Ga naar inhoud

Gebruik flixotide discus


gb1974

Recommended Posts

Ik heb sarcoidose in de longen. Last van benauwdheid soms, maar vooral hoesten. Kan vrijwel geen zin uitspreken zonder te hoesten tenzij ik een hoestsnoepjes in de mond neem. Aangezien volgens de longarts de klachten meevielen en nog geen aantasting van organen is gebruik ik alleen een flixotide discus inhaler 250ug. Deze moest ik 2 x daags 1 keer gebruiken.

Aangezien het hoesten na een week of 6 nog niet minder was maar eens gebeld. Mocht daarna de dosis verdubbelen dus 2 x 2 inhaleren. Dit heeft na 2 weken nog geen verbetering tot gevolg. Ben dus bang dat er wat anders nodig is het hoesten te onderdrukken.

Wie heeft er ervaring met flixotide en heeft het geholpen?

Zo nee wat zijn de vervolgstappen geweest.

Link to comment
Share on other sites

Ik herken je klachten en bij mij werkt flixotide ook niet heel daverend.

Als alternatief heb ik Symbicort gekregen. Zo ongeveer dezelfde middelen en hoeveelheden, alleen werkt bij mij STUKKEN beter.

Twee/drie keer per dag inhaleren en I'm good to go.

Link to comment
Share on other sites

Mijn dochter heeft flixotide gebruikt (astma) en er is mij gezegd dat dat alleen was ter voorkoming van een longontsteking en het duurt ongeveer 10 dagen voordat dit werkt maar voor de benauwdheid had zij ventolin.

Link to comment
Share on other sites

Ventolin is een luchtweg verwijder, dus als je die inneemt wordt alles wijder en krijg je meer lucht, luchtweg verwijders werken meestal kort voor als je een aanval hebt van bijvoorbeeld astma,

 

flixotide is een ontstekingsremmer, dus om te voorkomen dat je longen ontstoken raken. Deze moet je altijd gebruiken, want het is een onderhoudsdosering. Het remt ook een beetje een huidige ontsteking dus als je daar last van had zou het minder moeten worden door een paar weken gebruiken. Maar je moet wel een goede techniek hebben, dat zou je kunnen laten nakijken bij de apotheek of huisarts praktijkondersteuner. Dit geldt voor pufjes, niet voor disks denk ik.

 

Symbicort is een combinatie van bovenstaande soorten maar dan met een langwerkende verwijder. Dus dat kan je dan elke dag standaard nemen ipv bij een aanval.

 

Zelf heb ik wel astma maar geen sarco in mijn longen. Ik heb met verandering van het merk pulmicort naar de merkloze budesonide (werkzame stof dus goedkope variant) veel problemen gehad omdat ik juist van een bijstofje in de merkloze een hoestaanval kreeg zodat ik het geen 5 seconden in mijn longen kon houden en het dus niet werkte.

Soms moet je misschien verschillende merken of soorten proberen. Een hoestbui van je anti hoestbui medicijn is natuurlijk nooit de bedoeling.

 

Je hebt ook verschillende manieren om de stof binnen te krijgen, varierend van pufjes die je spuit met je mond erom heen, draaien en dan zelf zuigen dus niet gespoten, disks zijn ook een soort zuigen, je kunt bij pufjes nog voorzetstukken gebruiken zodat je rustig in en uit kunt ademen, en je kunt zelfs een soort mond/ neuskapje krijgen zodat je met neus en/of mond kunt inademen (meestal voor kleine kinderen).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik kom hier niet regelmatig, excuus zou het wat meer moet doen.

Maar las je topic Ik heb ook heel erg veel gehoest.. en alle inhalators geprobeerd maar ik ben er mee gestopt.. en het hoesten is minder geworden. Gebruikte ik weer een inhaler dan begon ik ook weer te hoesten dus blijkbaar is een inhaltor niet altijd een oplossing.. Ik heb sarcoïdose vooral in de longen de onderste longkwab zit zelfs helemaal dicht. Nu ik med moet minderen begin ik weer meer te hoesten maar ik neem er niets meer voor..

Sterkte.!!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ik heb sarcoidose in de longen. Last van benauwdheid soms, maar vooral hoesten. Kan vrijwel geen zin uitspreken zonder te hoesten tenzij ik een hoestsnoepjes in de mond neem. Aangezien volgens de longarts de klachten meevielen en nog geen aantasting van organen is gebruik ik alleen een flixotide discus inhaler 250ug. Deze moest ik 2 x daags 1 keer gebruiken.

Aangezien het hoesten na een week of 6 nog niet minder was maar eens gebeld. Mocht daarna de dosis verdubbelen dus 2 x 2 inhaleren. Dit heeft na 2 weken nog geen verbetering tot gevolg. Ben dus bang dat er wat anders nodig is het hoesten te onderdrukken.

Wie heeft er ervaring met flixotide en heeft het geholpen?

Zo nee wat zijn de vervolgstappen geweest.

Ik zie dit topic nu pas. Wat vreemd, ik had jarenlang Flixotide vanwege mijn astmatische bronchitisklachten, maar toen ik diagose sarco kreeg, moest ik over naar de Budesonide. De Flixo zou

te scherp zijn voor de sarco-ontstekingen.

En eerlijk gezegd werkt die Budesonide veel beter, ik had meteen al minder hoestklachten en minder slijmproduktie, dus ben er erg blij mee.

 

Volgens mijn huidige longarts maakt het echter niet zoveel uit voor de sarco, dat blijkt dan een verschil van opvatting te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.