Ga naar inhoud

Huidklachten


Guest Kyra

Recommended Posts

In elke informatie over Sarcoidose kom ik ook 'huidklachten' tegen. Kan iemand mij vertellen wát dit precies voor huidklachten zijn? Ik heb gegoogled maar daar word ik niet veel wijzer van, zoek eigenlijk afbeeldingen. Heb nu (na een half jaar) een plek op mijn binnenbeen, begint als een soort galbult/muggenbeet en voelt in plaats van jeukerig meer pijnlijk aan, wordt dan steeds groter tot er ook kleine bultjes op komen (dan lijkt het weer een soort gordelroos) en uiteindelijk verkleurt het als een bloeduitstorting. De vorige keer was het na een week nagenoeg weg (heb het alleen behandeld met alcohol en een gaasje tegen het schuren van mijn spijkerbroek). Het aparte is dat dit dus gebeurt op een moment dat ik in een laag energie-level zit (dus ik vermoed lage weerstand ook).

Iemand?

Link to comment
Share on other sites

Kyra,

 

Ik ben bang dat er geen algemeen verhaal voor is, maar ik had allemaal kleine bultjes op vooral onbereikbare plaatsen zoals mijn rug, maar ook op de zijkant van billen en kuiten. Toen ik dat aan de huidarts liet zien was o dat is sarcoidose net als die pukkel naast je oog. Op de vraag wat te doen bleef het stil. Voor de jeuk gebruik ik Louis Widmer remederm creme fluide van de apotheek. Het heeft mij prima geholpen na een maand gebruik is de jeuk eigenlijk weg. Nu ben ik ook bezig met het Marshall protocoll zie de andere thread, je weet dus niet zeker wat nu geholpen heeft. Maar ook toen ik daar nog niet mee bezig was hielp dit spul prima tegen de jeuk.

 

groeten Erik ( roelof)

Link to comment
Share on other sites

x heeft nog geen diagnose, ons laatste gesprek in het umcg stemt me niet te vreden ,kan wel huilen. Maar X heeft wel huidklachten gehad met daarbij koortsperioden. Het leken wel galbulten met doorsnedes van wel 12 a 15 cm, het werd dik en rood, warme huid.Jeukte enorm,genezing daarvan duurde best wel lang, soms wel een 3 a 4 mnd.

Ik heb het nu al een half jaar niet meer gezien.

 

 

mijn moeder kreeg roodkleurige uitslag wat brandde,nu praat ik over dik 30 jaar terug, ze heeft het sindsdien ook niet meer gehad

Link to comment
Share on other sites

Hi,

 

Erythema nodosum is de meest voorkomende huidafwijking bij IBD (3-20%) en komt vaker voor bij de Ziekte van Crohn dan bij Colitis Ulcerosa. Ongeveer 5-10% van patiënten met IBD hebben een periode met erythema nodosum gedurende een periode met darmontsteking. Eveneens komt deze huidaandoening voor bij Coeliakie en Sarcoïdose patiënten en kan deze huidafwijking een manifestatie zijn van een onderliggend Vit.B12 deficiëntie.

 

In elke informatie over Sarcoidose kom ik ook 'huidklachten' tegen. Kan iemand mij vertellen wát dit precies voor huidklachten zijn? Ik heb gegoogled maar daar word ik niet veel wijzer van, zoek eigenlijk afbeeldingen.

x heeft nog geen diagnose, ons laatste gesprek in het umcg stemt me niet te vreden ,kan wel huilen. Maar X heeft wel huidklachten gehad met daarbij koortsperioden. Het leken wel galbulten met doorsnedes van wel 12 a 15 cm, het werd dik en rood, warme huid.Jeukte enorm,genezing daarvan duurde best wel lang, soms wel een 3 a 4 mnd.

 

Wellicht zijn de volgende afbeeldingen en info een antwoord op jullie vragen.

 

http://dermatology.cdlib.org/DOJvol8num1/reviews/enodosum/requena.html

 

Sarcoidosis constitutes one of the most common etiologic factors in adult patients with secondary erythema nodosum in our country.[10] In some countries, specially in northern Europe, erythema nodosum and bilateral hilar adenopathy are frequently seen as early manifestations of sarcoidosis (Lofgren's syndrome).[123]

 

Because fully developed lesions of erythema nodosum are histopathologically characterized by a granulomatous component, subcutaneous sarcoidosis (Figure 22) should also considered. However, in subcutaneous sarcoidosis granulomatous involvement predominates in the fat lobules rather than in the septa (Figure 23), and the septa do no exhibit the fibrosis and the thickening usually seen in fully developed lesions of erythema nodosum.[157]

 

Etiologie:

 

http://dermatology.cdlib.org/DOJvol8num1/reviews/enodosum/table1.html

 

http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1076270742

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Hi Diesel,

superbedankt! Dit is inderdaad de plek die ik ook heb, met name ook het 'eindstadium' waarop het lijkt alsof je echt een zware bloeduitstorting hebt...

Link to comment
Share on other sites

bedenk net dat ik nog B12 injecties hier heb liggen.. ga ik dan toch maar snel weer aan beginnen..

 

shit.. en ik val in drie categorieën... Hodgkin, Sarco en Toxoplasmose... (had ik die laatste link nu maar beter niet gelezen :( )

Bewerkt door Kyra
Link to comment
Share on other sites

Kyra,

 

bedenk net dat ik nog B12 injecties hier heb liggen.. ga ik dan toch maar snel weer aan beginnen..

Heb jij een gediagnosteerd Vit.B12 tekort?

 

shit.. en ik val in drie categorieën... Hodgkin, Sarco en Toxoplasmose...

Wanneer bij jou een Vit.B12 tekort van toepassing is heb je er nog een categorie bij.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

nou ja dat B12 kan ik wel aan... is ook een gevolg van alle chemo's enz. met enige regelmaat een prik doet me niet zoveel... de rest vond ik minder :(

Link to comment
Share on other sites

Kyra,

 

De gevolgen van een B12 deficiëntie zijn niet te benijden wanneer het lichaam door externe oorzaken (o.a medicatie) geen B12 uit het voedsel meer kan opnemen. Vage dan wel een scala van meest uiteenlopende bizarre symptomen c.q klachten kunnen zich langzaam dan wel in een rap tempo in hevigheid manifesteren.

 

Diverse gastro– neuro symptomen c.q klachten van Sarcoidose en/of een Vit.B12 deficiëntie vertonen overlap kenmerken met elkaar -- het is niet eenvoudig dan wel onmogelijk om exact de vinger te leggen op het feit of de symptomen sarco kenmerken zijn of B12 deficiëntie gerelateerd.

 

Vit.B12 is o.a belangrijk voor de normale vorming van rode bloedcellen en gezondheid van de zenuw weefsels. Een B12 tekort kan leiden tot een verminderde hoeveelheid rode bloedcellen in de bloedbaan -- en schade aan de zenuwen met inbegrip van perifere neuropathie. Wellicht ben je bekend met de gevolgen c.q symptomen van neuro sarco -- wees alert dat vergelijkbare symptomen even wel door een gebrek aan B12 kan worden veroorzaakt.

 

De volgende lijst van o.a de perifere- polyneuropatie symptomen van een B12 deficiëntie die een overlap met neuro sarco symptomen kunnen vertonen wil ik je niet onthouden:

 

Vroege en late neurologische voortekenen in meer of mindere mate van een Vit.B12 deficiëntie:

 

□ Vermoeidheid, gebrek aan energie, vermoeidheid, spierzwakte

□ Brandend gevoel in de voeten

□ Gevoelloosheid en tintelingen in de voeten of handen

□ Steken -- prikkelend gevoel of er mieren over je benen, armen en gezicht lopen

□ Zenuwpijnen

□ Pijn of een branderig gevoel in de mond of tong

□ Duizeligheid, abnormale coördinatie, onvaste gang c.q dronkenman gevoel

□ Concentratie stoornissen -- korten termijn geheugenverlies

□ Veranderingen in de mentale status, depressie (mild tot psychotisch)

□ Tinnitus (oorsuizen)

□ Incontinentie, libido verlies, impotentie

 

Het is voor een (neuro)sarco patiënt met een B12 deficiënte of andersom een B12 patiënt met sarco haast onmogelijk om het verschil te onderscheiden welke aandoening de neuro klachten (o.a dunne vezel neuropathie) en beschadiging van de zenuw weefsels veroorzaakt.

 

Een niet tijdig onderkend dan wel on(der)behandeld B12 gebrek kan bij een sarco patiënt onnodig meer leed en schade berokkenen en dient ten alle tijde vermeden te worden.

 

met enige regelmaat een prik doet me niet zoveel…

Wat versta jij onder “met enige regelmaat”.

 

Bij neuro klachten veroorzaakt door een B12 deficiëntie is het primair van belang langdurig met korte interval een B12 injectie te plaatsen. In de bijsluiter en het Farmacotherapeutisch Kompas staat dit o.a beschreven.

 

FK en bijsluiter nycomed:

 

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/H/hydroxocobalamine.asp?blPrint=True

 

http://www.nycomed.nl/NR/rdonlyres/C43F5741-1A1F-4BEA-A862-8E8C0F6A7AB1/0/Hydrocobaminebijsluiter.pdf

 

Dosering

 

I.m. of diep s.c.: begindosering 10 injecties à 1000 microg met een interval van ten minste 3 dagen; onderhoudsdosering 1000 microg eenmaal per 2 maanden of 300 microg eenmaal per maand.

 

Bij duidelijk neurologische afwijkingen: 1000 microg een- à tweemaal per week gedurende bv. 2 jaar.

 

Chemo therapie medicatie o.a methotrexate wordt voorgeschreven door artsen bij de meest uiteenlopende aandoeningen met een inflammatie karakter o.a Reuma, Sjögren, Crohn, Colitis Ulcerosa, Ziekte van Behçet, Psoriasis, Sarco, MS etc. gebruik van deze medicatie kan op termijn een tekort aan foliumzuur en B12 veroorzaken.

 

Methotrexate for Chronic Diseases in Adults

 

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199506293322615

 

Weinblatt discussed the use of methotrexate for chronic diseases in adults (Feb. 2 issue).1 Although folic acid is helpful in reducing the toxic effects of methotrexate therapy,2 its expanded use may have an unintended consequence.

 

In large doses, folic acid can correct the megaloblastic anemia associated with vitamin B12 deficiency without correcting — and potentially even aggravating — the neurologic abnormalities associated with this deficiency.3 The coexistence of vitamin B12 deficiency and rheumatoid arthritis has been reported.4 In patients with Crohn's disease and ileal involvement, vitamin B12 deficiency is not uncommon.5

 

With the increased use of methotrexate for various chronic diseases, there may be a greater likelihood that vitamin B12 deficiency will be masked. Such a deficiency should be considered in patients receiving methotrexate who have paresthesia, generalized weakness, gait disorders, or polyneuropathy. It may even be reasonable to screen all patients for concomitant vitamin B12 deficiency at the start of methotrexate therapy.

 

Robert A. Fogari, M.D.

Susan Hoch, M.D.

Hahnemann University, Philadelphia, PA 19102-1192

 

Wanneer jij bijvoorbeeld periodiek dan wel permanent methotrexate gebruikt is een B12 evaluatie met foliumzuur meer dan gewenst -- noodzakelijk zelfs wanneer reeds een B12 behandeling in het verleden als therapie is ingesteld.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik gebruik op dit moment geen andere medicijnen, alleen nog 5 mg prednisolon. Ik ben ooit begonnen met de B12 omdat ik vegetarisch eet (at, want inmiddels eet ik alweer wel ietsje vlees) en omdat het schijnt te werken bij de extreme moeheid na de behandelingen tegen kanker, hoewel bloedonderzoeken géén tekort aangaven. Maar bewezen is ook dat een tekort aan B12 zeker niet altijd in je bloed te zien is.

Ik kreeg toen 2 prikken per week, afgebouwd naar 1x per maand. Maar ja, dan gaat het weer een tijd goed, of ik voel geen verschil en dan laat ik het weer versloffen (eigen schuld dikke bult dus). Ik heb wel altijd een voorraad in de koelkast, dus ga nu maar weer braaf beginnen met 2x per week...

 

By the way: dank je voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoorden hier!

Bewerkt door Kyra
Link to comment
Share on other sites

Kyra,

 

bewezen is ook dat een tekort aan B12 zeker niet altijd in je bloed te zien is. !

 

Klopt, er is geen gouden standaard voor vaststellen van een B12 te kort. De arts kan aanvullend een homocysteine en MMA (methylmalonzuur) bepaling aan vragen deze “functionele markers” kunnen een B12 tekort aantonen -- maar niet uitsluiten.

 

Bij verdenking op Pernicieuze anemie kan een anti stoffen bepaling IF (Intrinsic Factor) en anti stoffen Pariëtale cellen en serum gastrine waarde worden bepaald.

 

Bij waarden onder de 100 pmol/L is er altijd sprake van een B12 deficiëntie -- bij een B12 waarde tussen de 100 en de onderste grens van de ref. waarden is er in principe altijd sprake van een B12 deficiëntie. In het grijze gebied (150 – 350 pmol/L) kunnen diverse B12 symptomen c.q klachten gaandeweg in een onbepaald tijdsbestek zowel in mindere dan wel hevige mate in aantal manifesteren. Helaas worden diverse patiënten met deze grijze gebied waarden niet zelden onverrichte zaken naar huis gestuurd.

 

Diverse artsen hanteren te scherp de ondergrens ( ±130 pmol/L) van de B12 ref. bloedwaarde alvorens men besluit de patiënt met Vit.B12 injecties te willen behandelen.

 

Menig niet herkende B12 patiënten worden uit onwetendheid met diverse verlegenheids diagnoses naar huis gestuurd. Diverse binnen en buitenlandse B12 patiënten forums maken duidelijk dat een juiste diagnose met B12 behandeling (soms vele jaren) vooruit wordt geschoven met alle ellende van dien en diverse klachten door de afwachtende houding onomkeerbaar zijn geworden -- met name neuro schade.

 

Veelbelovend voor de toekomst is de bloed bepaling actief Vit.B12 (holoTC) de biologisch werkzame fractie van het totaal B12.

 

http://home.kpn.nl/hindrikdejong/nieuw68.pdf

 

Aan de aanvragers van laboratoriumdiagnostiek

 

Voor de vraagstelling “vitamine B12 deficiëntie” wordt door de AKC al vele jaren de bepaling van vitamine B12 in serum als diagnostische test aangeboden. Door de toename in kennis van de metabole gevolgen van een tekort aan vitamine B12 weten we dat die bepaling niet voldoende sensitief is om alle vitamine B12 deficiënties op te sporen.

 

De biochemische achtergrond daarvan is dat vitamine B12 in serum verdeeld is over twee verschillende transporteiwitten, waarvan slechts één vitamine B12 beschikbaar maakt voor de weefsels. Dat is het transcobalamine-gebonden vitamine B12. Niet alleen in theorie maar ook in de praktijk blijkt de verhouding sensitiviteit/specificiteit voor de opsporing van vitamine B12 deficiënties gunstiger voor het transcobalamine-gebonden B12 dan voor de totale B12-concentratie in serum.

 

Sinds kort beschikken we over de mogelijkheid deze nieuwe parameter, die “actief B12” wordt genoemd, reproduceerbaar en geautomatiseerd te meten.

 

Om praktijkervaring met de nieuwe bepaling op te doen, zullen we voorlopig gedurende een aantal maanden bij elke aanvraag voor een vitamine B12 bepaling de bepaling van actief B12 toevoegen als de uitslag van totaal B12 lager is dan 300 pmol/l.

 

Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat onder die waarde het aantal discrepante uitslagen significant toeneemt. Als, na deze evaluatieperiode, zou blijken dat de actief B12 bepaling de totaal B12 bepaling geheel kan vervangen, zal deze laatste voor de indicatie deficiëntie-onderzoek kunnen worden afgeschaft. Voor de afname van het bloedmonster heeft deze verandering geen gevolgen. In gevallen waar ook Actief B12 onvoldoende duidelijkheid verschaft, kan het laboratorium op aanvraag ook de metaboliet methylmalonzuur bepalen.

 

De referentiewaarde voor ActiefB12 is “> 20 pmol/l”.

 

Samenvatting:

De AKC introduceert de bepaling van Actief B12 ter verbetering van de diagnostiek van vitamine B12 deficiëntie, voorlopig als extra bepaling indien het totaal B12 < 300 pmol/l.

 

Met vriendelijke groet,

Prof.dr. J.Lindemans,

Dr.R.de Jonge,

Klinisch chemici

 

Hoopgevend is de visie van Prof. dr Lindemans van het Erasmus MC

 

Actief B12- test voor een tijdige diagnose

 

http://www.diagned.nl/files_content/Diagned38-3.pdf

 

Het allerbelangrijkste vindt Lindemans daarom dat artsen zich er van bewust worden dat een normale vitamine B12- status en zelfs een normaal actief B12, een deficiëntie niet uitsluit “Goed blijven kijken naar het klachten patroon van de patiënt, en zo nodig aanvullende diagnostiek aanvragen. Want wanneer je dit over het hoofd ziet, is er kans op blijvende zenuwschade

hoewel bloedonderzoeken géén tekort aangaven. !

 

Hoe misleidend dit kan zijn maakt de volgende info duidelijk en een holo tc bepaling aanvullend gewenst dan wel noodzakelijk is bij gebruik van bijvoorbeeld chemo therapie. De totale B12 bloedwaarde, homocysteine en MMA waarde laat bij het merendeel van deze patiënten geen significante veranderingen zien -- wel is er een significante daling in holo TC het actieve B12 de werkzame fractie van B12.

 

Chemotherapy-induced suppression of serum holotranscobalamin.

 

http://www.asco.org/ascov2/Meetings/Abstracts?&vmview=abst_detail_view&confID=65&abstractID=33549

 

Purpose: Chemotherapy-induced damage to the stomach and small intestine may inhibit the absorption of vitamin B12. To assess the risk of chemotherapy causing acute vitamin B12 deficiency, we primarily measured the active form of vitamin B12, holotranscobalamin, but also total serum B12, methylmalonic acid, and total homocysteine. Experimental Design: We studied 21 patients that were actively on chemotherapy and recorded values for holotranscobalamin, total serum B12, methylmalonic acid, total homocysteine, and cystatin-c. Measurements were taken both before and after four doses of chemotherapy. T-tests were employed to determine statistical significance. Results: There was a statistically significant drop in holotranscobalamin after chemotherapy in eighteen out of twenty-one patients (p = 2.64x10-3). Three patients were vitamin B12 deficient as defined by total B12 < 300 pg/ml. Neither methylmalonic acid (p = 3.95x10-1), nor total homocysteine (p = 4.34x10-1), showed any significant changes. Conclusions: Chemotherapy caused an acute deficiency of the only metabolically active form of vitamin B12, holotranscobalamin, despite B12 supplementation. We suggest monitoring patients for changes in holotranscobalamin to ensure that prolonged deficiency does not occur. The clinical implications of acute lowering of holotranscobalamin remain unknown.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Geweldige info!! Ik hoop dat veel mensen dit lezen!!!!!!!

Dank je!!

 

Misschien even een apart topic van maken? Het is zo de moeite waard om te onderzoeken! Met name voor de sarco patienten met klachten van moeheid enz.!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kyra,

 

Geweldige info!! Ik hoop dat veel mensen dit lezen!!!!!!!

Dank je!!

 

Misschien even een apart topic van maken?

Waar denk je aan... een topic met info over Sarcoidose patienten met een Vit.B12 tekort.... of een topic met louter B12 info voor de sarco patient...?

 

Het is zo de moeite waard om te onderzoeken!

 

Zeker weten!

 

Met name voor de sarco patienten met klachten van moeheid enz.!!

Info over vermoeidheid bij sarcoidose van Guus Wolswijk in het kwartaal blad Sarcoidose nieuws van de Sarcoidose Belangen vereniging Nederland.

 

Vermoeidheid een vaag begrip of toch niet?

 

http://www.guuswolswijk.nl/sarcoidose.php?id=6

 

Moeheid bij sarcoidose kan ook het resultaat zijn van een andere aandoening(en). Zo kunnen patiënten met hoge suikerspiegels (diabetes), bloedarmoede, een verminderde functie van de schildklier of een tekort aan vitamine B12 zich ook erg moe voelen.

 

Moeheid (invaliderend) is slechts één symptoom die kenmerkend is bij patienten met een gebrek aan B12.

 

In de topic van John staat nog meer info geschreven over Vit.B12 waar je met name op moet letten in o.a het diagnose traject.

 

http://www.wijhebbensarcoidose.nl/forum/f18/lifestylemetamorfose-t919/pagina2.html

 

De overlap symptomen die horen bij sarcoidose dan wel bij een Vit.B12 deficiëntie zijn groot te noemen -- in die zin is het lastig te ontwaren of de klachten een uiting zijn van sarco of B12 gerelateerd. Het periodiek volgen van de B12 waarde kan behulpzaam zijn in welk profiel het past -- zeker wanneer een B12 waarde in het grijze gebied verkeer een aanbeveling.

 

Compilatie info van de site “Stop Sarcoidosis” patiënten met daarnaast een B12 tekort -- deze combi is niet ongewoon.

 

http://www.inspire.com/groups/stop-s...-ace-question/

 

http://www.inspire.com/groups/stop-s...12-deficiency/

 

http://www.inspire.com/groups/stop-s...-d-deficiency/

 

http://www.inspire.com/groups/stop-s...ion/vertigo-1/

 

Vroege diagnose (stadia I & II het zogeheten grijze gebied) van een B12 deficiëntie is gewenst omdat onomkeerbare neurologische schade kan worden voorkomen met toediening van B12 (hydroxocobalamine injecties)

 

Onder neurologische klachten kan je bijvoorbeeld denken aan o.a dunne vezel neuropathie wat bijvoorbeeld een overlap symptoom is van sarco. In die zin is voor sarco patiënten met o.a dunne vezel neuropathie een B12 bepaling een serieuze optie. Wanneer de B12 waarde bij een sarco patient reeds in het grijze gebied verkeer is periodiek een B12 waarde blijven volgen een voorwaarde -- meten is weten.

Diesel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Aanvullende info,

 

Erythema nodosum is de meest voorkomende huidafwijking bij IBD (3-20%) en komt vaker voor bij de Ziekte van Crohn dan bij Colitis Ulcerosa. Ongeveer 5-10% van patiënten met IBD hebben een periode met erythema nodosum gedurende een periode met darmontsteking. Eveneens komt deze huidaandoening voor bij Coeliakie en Sarcoïdose patiënten en kan deze huidafwijking een manifestatie zijn van een onderliggend Vit.B12 deficiëntie.

 

A 39-year-old lieutenant colonel stationed in Saudi Arabia with arthritis, fevers, and rash

 

http://66.197.58.78/yersiniosis_article_5.htm

 

3. Erythema nodosum has been associated with all the following EXCEPT.

 

a. Blastomycosis

b. Streptococcal infection

c. Behcet's disease

d. Vitamin B12 deficiency

e. Sarcoidosis

 

Erythema nodosum is characterized by painful erythematous nodules on the anterior surface of both legs.

 

Dat erythema nodusum eveneens bij Coeliakie wordt gezien is mogelijk verklaarbaar door een gebrek aan B12 bij deze Coeliakie patiënten.

 

Coeliakie patienten met een B12 gebrek is niet ongewoon.

 

Coeliakie en Vit.B12 deficiëntie

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

remicade

 

ik heb nu 38 jaren sarcoidose. dit is nooit behandeld tot ik een andere specialist kreeg. nu word ik behandeld met remicade. de uitwerking hiervan

op mijn longen is perfekt. ik heb mij de laatste 15 jaren niet meer zo goed gevoeld als nu. alleen heb ik nu een pijnlijke gordelroos gekregen.

ik ga nu maar mijn longspecialist bellen of ik over 12 dagen gewoon mijn remicade-infuus kan krijgen of dat dit door de gordelroos mooet worden uiygesteld.

Link to comment
Share on other sites

hoi kyra

 

ik heb ook veel sarcoidose plekken op de huid in het begin lijken het op muggen bulten maar ze doen geen pijn en jeuken niet nu zijn het dikke blauw paarzen vlekken ik heb er denk ik wel 30 over mn hele lijf .

ook heb ik het in mn longen en ogen .... heb jij ook zo veel plekken op je huid? ik ben er achter gekomen omdat ik voor een dermatelogen praktijk werk en een biopt hebt laten nemen

 

groetjes simone

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.