Ga naar inhoud

Volgorde inname medicijnen


Robert

Recommended Posts

Hallo,

 

sinds afgelopen zaterdag heb ik prednisolon 40 mg/dag daarnaast heb ik zoals gebruikelijk een middel tegen botontkalking en een maagbeschermer meegekregen.

 

heb nu 's ochtends de prednisolon een half uur later de kalkpillen en 's middag de maagbeschermer. maar de volgorde lijkt mij niet logisch.

 

ik ging er ten onrechte vanuit dat ik veel energie zou krijgen van de prednisolon en besloten om deze dan 's ochtends in te nemen zodat ik daar 's nachts niet wakker van zou liggen maar ik wordt er juist erg moe van :( dus nu ben ik de hele dag moe.

 

hoor graag jullie ervaringen.

Bewerkt door Robert
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hoi Robert,

 

Toen ik Pred kreeg en de maagbeschermer, botontkalking nam ik altijd de botontkalking eerst. Toen de maagbeschermer en daarachteraan de Pred.

 

Mijn arts had namelijk geen volgorde gezegd dus heb maar de meest logische gepakt. Ook ik kan je vertellen dat ik nog vermoeider werd van die Pred laat staan nog zieker dan dat ik al was.

 

Hopelijk heb je hier iets aan. Hoe gaat het nu met je?

 

Grtn,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joachim,

 

ja die pred komt wel hard aan :(

Ben veel moe maar kan toch 's nachts moeilijk in slaap komen, slaap zo'n 3-4 uur per 24 uur

 

heb ook 2x hyperaanval gehad, ook heel apart :thumbdown:

 

maar met mijn longen gaat het gelukkig beter en daar gaat het nu dan ff om

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Klopt, zo denk ik ook. Als mn longen maar schoner worden de rest komt later wel!

 

Die hyperaanvallen zijn erg vervelend. Mijn advies adem via je buik. Ik weet niet of je Fysio krijgt maar daar kunnen ze je leren hoe dat moet. Scheelt veel moet ik zeggen :)

Link to comment
Share on other sites

Volgorde inname

 

He Robert

 

De volgorde die ik aan hou is als volgd:

1 Maal per week de botontkalkingstablet een half uur voor mijn ontbijt rechtopzittend (niet meer gaan liggen) daarna de maagbeschermer en dan de Prednisolon en andere tabletten. 'S middags of 'S avonds neem ik pas de kalktablet omdat ie anders geen nut heeft (heb ik gelezen en later ook gehoord) . Misschien doet iedereen t weer anders, als je in t ziekenhuis lig dan krijg je alles tegelijk ik een klein potje en moet je t zelf maar weten hoe of wat , raar eigenlijk dat ik toen ik thuis was pas heb gelezen over hoe ik het beste alles kon doen.

 

Groetjes en sterkte

Rina

Link to comment
Share on other sites

Ja die hyperaanvallen was wel heftig.

1x was ik aan het autorijden en werd helemaal gek, volgende keer ga ik langs de weg stilstaan.

 

Dus die botontkalking kan je het beste later op de dag innemen, ga ik dat aanpassen :)

 

thanks voor de reacties!

Link to comment
Share on other sites

Volgorde

 

He Robert,

 

De tablet voor botontkalking moet je 's morgens vroeg op je nuchtere maag innemen een half uur voor je ontbijt en dan niet meer gaan liggen!

 

De kalktablet (Calcium) kan je beter 's middags of 's avonds innemen.

 

Groeten Rina

Link to comment
Share on other sites

Guest mlodewijk

Kleine kanttekening

 

Hoi Robert,

 

Ik had het er in het andere forum ook al over, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je de eventuele adviezen van de arts en / of de bijsluiter opvolgt. Er zijn verschillende soorten kalktabletten en bijvoorbeeld Actonel wat ik neem (dat is het middel dat de ontkalking tegengaat en ik neem dat dus los, zonder de dagelijkse blauwe kalktablet) moet inderdaad zoals Rina hier aangeeft, voor het ontbijt (circa een half uur) en in verband met beschadiging van de slokdarm moet je niet gaan liggen als je die hebt ingenomen.

 

Afgezien van specifieke instructies in de bijsluiter / van de arts is het denk ik vrije keuze hoe je ze inneemt.

 

P.S. Heb je inmiddels zo'n bakje gescoord?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Robert,

 

P.S. Heb je inmiddels zo'n bakje gescoord?

 

nee nog niet gedaan :blushing:

 

zal het bij een volgende bezoek (aankomende week) es ff doen :)

Link to comment
Share on other sites

Ik deed t ook zoals Rina beschrijft. Maar ik wordt echt hyperactief als ik meer dan 15 mg prednison per dag slik, op het agressieve af. Dus ik slik echt net meer dan 5mg per dag, nu. Als ik meer slik, slaap ik amper nog, ga als een tornado door het huis en maak met iedereen ruzie. Niet erg gezellig dus. :)

Link to comment
Share on other sites

ruzie maken doe ik dan nog net niet maar ben wel vervelend naar andere mensen toe

 

ik merk dat het nu (na 5 weken) allemaal weer wat "normaler" wordt

 

slaap weer wat beter en heb wat minder last van hyper en moeheid al staat het bij mij wel in verband met elkaar

als ik de ene dag hyper ben dan ben ik de 2 dagen erna helemaal kapot

maar dit wordt dus steeds minder heftig gelukkig

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.