Ga naar inhoud

Ibuprofen


Joachim

Recommended Posts

  • Administrators

Ibuprofen is een pijnstillend middel dat behoort tot de groep van niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID\'s). Het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend; de werking is vergelijkbaar met die van acetylsalicylzuur. Het middel is ontwikkeld door de onderzoeksafdeling van Boots in het Verenigd Koninkrijk, en het is vanaf 1969 geregistreerd. Het wordt verkocht onder verschillende merknamen waaronder Brufen, Dolofin, Ibruphar, Motrin, Nuprin en Nurofen, alsmede onder de generische naam (het octrooi is ondertussen verlopen) ibuprofen. Ibuprofen is zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar, dus over-the-counter.

 

Ibuprofen-tabletten zijn verkrijgbaar in de sterktes van 200, 400 en 600 milligram, en poeders van 600 mg en 800 mg.

 

Voor meer informatie zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ibuprofen

Link to comment
Share on other sites

Re:Ibuprofen

 

De brufennen werken bij mij niet, wel heb ik ooit Ibosure caps gehad.

maar die deden hun werk na verloop van tijd ook niet meer...

 

gr. Okkie:)

Link to comment
Share on other sites

Re:Ibuprofen

 

Ik heb Ibuprofen voorgeschreven gekregen, toen duidelijk werd dat ik (helaas) niet tegen Diclofenac kon (nog een medicijn voor het rijtje;)).

 

Het verhaal op Wikipedia klopt niet helemaal. Er zijn ook tabletten van 600 mg en van 800 mg. Ik gebruik momenteel weer 2x daags Brufen Retard 800mg (in combinatie met Nexium 20, een maagbeschermer). Brufen 800mg werken bij mij behoorlijk goed. Alleen als ik veel (nou ja, meer dan anders:blink:) gelopen en/of gestaan heb, krijg ik \'s avonds pijn in mijn enkels en knieën.

 

Groetjes,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Re:Ibuprofen

 

Albertina, heb jij die ibuprofen voorgeschreven gekregen met de bedoeling om de Sarcoidose te remmen, of om de pijnlijke zij-effecten van de sarcoidose te verminderen?

 

Hoewel ibuprofen een ontstekingsremmer is, had ik niet het idee dat het gebruikt wordt om sarcoidose te remmen, maar ik kan me vergissen.

Link to comment
Share on other sites

Re:Ibuprofen

 

Hoi R,

 

Ik kreeg Ibuprofen voorgeschreven, als alternatief voor Diclofenac (waar ik niet tegen kon).

Of beide middelen bedoeld waren om Sarcoïdose af te remmen of om symptomen (ontstoken gewrichten, koorts, veeeeel pijn) te bestrijden, weet ik niet. In elk geval niet als medicijn tegen Sarcoïdose, want daar is geen medicijn voor. Dat werd me wel verteld, kan ik me herinneren.

 

Feit is dat de onstekingen, steken, pijn, koorts en vermoeidheid minder werden. De eerste weken door Diclofenac, daarna (wat minder goed en minder snel) door Ibuprofen.

 

In Mei probeerde ik de Ibuprofen af te bouwen. Stap één was overstappen van 2x 800mg naar 3x 600 mg, dus eigenlijk meer, maar helaas niet Time Released. Ik voelde het goed als ik aan een nieuwe pil toe was.

Ik heb daarna één week stap twee gedaan: 2x 600mg. In de loop van de week kreeg ik steeds meer pijn in mijn gewrichten (ondanks dat ik steeds minder deed), de steken kwamen terug, de kortademigheid kwam terug en ik werd weer supermoe (slapen, slapen, slapen...).

Gelukkig was de reumatoloog het met em eens: meteen terug op de oude medicijnen (2x 800mg Ibuprofen), omdat ik nog zo goed reageer op de Ibuprofen.

Ik heb trouwens ook een keer drie dagen geen Ibuprofen gebruikt in de hoop dat mijn hormonen dan beter op gang zouden komen. Toen kreeg ik ook al snel meer pijn en werd ik weer erg moe...

 

Mijn ervaring is (nog steeds) dat de Sarcoïdose flink de kop opsteekt als ik de Ibuprofen minder of stop. Voorlopig blijf ik dus doorslikken, want daarmee voel ik me beter, kan ik meer doen en dus ook meer kracht en conditie opbouwen.

 

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

Re:Ibuprofen

 

Sarcoïdose is een ziekte waarbij spontaan ontstekingen ontstaan in verschillende organen en weefsels van het lichaam. ...

daarvoor heb je ontsteking remmers nodig om dit de kop in te drukken en als het daarmee niet lukt krijg je vaak een stootkuur prednison.

 

En ieder krijg een eigen ontsteking remmer wat het best bij je past en daar kom je samen met de arts wel uit.

 

Bij mij werkt de ibrufen niet en toen kreeg ik dicofenac en nu zit ik aan de tramdol als pijnstiller omdat het bij mij chronisch is geworden en dus nooit meer zonder kan anders zou ik geen leven hebben... ik ben blij dat de dokter nog een heel boek heeft waar hij uit kan zoeken hihi;)

 

Groetjes Okkie:)

Link to comment
Share on other sites

Re:Ibuprofen

 

Albertina, Hartelijk dank voor je uitleg. Het is dus hartstikke duidelijk dat (bij jou) de ibuprofen meer doet dan alleen maar de pijn wat stillen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

NSAID en ovulatieproblemen

 

Een groot nadeel van de Ibuprofen (en andere NSAID's) is voor mij dat mijn hormonen van slag raken (onregelmatige cyclus, pijnlijke borsten). Ik denk dat ik na een halfjaar Ibuprofen gebruik ging twijfelen of ik nog wel een eisprong had. Ik heb toen testen gebruikt, die ik nog kende van een paar jaar eerder, en daaruit bleek dat er iets raars met mijn hormonen was.

De huisarts en reumatoloog dachten allebei dat het niet door de Ibuprofen kwam, maar ik heb ze later 'bijgeschoold' met op internet gevonden publicaties... Gelukkig staan ze daar wel open voor :-)

 

Zie bijv. http://www.fertilityplus.org/faq/nsaids.html

Dit zijn allemaal publicaties in vakbladen van gyneacologen en fertiliteitsartsen, dus het is niet zo gek dat huisarts en reumatoloog daar geen weet van hadden.

 

In het Nederlands heb ik nu ook informatie kunnen vinden:

http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/people/actueel/2005-09-22-Het+gebruik+van+acetylsalicylzuur(ASA)+en+NSAIDs+gedurende+de+zwangerschap+en+de+(mogelij/default.htm

http://cbg.ddg24.tamtam.nl/NR/rdonlyres/8BF9F971-4394-4290-87A9-242316978A42/0/20050922artasansaidspcvertalingphvwp.pdf

 

Ik probeer met Agnus Castus extract (Monnikspeper, Chaste Tree) mijn hormonen een beetje normaal te houden. Dat lukt best goed. Het enige probleem is dat mijn favoriet (druppels van A. Vogel Bioforce) in Nederland niet verkocht worden, dus die moet ik uit Engeland laten komen.

 

De echte oplossing is natuurlijk: stoppen met NSAID-gebruik, maar ik kan helaas nog niet zonder...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ienepien

Agnus Castus heb ik ook 4 weken geslikt als onderdeel van een complete homeopathische kuur en kreeg in 3-4 weken tijd 2x menstruatie,

volgens mij is het sterk spul. Mijn homeopaat haalt het uit Rijswijk (Bert van Riel) het is niet van Vogel maar merkloos.

Bewerkt door Ienepien
Link to comment
Share on other sites

De eerste keer dat ik het gebruikte, voelde ik me al na een paar dagen beter (meer energie, vrolijker en minder pijnlijke borsten), maar ik kreeg wel ineens een onregelmatige en korte cyclus. Na een paar maanden stabiliseerde dat gelukkig weer.

Ik moest wel de lage dosis gebruiken. Er staat 2x daags 15-20 druppels. Dus toen ik me met 15 druppels kiplekker voelde, dacht ik dat ik met met 20 druppels misschien nog beter zou gaan voelen, maar dat was dus niet zo. Ik kreeg meteen weer klachten!

Link to comment
Share on other sites

ibuprofen

 

hoi hoi,

 

ja ik slikt ook dozen vol ibuprofen weg, maar ik ben er mee moeten stoppen.

kreeg ontzettende buikkrampen, ook van naproxen.

Nu ga ik met een iriscopist en voedingssupplementen proberen een beetje orde te scheppen in mijn chaotische stowisseling.

Ik hoop dat ik dan weer ibu verdraag, soms verbijt ik me van de pijnen.

Maar gelukkig merk ik wel dat mijn darmen weer wat rustiger zijn.

Van de huisarts krijg ik binnenkort een recept voor maagvriendelijke pijnstillers, maar ik weet nog niet wat (was telefonisch consult).

groetjes Victoria

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.