Ga naar inhoud

Calcium in bloed en urine


Lans

Recommended Posts

Vorige week is er teveel calcium in mijn bloed en in mijn urine vastgesteld. Een typische sarcoidose uiting.

Wie heeft dit ook? En hoe is dat behandeld, gaat het ook weer over?

Groetjes Lans

Link to comment
Share on other sites

w.s. heb je teveel actief vit. D in je lichaam (vit D1,25). Dat is niet hetzelfde als vit.D3, dat kun je tegelijkertijd zelfs te laag hebben, heel apart.

Als je intussen ook ontstekingen hebt van de sarcoïdose, krijg je w.s. prednison voorgeschreven. Twee vliegen in één klap: dat helpt tegen de ontstekingen, en het haalt een overschot aan calcium weg.

Zoveel calcium is schadelijk voor je nieren en botten. Je kunt er nierstenen van krijgen, slechtere nierfunctie, en botten die aan de binnenkant ontkalkt zijn en aan de buitenkant juist verkalkt.

groetjes!

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad Hermione, mijn gewone vit. D is 41, laag dus, en het actieve vit D is te hoog.

Ik heb ook het advies gekregen zon te vermijden.

Eind juli heb ik een afspraak in Nieuwegein, dan hoor ik of en hoe ze gaan behandelen.

Prednison zou voor t eerst zijn bij mij.

Ik heb dan ook een echo van de nieren.

Bedankt voor je reactie, groetjes!

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hi Lans,

 

Ik mijd zoveel mogelijk melkproducten (niet extreem hoor) en daarmee blijft mijn calcium stabiel. Ik heb daar dus geen meds voor genomen maar heb het op deze manier opgelost en dat gaat prima.

 

Grt,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hoi,

Ik lees over teveel calcium.

weet iemand waarom het eiwit verhoogd in de urine.

waarom gebeurd dat ineens.

Zou ik moeten diëten,weeg 58 kg.

heb toch al sinds 2020 sarcoidoses.

gr Lime

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wat ik heb begrepen is dat bij mensen met sarcoidose het lichaam bewust de vitamine D laag houdt, omdat vitamine D zorgt voor calcium aanmaak. Zou je dus vitamine D bij gaan slikken op bijv advies van je huisarts, dan gaat je calcium waarde helemaal  de pan uit en dat willen we niet. 

Daarom teveel zon vermijden en oppassen met teveel calcium in eten.

Eiwitten daar heb ik tot nu toe nog niet over gelezen ivm sarco.

Bewerkt door Coor
Link to comment
Share on other sites

Wat ik dan wel weer verwarrend vind is vitamine D 39 dus te laag, maar 1,25D normaal. En 10,38 calcium in urine te hoog maar in bloed weer binnen de grenzen.

Ik vind het moeilijk wat ik hiermee moet.

Gr, coor. 

Bewerkt door Coor
Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.