Ga naar inhoud

sarcoidose in de huid en tattoo's.


blompju

Recommended Posts

Hallo,

 

Is er iemand die ervaring heeft met sarcoidose in de huid en een tatoeage heeft laten zetten. Ik heb het gevraagd aan de arts en die vond het verstandiger om niet te doen.

Maar is er hier op het forum iemand die er ervaring mee heeft.

Of is het mogelijk en slim om een soort pillen kuur te slikken voor, tijdens en na het zetten om zo ontstekingen te voorkomen.

 

Alvast bedankt voor het lezen, groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

Ik zou het gewoon niet doen dan weet je zeker dat je geen ontstekingen krijgt.

En ja pillen van te voren slikken lijkt me ook geen goede actie,als je niets hoeft te slikken zou ik het ook niet opzoeken.

Gewoon geen tatoe zetten is mijn mening dan.

Groetjes renate

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb zelf 3 tatoeages die regelmatig opzetten.

Het voelt dan net of ze in reliëf gezet zijn.

 

Ik ben een paar jaar terug eens bij een reumatoloog geweest en die zegt dat een tatoeage sarcoïdose kan verergeren, mijn huidige longarts in Nieuwegein bevestigd dit.

 

Als ik dat toen geweten had zou ik ze nooit hebben laten zetten.

 

Groetjes,

 

S'jack

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Aan S'jack, ik heb zelf ook een tatoeage die inderdaad regelmatig opspeelt en dan voelt als relief. Dat dat met sarcoidose te maken had wist ik niet.

 

Dan is de beslissing makkelijk te nemen, geen nieuwe tatoeage meer.

Vind ik persoonlijk jammer...

 

Dank jullie wel, groeten:biggrin:

Bewerkt door blompju
Link to comment
Share on other sites

Wat Joachim reeds heeft opgemerkt over het ILD inzake tattoo':

 

http://www.ildcare.eu/pages/faq_sarcoidose.html

 

Kan een tatoeage kwaad?

 

Bij een tatoeage wordt een lichaamsvreemde stof geïnjecteerd. Dit kan bij daarvoor gevoelige mensen een granulomateuze reactie veroorzaken. Dit zelfde kan ontstaan in een litteken.

 

Piercings

 

Piercings bestaan uit metalen. Deze metalen kunnen bij daarvoor gevoelige persoenen granulomen induceren. Mn klierweefsel is hier gevoelig voor. Zo is het ontstaan van sarcoïdose wel eens geassocieerd met een piercing in de tepel bij een patiënt.

 

Siliconen borst protheses

 

Voor sarcoïdose patiënten is het van belang dat ze het contact met lichaamsvreemde stoffen, indien mogelijk, trachten te vermijden. Zoals al eerder opgemerkt kunnen allerlei stoffen een prikkel zijn tot het aanzetten tot een granulomateuze reactie. Een voorbeeld van zo’n stof is siliconen. Het wordt sarcoïdosepatiënten daarom ook sterk afgeraden om siliconenborstprothese te laten plaatsen. Temeer ook aangezien deze kunnen gaan lekken en regelmatig moeheidklachten veroorzaken.

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Aanvullende info:

 

Development of Sarcoidosis in Cosmetic Tattoos

 

http://archderm.ama-assn.org/cgi/reprint/141/7/869.pdf

 

The development of granulomatous lesions within tattoos is a well-recognized occurrence in individuals with sarcoidosis.

This case represents a unique adverse result after cosmetic tattooing, the incidence of which might be expected to rise considering the increasing popularity of cosmetic procedures and tattoo adornment. We stress that such reactions to tattoos may be the only manifestation of systemic disease, thus warranting further investigation for evidence of systemic sarcoidosis.

A Diagnosis of Sarcoid Arthritis 'Check the Tattoos'

 

http://www.medscape.com/viewarticle/750928

However, the cutaneous lesions in his tattoos provided an important diagnostic clue, and are a recognised phenomenon in patients with sarcoidosis. There have been several reported cases of cutaneous reactions in tattoos as a manifestation of systemic sarcoidosis.[3] These reactions occur in multiple colours of multi-pigmented tattoos and represent non-caseating sarcoidal granulomas, identifiable by skin biopsy. Some of these cases have been associated with acute arthritis. However, tattoo lesions may be the only clinical manifestation of systemic sarcoidosis, and their presence warrants further investigation, initially with chest radiography to look for hilar lymphadenopathy.

Sarcoid granuloma on black tattoo

 

http://www.eblue.org/article/S0190-9622(05)04946-7/abstract

 

We report the case of a patient with a black and turquoise tattoo who developed sarcoid granulomas on the areas of black pigment. Patch tests showed a positive reaction to nickel, cobalt, and cadmium; spectrophotometric analysis of the black pigment revealed the presence of nickel and cobalt among other metals. Although the pathogenesis of sarcoid granulomas is unknown, it seems that a delayed type hypersensitivity reaction is one of the mechanisms involved.

Tattoos

 

http://mpkb.org/home/special/tattoos

 

But the literature also contains multiple reports of sarcoidosis patients – a disease of supposedly unknown origin – also developing skin lesions within tattoos. According to one researcher, this is “a well-recognized occurrence in patients with sarcoidosis.”

 

Diesel

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.