Ga naar inhoud

Prednison / Prednisolon


Mabula

Recommended Posts

  • Antwoorden 201
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • Joachim

    18

  • Bernadette

    13

  • Bianca...

    13

  • Arie

    9

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Prednisolon

 

Prednisolon is net zoals Prednison een corticosteroid maar is een directe vorm. Prednisolon hoeft in tegenstelling tot Prednison niet omgezet te worden door uw lever in de werkzame stof.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Prednisolon - Ervaringen

 

Karin - 06 Juli 2008

In verschillende berichtjes (met name in forum: voorstellen) heb ik meerdere dingen gelezen over gebruik van medicijnen. Voor mijn sarcoidose in mijn hartweefsel heb ik Prednisolon voorgeschreven gekregen. Ben op 30 Juli begonnen met een dosis van 60mg per dag. Mijn bevindingen tot nu toe zijn:

 

- Nog geen last van hongeraanvallen, heb altijd een goede eetlust gehad en die is er niet minder op, maar ook niet meer

- Ik heb het idee dat mijn handen en voeten wat meer opgezwollen zijn maar mijn gewicht is minder dan 1 kg toegenomen.

- Ik krijg medicijnen om botafbraak tegen te gaan (bifosfonaat) en extra calcium. Ik heb hier ook nog geen last van.

- Een sarcoidose granuloom op mijn voorhoofd was al op zijn retour maar lijkt nu echt als sneeuw voor de zon te verdwijnen.

 

Ik ben benieuwd wanneer ik naar een lagere dosis mag - morgen de eerste opvolg afspraak bij een internist in het LUMC

 

Ik zou het wel handig vinden als andere ervaringen en tips mbt Prednisolon in dit hoofdstuk worden toegevoegd.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Prednisolon

 

Ik slik vanaf begin vorig jaar (2007) Pred. Te lang een stootkuur gehad. Daardoor kreeg ik oa een dusdanige spierafbraak dat ik niet meer kon lopen laat staan een glas water optillen. Ik dacht dat het de Sarco was maar dat bleek dus niet zo te zijn.

 

Ik heb ook opgezwollen enkels gehad. Dit mag ook niet te erg worden want dat is niet goed.

 

Goede ervaringen: rare plekjes op mn lichaam verdwenen

 

Slechte ervaringen: onder andere spierafbraak, overgeven, nachtmerries

 

Tips: Veel water drinken om het lichaam te spoelen maar drinken is zowieso goed.

 

Groetjes,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Re:Prednisolon

 

Karin, mijn ervaring met \"dikker worden door prednison\" is dat het de eerste keer dat je een kuur ondergaat langer duurt. De tweede keer dat ik een kuur kreeg voelde ik m\'n wangen gewoon groeien.

 

Ik adviseer om \"gewoon te blijven eten\". Niet in paniek op een strict dieet als je ineens 1 of 2 kilo aankomt. Dat zal waarschijnlijk vocht zijn, en niet extra vet. Dat vocht gaat wel weer vanzelf weg. Dus probeer een beetje de vreet-buien (als je die gaat krijgen) af te remmen.

 

Ik heb de indruk dat je langzaam zo\'n rond prednison gezicht krijgt, maar dat dat niet echt met veel gewichtstoename gepaard gaat. Pas na een jaar of zo ging ik echt last krijgen van de vreet-buien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bijwerkingen prednisolon?

 

12 augustus gestart met prednisolon 50 mg de eerstw eek zoinder echte bijwerkingen ging ik me steeds beter voelen, na ontslag uit het ziekenhuis thuis, kreeg ik steeds meer vreemde sensaties, die ik niet altijd in de bijsluiter kan terug vinden wie heeft hier ook ervaring mee?

het gaat om het volgende:

-enorme zweetproductie bij de minst geringste inspanning en soms gewoon zomaar zonder enige inspanning

- krampen met name ''s avonds en 's nachts in de voeten

- acne achtige puistjes op romp, hoofdhuid en ledematen

- een brandend gevoel dat begint in de vingertoppen zich verspreidt door de hele hand soms tot in de pols waarna, krachtverlies en een slapend gevoel ontstaat in de hand

- soms ineens in huilen kunnen uitbarsten zonder te weten waarom

- branderige rode ogen en wazig zien

- soms hevige pijn in knieén, heupgewrichten, kan dan moeilijk lopen en opstaan en gaan zitten in een stoel.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Cees,

 

Ik gebruik geen Prednison, maar herken wel een groot deel van je klachten. Ik krijg 's avonds ook vaak kramp in mijn voeten. Ik moet vooral niet mijn tenen krommen, liefst helemaal niet bewegen, dan gaat het meestal goed.

Ik heb ook regelmatig dat een plek op mijn voet, bij een knie of pols begint te gloeien. Ik verwacht dan dat ik dat van buitaf kan zien en voelen, maar nee hoor. Niks bijzonders te zien of te voelen.

Ik regelmatig last van brandende ogen en soms een vette vlek voor mijn ogen, maar ze zijn nooit rood. Weet je zeker dat je geen oogontsteking hebt? Misschien toch maar even langs de oogarts???

Stevige pijn in allerlei gewrichten, dat hoort voor mij bij Sarcoïdose. Het is met pijn en ontstekingen in de gewrichten begonnen. Dat speelt soms op.

Kramp en hittesensaties (zoals ze dat zo mooi noemen) zijn ook symptomen van Dunne Vezel Neuropathie (DVN). Daar kun je meer over lezen in Algemeen.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Cees om direct antwoord te geven op jouw vragen.

 

- Zweten, ja ontzettend terwijl ik vroeger daar nooit last van had.

- Krampen in de voeten, geen last van, wel dat het lopen op blote voeten zeer onprettig is.

- Geen vreemde bultjes etc. Bij mij verdwenen ze zelfs want ik had ze al voor het gebruik van Pred.

- Krachtverlies en tintelen herken ik alleen ook in mn armen zonder het brandende gevoel.

- Extreme emoties herken ik.

- Pijn in knieeen etc herken ik niet.

 

Groeten,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hoi Cees,

 

Zweten, brandgevoel, krachtverlies, slapend gevoel, emotioneel (maar dan wel met reden), oogklachten, gewrichtsklachten heb ik ook.

Ik heb geen prednisonkuur. (wel pred in pufje)

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Cees,

 

Een aantal bijwerkingen herken ik wel. Ik zit nu 6 weken aan de prednisolon (eerste 4 weken op 60mg, nu op 40 mg) en sommige bijwerkingen zijn gekomen en gegaan en sommige zijn nieuw. Van jouw rijtje herken ik de volgende

 

- zweten: vooral 's nachts - heb er niet echt last van

- wazig zien: was erger in het begin en is een tijdje weg geweest maar heb nu weer wat meer last van.

 

Andere:

- maagklachten: sinds deze week last van. Kan ook, naast prednison, door andere medicijnen komen maar de prednison kan hier zeker toe bijdragen. Heb nu ook een extra pil tegen maagzuur.

- bolle toet - ja, begin nu toch wel wat dikkere wangen te krijgen. Nog niet dramatisch want over het geheel genomen ben ik 3 kilo afgevallen sinds ik met de prednison begon.

- voel me de laatste weken ietsje minder fit dan daarvoor maar dat hoeft natuurlijk niet door de prednison (dosis verlaging) te komen.

 

Groet,

Karin

Bewerkt door Karin
typo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prednisolon

 

Joachim en anderen,

 

Ik zit nu al ruim 7 weken aan de 100 mg Prednisolon , over ruim 1 week mag er 10 mg af. Maar dan mag er niets veranderen in de toestand want dan moet ik gelijk aan de bel trekken en zou dan voor de 10mg een ander medicijn erbij krijgen. Ik moet afbouwen , het is wel raar spul maar ik heb geen idee meer of de bijwerkingen die ik heb allemaal van de Prednisolon komen.

Tegenwoordig zweet ik me te pletter, ik kon voorheen sporten wat ik wou maar zweten ho maar.

Ik heb heel veel dorst dus ook n droge mond. Af en toe voelt mn hoofd als n zak watjes .Ik slaap weinig tot helemaal niet. Ben onrustig bij vlagen. Kan soms in tranen zitten bij de gewoonste dingen maar alles raakt me veel meer lijkt t wel. Mn ogen staan raar int hoofd , liggen diep en de kringen eronder zijn niet weg te smeren laat staan te vullen met botox.En ja zo ken ie wel weer maar je kan toch niet alles op de pillen gooien al is t wel makkelijk, dan heeft t maar even n oorzaak. Komt misschien wel door de combinatie van alle pillen die ik op een dag inneem. Het een zal het andere wel niet verdragen of zo.Ik lees geen bijsluiters , dat leer je wel af brrrr...

 

Liefs Rina

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Rina, wat je meemaakt heb ik ook allemaal gehad van de Pred. Tis heel herkenbaar alleen vervelend om het mee te moeten maken. Als het helpt bij je dan waarom niet alleen de bijwerkingen zijn vervelend.

 

Wel fijn dat je nu mag afbouwen! Weet je al tot hoever ze gaan afbouwen?

Link to comment
Share on other sites

Prednisolon

 

Hey Joachim,

 

Vanaf deze vrijdag mag ik 10 mg minder dus dan kom ik op 90mg maar ik ben gister naar t MCL geweest naar een reumatoloog. Dit is dus de reumatoloog die in het medisch advies raad zit van de SBN !

Ik was blij met de man dat wil je niet weten, hoefde weinig zelf te vertellen maar hij gaat de neuroloog adviseren over te gaan op MTX . Ik heb nu behoorlijk last van mn knieen , polsen en enkels .Ik zit al een mooi tijdje aan hoge dosering pred en hij vind dat t zo snel mogelijk moet worden omgezet of afgebouwd vanwege spierafbraak enz. Ik heb nu andere pijnstillers, ipv 4 x op n dag Tramadol van 50mg nu 1 x per dag een van 200mg , zo blijft de pijnstilling beter op pijl. Was vannacht evengoed wakker van de pijn (weer rond 3en pffff) dus vraag me af of t wel geeft.

Ik kreeg ook iets voor de nacht n lichte anti depressivia ja daaaag zei ik, ik ga niet als n sombie rondlopen ,hihi...hij heeft me uitgelegd dat deze pillen de pijnprikkels temperen, hmmm...toch nu maar 1tje innemen , kijken wat t doet.

Dus als hier morgen iemand loopt te ladiedaen dan ben ik dat en werkt de pil lekker.

 

:thumbup: Rina

Link to comment
Share on other sites

Hallo Rina,

 

Het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal hier zit te lezen haha...

Ik weet niet de MTX waardes zijn bij mij???

Ook ik heb tegenwoordig 4x dgs 50mg tramadol en de nodige paracetamol er nog bij ik voel me soms net een junk met al die pillen!

Krijg jij nu 1x per dag 200 mg tramadol???

Ik wist niet dat deze bestond!!! Whahaha.... die wil ik ook!!!

Hier ga ik zeker achter aan bij mijn arts!!!

Wel heb ik voor een goede nachtrust Amitripipyline 25 mg bij waar ik erg goed op slaap :)

Ander functioneer ik helemaal niet meer en dan sta je al heel gauw buitenspel en daar waak ik wel voor ;)

 

Enne.... hoe is het gegaan afgelopen nacht??? Goed geslapen??? :)

Link to comment
Share on other sites

Prednisolon

 

Hey Okkie

 

Slapen???? Wat is dat?:eek:

Vannacht was t 02.15 dat ik naar beneden ging:blink: , weer die snerpende pijn . Maar weer thee gezet, knibbels (Knieen) ingesmeerd met Voltaren , coldpack erop pfffff het word zo langzaam aan een ritueel. Ik heb ook die Amitriptyline gekregen die jij hebt voor t slapen maar was bang dat t zo"n zombiepil is of valt dat mee? Ik heb maar n alarm ingesteld in mn gsm wanneer ik wat in moet nemen. Die Tramadol van 200mg heet Tramagetic ONce-Daily en inderdaad de pijn blijft ook op 1 lijn hihi...Op het moment is alles nog zeer heftig dus moet me er maar aan overgeven dat t nu zo is. Het is ook zo van als de pillen geven dan neem je de bijwerkingen maar kado maar pffffff dat hoofd van mij...wooooww erger kan niet , jakkes dit is geen " Vollemaansgezicht" meer, " Pompoengezicht " past nu beter.:ohmy: Kan zo naar Halloween. Heb maar wat sjaaltjes gekocht om mn nek wat te verdoezelen maar dan zweet ik me weer te pletter. En zo ben ik de hele dag wat bezig , Ik heb nog steed moeite om me te vermaken, mis mn werk vreselijk en fietsen en en en...

Jahaaaaaaah, geduld ik weet t...

 

:thumbup:Rina

Link to comment
Share on other sites

Hoi Rina,

 

Gelukkig kun je nog grapjes maken over je bolle toet ;). Die bolle toet gaat wel weer weg hoor, als je met de Prednison mindert of stopt.

Mijn moeder had een paar jaar geleden ook zo'n vollemaansgezicht. Wij vonden het allemaal wel meevallen, maar zelf vond ze het echt verschrikkelijk. Ik denk dat dat komt doordat ze voor ons nog steeds dezelfde persoon was, maar dat zij zichzelf niet meer herkende in de spiegel.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Rina, begin een thuisstudie... hou een dagboek bij... wordt een wandelende tv gids :) ... puzzelen... Oprah Winfrey en Dr. Phil... Leesboeken... Bouwpakketten... gewichtjes voor thuisoefening... Sinterklaasversjes ahum genoeg ideeen! En vergeet natuurlijk niet gezellig kletsen etc hier op het forum :)

Link to comment
Share on other sites

Prednisolon

 

Pfffffffffff, ik moet ff kletsen hoor.

ik ben af gaan bouwen van de Pred , 10 mg minder nu maar zelfs dat hakt er aardig in. Ik zit nu op de 90mg Ben zo vreselijk moe , gisteravond praatte ik gewoon met mn man en viel gewoon in slaap! Gewoon 1 tel zomaar en werd met n schok weer wakker. Niet best wel? Ik " loop" nog wel binnen tussen de tafel en stoelen door maar jakkes voel me net n slappe dweil. Het zit nu ook in de "weke" delen, dus in mn polsen,enkels en knieen .Ook ben ik benauwder geworden , piep en hijg weer lekker . Dan is dat afbouwen dus geen strak plan geweest. Morgenmiddag belt de neuroloog uit t UMCG hoe t gaat met afbouwen. Zal zo ff wat op papier zetten want ik ken mezelf , als ik die man aan de lijn heb vergeet ik weer van alles te vragen . De reumatoloog van t MCL zou contact zoeken om te overleggen of ik op MTX kan overstappen. Kom maar op zou ik zeggen, zo kan het ook niet verder. Maar n raar goedje dat MTX, mij benieuwen in wat voor dosis dat dan gaat en hoe, tabletten of injectie? Vreemd eigenlijk dat je vol word gestopt met Prednisolon en dat er dan evengoed nieuwe klachten ontstaan?

Nou op naar morgen, vannacht nog ff doorkomen en dan maar wachten op telefoon.

 

Liefs Rina :ohmy:

 

P.S Ja Joachim, ik zoek me n orgel naar n nieuwe hobby , dus ideetjes zijn zeker welkom!:p

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Methotrexaat kreeg ik in pilvorm. Hele kleine maar daar zit een kracht achter! Je bent nu aan het afbouwen en dat is zo'n beetje hetzelfde als afkicken want geloof me het is geen 'predje' :biggrin:

 

Gewoon doorzetten ook al is dat makkelijk gezegd. Ik heb dat gelukkig allemaal achter de rug en ik raak die zooi nooit meer aan dat kan ik je wel zeggen. Je moet er doorheen hoe moeilijk dat ook kan zijn!

 

Een korte hobbie is de serie 'Planet Earth'. Een ongelooflijk mooie serie van de BBC over al het moois op onze planeet. Gegarandeert dat je gedachten afgeleid worden!

Link to comment
Share on other sites

Ook aan de Predisolon

 

Gisteren ben ik (eindelijk) naar de longarts gegaan. De gewrichtspijn was niet echt meer vol te houden. Ik nam 3x ibuprofen per dag, maar dat was niet afdoende.

De longarts heeft nu het volgende voorgeschreven per dag:

30 mg prednisolon ( voor 1 week, daarna 20 mg)

maagbeschermende pil

3 ibuprofen 400

4x2 paracetamol

 

Kortom 13 pillen per dag. Daar schrok ik wel even van. Ik ben vandaag begonnen met dit alles en ben (eindelijk) pijnvrij, zo goed als. Dat is wel een hele opluchting hoor. Het begon me onderhand (na zo'n week of 5) aardig op te breken.

 

Over 2 weken moet ik terug naar de longarts, kijken hoe het er dan voorstaat en een longfoto maken.

 

Wat me wel opviel was dat hij informeerde wat ik tot nu toe nam aan pijnstillers, toen ik vertelde van 3 ibuprofen, vroeg hij direct of ik ook paracetamol pakte. Toen ik dat ontkende was hij nogal verbaasd. Herkennen jullie dat?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben begonnen met paracetamol, daarna kreeg ik diclofenac en nog weer later Ibuprofen. Ook nog een tijd Zaldiar gebruikt voor de nacht. Steeds werd erbij gezegd: zonodig aanvullen met paracetamol, maximaal 6 per dag.

 

P.S. Als je de Ibuprofen ooit gaat afbouwen: er zijn ook pillen van 800 mg die 24 uur werken (Brufen Retard). Dat werkt bij mij veel beter dan 'gewone' Ibuprofen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Afkickuh..

 

Yep, zo noem ik het maar.

Afkicken van de Prednison. Kan iemand me vertellen of ik daar dan zo enorm misselijk enzo van ben? Pfoeh, ik weet zowat niet hoe ik de dag door moet komen , bah, ik zit nu op 10 mg en kom van de 100 af. Deze week de hele week 10mg per dag en de volgende de ene dag 10 de andere 7,5 en dan weer 10 enz..die week erop de hele week 7,5 en zo verder dus echt hard gaat het ook niet volgens mij? Hellup!

Link to comment
Share on other sites

ik zit op 16 mg prednison en kan niet minder vooor het ogenblik.

 

het is moeilijk om af te bouwen .

 

100mg prednislone is dat niet veel

 

groetjes bieke

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Rina oh oh oh wat weet ik goed wat je meemaakt!!! Ik dacht dat ik letterlijk gek werd toen ik moest afbouwen... Nu weet ik wat drugsverslaafden ongeveer meemaken als ze afkicken. Om je vraag te beantwoordden JA die misselijkheid komt daarvan. Heb ik ook allemaal moeten doorstaan verschrikkelijk. Ga ervoor en doorbijten meid!

 

Groeten,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.