Ga naar inhoud

Is het gelijk prednison.


Prins K Heerlijk

Recommended Posts

goeden avond allemaal

 

sinds kort ben ik bekent / in bezit met sarco. Tijdens diverse onderzoeken hoor ik altijd prednison voorbij komen. Ik moet nog een gesprek krijg ontrent de behandeling. Ik ben benieuwd of ze standaard prednison voorschrijven en zo ja voor hoe lang dan

Link to comment
Share on other sites

Hallo Prins,

In sommige gevallen wordt er helemaal geen medicatie voorgeschreven; dit ligt aan de aard van het ziektebeeld. Maar mocht er wel worden behandeld zijn er meerdere behandelvarianten, die normaal gesproken via een bepaalde strategie al dan niet worden toegepast.

1e lijns medicatie zijn inderdaad de corticosteroïden zoals Predniso(lo)n. Deze wordt meestal in een hoge startdosis (stootkuur) gegeven bij een hevige uitbraak van sarcoïdose.

2e lijns medicatie wordt gegeven indien de 1e lijns medicatie niet of niet voldoende aanslaat. Of er wordt direct gegrepen naar de 2e lijn omdat het ziektebeeld daartoe leidt.

3e lijns medicatie zijn in de meeste gevallen de biologicals zoals Humira, Infliximap etc. Tegenwoordig wordt vaker een biosimilar als Inflectra toegepast; dit heeft als werkzame stof Infliximap, maar is een stuk goedkoper (heeft met patenten te maken).

3e lijns wordt meestal niet direct toegepast, tenzij er kritische orgaanschade kan optreden die niet op een andere manier is te voorkomen.

Meer informatie vind je op de website van de Sarcoïdose Belangenvereniging Nederland (https://sarcoidose.nl).

Groet, en veel sterkte!

Rob.

Sarcoïdose Belangenvereniging Nederland

Bewerkt door VonJot
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hallo Prins,

 

Ik heb geen aanvulling op het bericht van Rob maar wellicht is het handig in deze beginfase, je huisarts de digitale brochure over Sarcoidose toe te sturen? Ervaring leert dat huisartsen minimale kennis hebben en ik heb inmiddels begrepen van diverse mensen dat deze brochure goed wordt ontvangen. https://sarcoidose.nl/actueel/voorlichtingsbrochure-over-sarcoidose-voor-huisartsen/

 

Dit alles, mocht je ooit nog een keer je huisarts spreken over Sarco ipv het ILD in Nieuwegein.

 

Met gezonde groet,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.