Ga naar inhoud

let op : kattenbakvulling!!!!


bianc

Recommended Posts

Hallo iedereen.

 

In De Limburger van vandaag staat een artikel over Sarcoidose.

Ik heb dit bericht telefonisch voorgelezen gekregen, dus excuseer als ik iets verkeerd spel. Ik heb zelf geen krant en vind het artikel niet op de site, dus kan ik ook geen link plaatsen. Ik wil jullie deze info echter niet onthouden.

 

het artikel gaat over een vrouw uit Heerlen.Bij haar is longsarco geconstateerd. Haar longen gingen steeds meer achteruit tot een capaciteit van 10%.

 

Zij heeft 8 katten en 4 kattenbakken. Op een gegeven moment is zij overgestapt op kattenbakvulling van bewerkt oud papier. Vanaf dat moment ging het steeds beter met de sarco. Als ze per ongeluk weer de oude kattenbakvulling gebruikte , stak de sarco de kop weer op.

 

Dr Drent zegt hierover dat in haar oude kattenbakvulling de stof silica zit.

Dit kan in het geval van de Heerlense vrouw dus de sarco activeren.

 

Dus : heb je katten, stap dan eens over op kattenbakvulling van gerecicled oud papier.Baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb mijn eigen kattenbakvulling eens bekeken, maar er staan geen ingredienten op.

 

Het ligt dus niet aan de katten, maar aan de stof die vrij komt bij het rammelen met kattenbakvulling waar silica in zit.

 

groetjes Bianca

Link to comment
Share on other sites

Bianca,

 

Heeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor deze, zeer waardevolle, informatie.

Een jaar geleden zat ik bij een "natuur geneeskundige" zij vertelde mij dat ik sarco had gekregen door een Chemische stof?! Ook zij kon er alleen niet achter komen wat dat is geweest:cursing:

Ik ben nu door de artsen "gezond verklaard"! Het gaat momenteel, en ik voel me ook, erg goed.

Toch ben ik nog steeds benieuwd wat bij mij de trigger is geweest.

 

Wij hebben zelf geen huisdieren maar door en in mijn werk ben ik nogal eens in aanraking gekomen met dit soort stoffen. Zo heb ik bijvoorbeeld thuis in de schoenenkast 2 zakjes silica staan om de kast droog en vrij van schimmel te houden. Silica zit o.a. ook vaak in de schoenendoos van nieuwe schoenen.

 

Groetjes,

 

John

Link to comment
Share on other sites

Oeps, dat is nog eens waardevolle info! Die zakjes heb ik ook liggen, dat wil zeggen had ik liggen,ze liggen nu in de prullenbak.

Zo zie je maar : het KAN heel simpel zijn, zo getuige de vrouw uit Heerlen.

Helaas gaat dat niet voor iedereen hier op het forum op.

Link to comment
Share on other sites

Klinkt niet vreemd. Ik denk dat hetzelfde gaat voor vogels en al die troep onder in de kooi.

Toen ik eerst met long klachten in het ziekenhuis kwam werd mij uitvoerig gevraagd over huisdieren, met name katten en vogels.

Silica kan wel degelijk een longaandoening veroorzaken, de mij bekend in de oren klinkend silicose, maar dus ook sarcoidose.

Ik was tijdens oud en nieuw bij vrienden op bezoek voor de eerste keer. Na een uurtje werd ik was hezig. Was het de minimale hoeveelheid vuurwerk kruitdampen die ik binnen kreeg of was het de feit dat 2 kattenbakken bij de voordeur waren? Nou is het zo dat mijn heesheid weg was de volgende dag, maar doet me wel tot denken.

De advies ik nu heb is om alle stof bronnen zoveel mogelijk te vermijden.

Link to comment
Share on other sites

Duidelijk verhaal, maar ook het onderstaande is wel zo belangrijk.

Bepaalde beroepsgroepen komen aanzienlijk vaak in aanraking met de stoffen die hieronder staan omschreven.

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------

 

Bron:

I L D C A R E T O D A Y

O K T O B E R 2 0 1 1

Allerlei triggers zijn geïdenticeerd, die een

potentiële kandidaat zijn om een granulomateuze reactie

te initiëren. Hiertoe behoren onder andere talk, metalen,

zoals beryllium en aluminium, isolatiemateriaal zoals

steenwol en glasvezels, maar ook siliconen spray en silica.

 

 

-----------------------------------------------------------

 

En met al die triggers is het dus oppassen geblazen:blush:

 

Link to comment
Share on other sites

Zand+silica

 

Wow das een duidelijk artikel Bianca ! Voor mij kan het veel betekenen: ik zit sinds 3,5 jaar in een kantoor boven bij een zandhandel en heb sinds 1,5 jaar sarcoidose (inmiddels stadium II) dit ga ik tot op de boem uitzoeken. Dank je wel, ik houd je op de hoogte of het iets opleverd.

Grtn, Gido

Link to comment
Share on other sites

Allerlei triggers zijn geïdenticeerd, die een

potentiële kandidaat zijn om een granulomateuze reactie

te initiëren. Hiertoe behoren onder andere talk, metalen,

zoals beryllium en aluminium, isolatiemateriaal zoals

steenwol en glasvezels, maar ook siliconen spray en silica.

 

-----------------------------------------------------------

En met al die triggers is het dus oppassen geblazen:blush:

 

Sommige van deze bronnen/triggers zijn ook niet te behandelen met de huidige kennis. Ik kan uit eigen ervaring vermelden dat cobalt een zeldzaam toxische synergie kan vormen dat leidt tot granulomen. Als het blijkt dat men zoiets heeft is de prognose voor verbetering erg slecht. Een beetje Pednisolon slikken helpt niets zoals dat weleens doet bij sarcoidose.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi,

 

Ja, over die triggers wordt steeds meer bekend.

Ik heb mijn hele werkzame leven voor de klas gestaan en ben daarbij altijd kwistig met het krijt omgesprongen....

Prof.Drent noemde vier jaar geleden het inademen van dit krijt al als mogelijke oorzaak/trigger van mijn Sarcoïdose.

 

Euh... dan is het dus eigenlijk een beroepsziekte...

Zou ik nog ergens een miljoenenclaim kunnen indienen? ;)

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Natuurlijk is het wel belangrijke informatie, maar eigenlijk kan alles een trigger zijn, gewoon omdat de oorzaak van sarco niet bekend is, dus ja als ik dan bv veel schimmelkaas heb gegeten en in een schimmelhuis heb gewoond zou dat de oorzaak kunnen zijn, maar het kan ook niet zo zijn. Juist omdat we het niet weten gaan we in het wilde weg maar van alles anwijzen als oorzaak. Nu is het de kattenbakvulling met een bepaalde stof erin, morgen is het weer die teek. Misschien krijg je het wel door stress? Of misschien is er een foutje in het DNA? . En waarom krijgt de 1 het dan wel en de ander niet? Zoveel vragen nog! Hopelijk komen er ooit antwoorden.

Link to comment
Share on other sites

Maar van hoe meer triggers je op de hoogte bent, hoe meer je je best kunt doen om ze te vermijden. Ik wist bv niet dat kattenbakvulling met silica een trigger kon zijn. Kleine moeite om dat van vulling te wisselen. Zo gebruik ik nu uit voorzorg ook mijn krijtbord niet meer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

kattenbakvulling - chemische stofffen

 

Het is niet alleen kattenbakvulling wat de trigger kan zijn!

 

Ik heb de afgelopen 7 jaar in de chemische industrie gewerkt en bij daarbij blootgesteld aan diverse chemicalien en oplosmiddelen en in 2008 is sarco vastgesteld.

Professor M. Drent heeft het over blootstelling aan gevaarlijke stoffen!

Door mijn werk kwam in dagelijks in de fabriek waar in geringe mate chemische luchtjes hingen. Bij mij is dat de trigger geweest voor de ontwikkeling van sarcoidose, ben inmiddels voor bijna alle oplosmiddelen gesensibiliseerd / reageer overal hyper op, met als gevolg dat ik een stevige astma patient ben geworden. De allergische reactie was te herkennen aan "geen lucht meer" en "geen stem meer", hevige vermoeidheid en koorts.

Denk ook aan het drinken van alcohol! hierin zit ook ethanol, bij mij geeft dit ook een koortsreactie (drinken van b.v. meer dan 2 consumpties).

Moet nu zelfs aan mijn collegas vragen om GEEN after shave of parfums te gebruiken, want zelfs daardoor krijg ik geen lucht meer en krijg ik een hese stem.

Sinds dik een half jaar heb ik een reguliere bureaubaan, zonder blootstelling aan chemicalien. Heb nog één keer een chemische site bezocht voor een bespreking op kantoor (veilige omgeving) en dit resulteerde meteen in een koortsreactie en hese stem (vervolgens een week ziek in bed gelegen)

 

Vanaf dag 1 op mijn nieuwe werkplek is de vermoeidheid stukken minder en mijn bloedbeeld geeft aan dat de sarcoïdose veel minder actief is. Reageer nog steeds op b.v geurstoffen in parfums / after shave (o.a. AXE, Hugo Boss, etc), maar merk dat deze reactie langzamerhand minder hyper is. (gebruilk veel minder Ventolin).

Krijg nog steeds Remicade en daardoor heb ik het nu goed in de greep en kan ik met gemak 40 uur werken.

 

Kortom: gevaarlijk stoffen, kijk goed in je eigen omgeving, waaraan je wordt blootgesteld en kijk hierbij OUT OF THE BOX, ik had het ook niet in de gaten totdat ik de koortsreacties kreeg.

 

groetjes Johan

Link to comment
Share on other sites

Vandaag kwam ik er achter dat er in het voedingssuplement sambucol (tabletvorm) ook silica zit. Deze ga ik dus echt niet meer gebruiken. Want het stuk van dr. Drenth lijkt mij duidelijk. Bedankt voor de info hier.

Wat is zo'n forum toch geweldig. Al moet je wel scherp blijven nadenken over je persoonlijke situatie.

Link to comment
Share on other sites

Uitsluiten is zekerheid, maar ik vermoed dat silica in vaste tablet vorm minder doet indien het probleem was vastgesteld bij het inademen van silica in stof vorm.

 

Bijv. Ik ben gevoelig voor cobalt in samenzijn met wat anders, vermoedelijk TiC, en dan alleen in ingeademd stof vorm. Cobalt die ik binnenkrijg via diverse etensvormen doet daar tegen niets - is zelfs een wenselijk mineraal in kleine hoeveelheden en is regelmatig in Vit. B12 te vinden.

 

Silicose is longfribrose veroorzaakt door ingeademd silica, vaak door middel van zandstof, dus zeker niet te verwaarlozen. Een handvol zand eten doet je echter weinig kwader dan een vieze mond.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.