Ga naar inhoud

Actonel en andere Bisfosfonaten, gevaarlijke bijwerkingen!!!


Guest mlodewijk

Recommended Posts

Guest mlodewijk

Omdat prednisolon tot botontkalking kan leiden is mij Actonel voorgeschreven.

e

Zojuist zag ik een programma op ARD (Duitse televisiezender) over Actonel en soortgelijke middelen (de zogenoemde bifosfonaten).

 

Deze blijken te kunnen leiden tot osteonecrose van de kaak (dat is het afsterven van botweefsel, met mogelijk ernstige gevolgen).

 

Dat dit een mogelijke bijwerking is van dit soort middelen (die overigens bedoeld zijn om botontkalking tegen te gaan) was al langer bekend, men associeerde deze problemen echter slechts met intraveneuze toediening (via een infuus) en nu blijkt dat bij oraal gebruik (bijvoorbeeld in tabletvorm) de kans ook significant is dat het msgaat, zelfs als je nu de middelen zou gebruiken en over enkele jaren een behandeling door een tandarts moet ondergaan (trekken en dergelijke) verdient het aanbeveling om dan duidelijk te maken dat je bifosfonaten hebt gebruikt in het verleden (de werkzame stof schijnt een halfwaardetijd van 10 jaar te hebben in het botweefsel).

 

Dit is een link met een Engelstalige samengevatte uitleg, er is ongetwijfeld meer, maar dat heb ik (nog niet) gevonden: http://www.impactlab.com/2009/01/03/osteoporosis-drugs-contribute-to-jawbone-necrosis/ .

 

Ik vond het van belang dit even te vermelden, omdat ik nu zelf niet geheel gerust ben over de veiligheid van dit soort middelen.

Link to comment
Share on other sites

Mijn man gebruikt dit middel ook icm de prednisolon.

Hij krijgt er ook nog zakjes CaD 500/440 bij

Calcium/Colecalcoferol(vit d3)

1x daags een zakje en dan de Actonel 1x per week.

 

Er is door de longarts destijds verteld dat de Prednisolon botafbraak als bijwerking heeft, en dat hij daarom de Actonel en CaD krijgt.

Over de bijwerkingen van Actonel is mij niets bekend

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.