Ga naar inhoud

Embolisatie


Michèl Penders

Recommended Posts

Goedemorgen,

 

een korte vraag:Enkele maanden geleden kreeg ik last van het ophoesten van bloed. Eerst betrekkelijk weinig (wat streepjes bloed in slijm dat ik opgaf) en later steeds meer met een aantal keren echt grote hoeveelheden.

 

Het bleek dat er een aantal bloedvaten op mijn longvlies poreus danwel beschadigt waren en dat deze bij hoesten of enige andere vorm van druk, kapot sprongen waardoor ik dan bloed ophoestte.

In overleg is toen besloten om middels een embolisatie dit probleem op te lossen. Wat ze doen is via de lies met een catheter naar binnen gaan, ze volgen je slagader tot bij je longen en 'plaatsen' vervolgens op de plek waarvan men het vermoeden heeft dat het daar mis is (want zeker weten kunnen ze het niet) een aantal kunststof balletjes (zgn. 'coils') waardoor deze ader afgesloten wordt en daarmee dus ook niet meer kan bloeden.

 

Men heeft dit de 1e keer bij mij geprobeert in juni van dit jaar echter helaas zonder resultaat. De chirurg kon destijds niet op de juist plek komen. Afgelopen dinsdag heeft men in het ziekenhuis van Maastricht een 2e poging gedaan en dit keer wel met succes. In mijn linker en rechter long zijn een tweetal bloedvaten gedicht.

 

Heeft iemand van jullie deze ingreep al eens meegemaakt? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Met name wat betreft pijn en kortademigheid?

 

Bedankt alvast.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb deze behandeling ook ondergaan in het St Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. Ze hebben dit 2x gedaan omdat ik tijdens de 1e keer onwel werd.

Ze hebben 3 bloedvaten gedicht met ebolisatie in zowel de rechter als linkerlong.

Doordat in 8 dagen in het ziekenhuis heb gelegen en steeds zowat de hele dag nuchter was in afwachting van de onderzoeken, heb ik wel een paar weken bij moeten komen. Was erg snel moe.

Na deze behandeling heb ik geen bloed meer opgehoest.

Inmiddels ben ik de MTXaan het afbouwen, moet nog wel de prednisolon slikken.

Moet in januari 2012 weer op contole dan wordt er weer uitgebreid bloedonderzoek gedaan en foto's en longfuctie.

EN dan afwachten of ik verder mag afbouwen.

 

In welk ziekenhuis ben jij eerst geweest?

Link to comment
Share on other sites

Bloed ophoesten

 

John,

 

bedankt voor je antwoord. Bij mij hebben ze het inmiddels ook twee keer geprobeert, 1 x in het ZKH van Sittard en 1x in het AZM te Maastricht. De eerste keer mislukte omdat men moeite had het juiste bloedvat te bereiken met de catheter. De tweede keer was succesvol, in die zin dat men de twee bloedvaten waarvan met het vermoeden had dat de bloedingen daar hun oorsprong hebben, hebben kunnen dichten. Echter gisteravond weer een forse bloeding gehad, een hele beker vol. Weer naar het ziekenhuis, weer door de molen, weer niks te vinden.

 

Heb inmiddels zelf wat research gedaan. Al eens gehoord van aspergillose?

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.