Ga naar inhoud

Bloedonderzoek Mycobacterie Avium Paratuberculose (MAP)


Joachim

Recommended Posts

  • Administrators

Beste geïnteresseerden,

 

Sinds een aantal jaren wordt er bij wetenschappelijke onderzoeken naar mogelijke triggers van Sarcoïdose, ook gekeken naar bacteriën en virussen. Goede voorbeelden hiervan zijn de CLEAR studie van Dr. Drake in de Verenigde Staten en recentelijk de IGRASAR studie van Dr. Veltkamp in Nederland.

 

Omdat sarcoïdose een auto immuunziekte is, hou ik persoonlijk ook de ontwikkelingen bij van andere auto immuunziekten. Zoals jullie wellicht weten is de Ziekte van Crohn er een van. Bij deze laatste, bestaat er al geruime tijd een groep mensen waaronder een farmaceutisch bedrijf (Red Hill), artsen en patiënten, die van mening zijn dat de Mycobacterie Avium Paratuberculose (MAP) een mogelijke trigger kan zijn.

 

Deze bacterie veroorzaakt in vee zoals bijvoorbeeld geiten en koeien de ziekte van Johne, welke geclassificeerd wordt als een chronische ontstekingsziekte bij deze dieren.

 

Een aantal onderzoekers zijn met de gedachte "bestaat de mogelijkheid dat deze bacterie ook in mensen voorkomt en mogelijk auto immuunziekten triggert" studies begonnen en daaruit kwamen volgens hun zeggen interessante resultaten.

 

Er zijn daarop bloedtesten ontwikkeld om MAP aan te tonen in menselijk bloed maar die zijn zeer beperkt toegankelijk, omdat de tests inmiddels in een gesloten trial zitten, of dat de laboratoria die deze test uitvoeren, aan de andere kant van de wereld gevestigd zijn en waarvan de kosten niet vergoed worden.

 

Nu heb ik na veel gelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken en na de publicatie van de zeer interessante studie van Dr Branko Celler (link onder deze post), besloten mijn bloed laten onderzoeken door Otakaro Pathways in Nieuw Zeeland, welke op dit moment bij mijn weten, het enige lab is wat zich beschikbaar stelt om bloed te testen van patiënten, die niet deelnemen aan een clinical trial inzake de MAP bacterie.

 

Vanaf moment van ontvangst duurt het ongeveer 30 dagen voordat Otakaro Pathways met een resultaat komt maar dan is er wel alle tijd genomen om het bloed goed te onderzoeken.

 

Ik heb inmiddels veel contact gehad met John Aitken, de eigenaar van dit lab en ik heb iig vertrouwen in zijn kunnen en ben dan ook benieuwd naar mijn uitslag. Uiteraard zal ik die delen met jullie.

 

Omdat Otakaro Pathways niet gesubsidieerd is door de overheid of op dit moment met bedrijven of universiteiten samenwerkt, moeten de kosten van deze test helaas betaald worden door de patiënt zelf. Naast de kosten voor het onderzoek zelf, zijn er natuurlijk de verzendkosten en wat mogelijk kleine aanvullende kosten.

 

Normaal gesproken kost deze test 250 euro maar ik heb in overleg met John, voor leden van dit forum een korting weten te realiseren. De kosten bedragen nu nog maar 190 euro en dat vind ik een mooi gebaar.

 

Ik verdien er zelf niets mee en de reden waarom ik korting gevraagd heb voor ons allen aan John is namelijk, hoe meer mensen met Sarcoïdose zich laten testen, des te beter beeld er ontstaat.

 

Het kan best zijn dat er totaal geen enkele vooruitgang wordt geboekt maar voor hetzelfde geldt, vind men iets waarmee geïnteresseerde onderzoekers verder kunnen. Alle beetjes helpen!

 

Ik heb een stappenplan gemaakt, mocht je interesse hebben om jouw bloed ook te laten onderzoeken. Dit stappenplan kun je terugvinden in het sticky bericht "instructies MAP test" in het gedeelte "ons café" wat enkel toegankelijk is voor leden, zodat bepaalde informatie is afgeschermd.

 

Als er aanvullende vragen etc zijn hoor ik het graag.

 

Hartelijke groet,

 

Joachim

 

http://www.mattioli1885journals.com/...icle/view/6769

 

https://www.otakaropathways.co.nz/

 

https://www.redhillbio.com/RHB-104

 

http://www.crohnsmapvaccine.com/

Bewerkt door Joachim
Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.