Ga naar inhoud

Sarcoidose en duiken


paulus

Recommended Posts

Beste,

 

Een aantal weken geleden is bij mij acute sarco ontdekt. Momenteel ben ik onder controle bij een longarts. A.s. maandag zal er een CT-scan gemaakt worden.

 

Nu heb ik echter een vraag: heeft er iemand ervaring met duiken? Is dit af te raden? De longarts kon mij geen bevredigend antwoord geven.

 

mvg, Paul

Link to comment
Share on other sites

Hoi Paul,

 

misschien iets wat je in Maastricht aan prof Drent zou kunnen voor leggen. Als je eigen longarts er al geen antwoord op kan geven, denk ik niet dat iemand het van deze lijst zal kunnen doen.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Tsja, ik kan inderdaad geen medisch onderbouwd antwoord geven. Maar wel uit eigen ervaring spreken.

 

Toen ik nog niet wist dat ik Sarcoïdose had, maar we mijn kortademigheid inspanningsasthma noemden, ging ik duikles nemen en ik vond het héél intelligent om erover te liegen tijdens mijn fysieke onderzoek. Ik had er dan ook alleen last van als ik hardliep, dus ik verwachtte bij duiken geen probleem.

 

Mijn tweede buitenduik, ik heb het idee ook door het duikpak, kreeg ik een soort hyperventilatie aanval. Boven water, dus ik had geluk, want we waren tot 10 meter diep ah duiken. desondanks moest de instructeur me helpen mijn hoofd boven water te houden.

 

Ik zou het niet meer durven, hoe geweldig ik het ook vond. Wat het voor jou gaat doen, weet wellicht niemand. Maar wees heel voorzichtig!

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

hoi,

 

ik heb ook een cursus duiken gedaan en ook gehaald. Ik ben daarbij ook bijna verdronken. Achter af blijkt ook nog eens dat mijn long inhoud niet ok is vanwegen de sarco. Dit merkte ik inderdaad doordat ik het gevoel had dat ik hyperventileerde tijdens het duiken en doordat ik een erge druk op mijn borst had die steeds erger werd en enkele dagen na een duik aanhield. Omdat ik bang was dat ik hart problemen had ben ik daar voor naar mijn huisarts gegaan. Daar bleek dat mijn long inhoud minder was. Blijkt dat de duik keuring niet goed gedaan was en dat ik nooit de goedkeuring had mogen krijgen om te duiken. De keuring was trouwens gedaan bij dezelfde arts maar niet naar behoren. zo zijn mijn longen nooit na gekeken.

Mijn longarts raad het duiken dus af. Niet alleen omdat het vervelend aan voelt maar omdat je door de slechte long inhoud minder zuurstof circuleert en dat s schadelijk voor je hersenen. Ik vond het ook super jammer om niet meer te duiken want het is een oase van rust en heb ook pas 1 keer in spanje gebruik mogen maken van mijn brevet. Maar ik ben heel erg dankbaar dat ik er goed van af ben gekomen want het had niet veel gescheeld en dan had ik dit niet meer kunnen schrijven. En ik vind de rede die mijn arts aangeeft waarom duiken gevaarlijk is in deze toestand heel erg logisch klinken.

 

Heel veel succes ermee het is zeker jammer en wie weet gaan je longen weer vooruit en zijn er weer nieuwe kansen. Maar een hersenletsel wil je er zeker ook niet aan over houden

 

groetjes angel

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie ervaringen tot zover.

 

Ik heb afgelopen vrijdag een uitgebreid longfunctie onderzoek gedaan en hieruit is gebleken dat niets wijst op een afwijking van de longfunctie. Alles werkt naar behoren [inhoud, zuurstof opname etc.] In mijn longen zijn dus volgens de X-Thorax alleen vergootte lymfklieren te zien. Ik zal dus geen last [moeten] hebben van te weinig longinhoud en/of zuurstofopname bij het duiken....

 

Vandaag heb ik een CT-scan laten maken, over 2 weken weer een afspraak bij de longarts om te kijken of het verbeterd is.

 

mvg, Paul

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Bedankt voor jullie ervaringen tot zover.

 

Ik heb afgelopen vrijdag een uitgebreid longfunctie onderzoek gedaan en hieruit is gebleken dat niets wijst op een afwijking van de longfunctie. Alles werkt naar behoren [inhoud, zuurstof opname etc.] In mijn longen zijn dus volgens de X-Thorax alleen vergootte lymfklieren te zien. Ik zal dus geen last [moeten] hebben van te weinig longinhoud en/of zuurstofopname bij het duiken....

 

Vandaag heb ik een CT-scan laten maken, over 2 weken weer een afspraak bij de longarts om te kijken of het verbeterd is.

 

mvg, Paul

zie mijn bericht over aquarium bacterie het is ook op te lopen via waar je duikt

tropen en hier en zelfs vijver

niet in clhoor baden

Link to comment
Share on other sites

Wie duikt er of heeft ooit gedoken?

 

Hallo,

 

Ik heb ong. in augustus mijn duikbrevet gehaald. Aan het eind van de cursus heb ik pas een medische verklaring gehaald. Hierbij werd oa ook een blaas test gedaan. Om de long inhoud en capaciteit te meten. De inhoud was goed maar de kracht van uitblazen was aan de lage kant. 80% ong. Hierdoor was ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Een astma test gedaan maar het werd niet slechter. Medische verklaring werd positief ondertekend. Ik zat gewoon wat onder het gemiddelde. Kon dus 'gelukkig' mijn duikbrevet krijgen.

 

Ben daarna toch maar eens naar naar de arts gegaan voor een verdikt litteken wat op mijn hand zat. Litteken zit er al 10 jaar maar is ong 1,5 jaar geleden dikker geworden en pijnlijk.

Werd doorverwezen naar plastisch chirurg in CMH, stukje weefsel werd onderzocht hierin werden antistoffen gevonden. Van het een kwam het ander. Thorax, CT scan gehad. Lever onderzocht; was goed. Bioptie gehad, enz. Sarcoidose is vastgesteld.

Ik heb ook weer zon blaas test moeten doen deze was toen nog maar 64%. Die arts zei dat hij de medische duikverklaring niet goed had gekeurd met zon uitslag.

 

Ik vraag me wel eens af of sarcoidose niets met duiken te maken heeft of met pers lucht. 2 jaar geleden ongeveer ben ik voor de 1e keer gaan duiken in de Dom. Republiek. Ik geloof dat ook vlak daarna mijn litteken wat dikker werd.

 

Groeten

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ik heb vroeger veel gedoken, en weet zeker dat duikartsen (en longartsen) duiken zullen afraden met sarco in je longen (zuurstofopname en longinhoud als risico) maar vlg mij is daar niet echt een wetenschappelijke test over uitgevoerd.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.