ga naar inhoud

Hypercalcemie


Marian P

Recommended Posts

Vanochtend kreeg ik de uitslag van een 24-uursmeting van mijn urine en ik bleek teveel kalk aan te maken en heb een verwijzing gekregen naar een nefroloog.

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Lieve groetjes met metta,

Marian

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marian,

 

In juli was mijn calcium waarde ook te hoog en daarom heb ik van de longarts prednison gekregen 10 mgr per dag en na 6 wk was mijn waarde weer goed maar ik gebruik nu nog 2,5 mg per dag en hoop dit binnenkort af te bouwen. Na die 6 wk zijn mijn waardes steeds goed gebleven.

 

Ik heb geen 24 uurs meting gehad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Annabel voor je reactie!

Dat zou dat lastig voor me worden want ik ben juist van de Prednisolon afgehaald, met veel moeite, omdat het te veel bijwerkingen gaf. Ik slik nu nog wel o.a.200 mg Plaquenil per dag, dat zou dan toch ook moeten helpen...

Verder heb ik twee jaar geleden nierontsteking gehad met nierstenen. De uroloog zei toen dat ik gewoon mijn urine zo helder mogelijk moest houden door genoeg te drinken en kon mijn niets zeggen over Sarcoidose in de nieren en zocht dit ook niet voor me uit Ik moest gewoon de urine licht houden en daar moest ik het mee doen...

Bewerkt door Marian P
Link to comment
Share on other sites

De ontstekingen van sarcoïdose zorgen voor een verhoogd actief vit D 1,25. Als je dit langere tijd hebt, kun je een verhoogd calciumgehalte in je bloed en/of urine krijgen, met op termijn zelfs nierstenen en schade aan je nieren. Hier bij het moment van de diagnose geen verhoogd calciumgehalte, maar wel al nierstenen. Dat is de reden waarom mijn longarts heel erg alert is op alles wat hierbij komt kijken. Op een gegeven moment was mijn vit. D3 erg laag (waarde van 11), en toen mocht ik niet gaan slikken omdat we voor de vakantie zaten. Na de vakantie was de waarde 15, en moest ik toch echt gaan slikken. Maar een extreem lage hoeveelheid (10 microgram per dag i.p.v. 20 of 25), en regelmatig het calciumgehalte in het bloed laten controleren.

Link to comment
Share on other sites

Ja! In de zomerperiode heb je meer zon, en daardoor was de longarts huiverig om vit. D voor te schrijven, omdat het dan dubbel zo hard kan gaan, met zowel tabletten als vit. D opname via zonlicht. Maar dat laatste viel bij mij dus tegen, en toen mocht ik daarna alsnog aan de tabletten.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.