Ga naar inhoud

Medicinale Cannabis (Bediol)


Annelies

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Zoals ik in een ander topic ook al eens verteld heb ben ik nu al ruim een jaar, samen met mijn neuroloog in het AZM, bezig met het zoeken naar een medicijn in de strijd tegen de chronische pijn als gevolg van de DVN.

 

Het was al heel snel duidelijk dat “geen pijn meer” niet haalbaar was. Het streven was een balans te vinden tussen enerzijds draagbare pijn en anderzijds acceptabele bijwerkingen.

Het was een ontmoedigend traject waarbij een hele lijst zware geneesmiddelen voorbij gekomen is. Ik heb echt álles geprobeerd, maar niets met het gewenste effect.

Ofwel het hielp niet, ofwel de bijwerkingen waren onacceptabel. Telkens weer opnieuw (hoopvol) langzaam opbouwen, dan weer (teleurgesteld) langzaam afbouwen.

Ik slik nu wel nog Amitriptyline (50 mg) en Carbamazepine (800 mg), maar deze hebben ook slechts een beperkt effect.

 

Als de reguliere behandelingsmethoden onvoldoende werken kunnen artsen overgaan tot het voorschrijven van Medicinale Cannabis (Bediol).

Op dat punt zijn we nu gekomen, er zijn geen andere opties meer, dus de neuroloog heeft het voorgeschreven.

Mijn eerste reactie was “Joepie, dan mag ik weer gaan roken?” (oei-oei, ik heb soms nog zó’n zin in ‘n sigaret…), maar neen, het is niet de bedoeling dat ik een joint ga opsteken… :blushing:

Er zijn twee toedieningsvormen: het drinken van thee of inhalatie via een verdamper.

 

De apotheek had het spul niet in voorraad. Het moest besteld worden en vanmiddag kon ik het gaan ophalen.

Het wordt niet vergoed door mijn ziektekostenverzekering, dus ik moet het zelf betalen.

€ 52,95 voor een potje van 5 gram en € 47,25 voor de verdamper.

 

De komende dagen ga ik het in alle rust uitproberen. Ik ben wel heel erg benieuwd!

Zou dit nu eindelijk iets zijn dat de pijn gaat verzachten? Of verwacht ik te veel? :unsure:

 

Ik laat jullie uiteraard nog weten hoe het gaat en wat het effect is.

Voor de belangstellenden: H I E R vind je meer informatie over Medicinale Cannabis.

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

hallo analies,

 

ik gebruik cannabis al 8 jaar als pijnstilling, en ik ben heel benieuwd wat je er van vindt, omdat ik toch wel gemerkt heb dat het een taboe is, ook hier op het forum. Wat ik helemaal niet snap wat tis een geweldige pijnstilling.

 

Ik ben er ook eens over begonnen en ik raad het iedereen aan, ik heb ook alle medicatie geprobeerd, en hetzelfde als jij, laatste redmiddel, zo zag ik het.

En laten we eerlijk zijn ook de medicatie is verslavend, we gebruiken steeds meer voor het gewenste resultaat, en ook de medicatie is rommel...

 

Succes.

 

groetjes Maddy

Bewerkt door maddizon
Link to comment
Share on other sites

cannabis als alternatief

 

hallo analies,

 

ik gebruik cannabis al 8 jaar als pijnstilling, en ik ben heel benieuwd wat je er van vindt, omdat ik toch wel gemerkt heb dat het een taboe is, ook hier op het forum. Wat ik helemaal niet snap wat tis een geweldige pijnstilling.

 

Ik ben er ook eens over begonnen en ik raad het iedereen aan, ik heb ook alle medicatie geprobeerd, en hetzelfde als jij, laatste redmiddel, zo zag ik het.

En laten we eerlijk zijn ook de medicatie is verslavend, we gebruiken steeds meer voor het gewenste resultaat, en ook de medicatie is rommel...

 

 

groetjes Maddy

 

Taboe zijn er en zullen er altijd blijven maar dat het op dit forum niet besproken wordt.... die mening heb ik niet.;)

 

De "pijn" bestrijden met "wiet" is toch een natuurlijk iets. En idd "andere pijnstillers" hebben wel eens toevoegingen die we, als we daar te veel van nemen, beter niet in ons kwetsbare lichaam willen hebben.:crying:

 

Zal het cannabis verhaal eens meenemen naar mijn arts. Gebruik nu namelijk morfine tegen de pijnen die sarcoidose momenteel bij mij teweeg brengt.

 

Roken is slecht...(over de longen) maar dat is relatief gezien niet slechter dan "niet roken met pijn en stress" en andere vervelende dingen toch?:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

 

Als de reguliere behandelingsmethoden onvoldoende werken kunnen artsen overgaan tot het voorschrijven van Medicinale Cannabis (Bediol).

Op dat punt zijn we nu gekomen, er zijn geen andere opties meer, dus de neuroloog heeft het voorgeschreven.

Mijn eerste reactie was “Joepie, dan mag ik weer gaan roken?” (oei-oei, ik heb soms nog zó’n zin in ‘n sigaret…), maar neen, het is niet de bedoeling dat ik een joint ga opsteken… :blushing:

Er zijn twee toedieningsvormen: het drinken van thee of inhalatie via een verdamper.

 

De apotheek had het spul niet in voorraad. Het moest besteld worden en vanmiddag kon ik het gaan ophalen.

Het wordt niet vergoed door mijn ziektekostenverzekering, dus ik moet het zelf betalen.

€ 52,95 voor een potje van 5 gram en € 47,25 voor de verdamper.

 

 

groetjes,

Annelies

 

Hoi Annelies,

 

Vervelend dat de pijn niet te onderdrukken is:crying:. Want als je pijn hebt en dat ook voelt is dat extra belastend.

Hoop van harte voor je dat cannabis je mag helpen om het allemaal wat dragelijker te maken.:blush:

Zelf gebruik ik morfine tegen de pijn, waar ik me nog redelijk mee kan redden zonder dat ik "compleet van de wereld ben".

 

De kosten van dergelijke medicatie zullen idd niet altijd door de zorgverzekering gedekt / vergoed worden.

Ik heb me vorig jaar, i.v.m. de sarcoidose, extra laten bijverzekeringen.

Hierdoor kan ik nu veel meer zorg-kosten declareren bij mijn zorgverzekeraar.

Heb ook geen eigen bijdrage vervoersregeling en medicatie die buiten de GVS regeling valt wordt tot € 1000,-- per jaar vergoed.( ik moest anders € 900,-- zelf betalen voor medicatie conserta )

Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat de mogelijkheden zijn voor jouw zorgverzekering, maar bij mij valt de verhoogde premie in het niet t.o.v. de vergoedingen.

 

Zijn er ook alternative mogelijkheden om "goedkoper" aan medicinale cannabis te komen?

Bijvoorbeeld in Duitsland /Belgie apotheek of drogist .

Link to comment
Share on other sites

Hoi Annelies en Maddy,

 

Ik heb in onze kennisen kring een heel slechte ervaring met canabis. Als het helpt prima maar voor diegene die het gaan proberen toch een waarschuwing. Er zijn verhalen van mensen die na 1 jointje zo gek als een deur geworden zijn. De broer van een vriendin van ons is dat overkomen. Hij heeft jaren geleden een joint gerookt en werd toen schysofreen. Dit komt maar zelden voor maar toch. zie ook

 

http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/339/Kan-cannabis-schizofrenie-veroorzaken

 

stukje uit dat atrikel:

 

Cannabis kan schizofrenie veroorzaken bij mensen die daar aanleg voor hebben. De combinatie van bepaalde genen en gebruik vergroten de kans op schizofrenie (zie bronnen 1 en 2). Die kans wordt nog groter als je op jonge leeftijd begint. Als schizofrenie in je familie voorkomt is het raadzaam om niet te blowen. Cannabis kan dus een medeoorzaak zijn van schizofrenie. Dat je ook schizofrenie kunt ontwikkelen als je niet gevoelig bent is niet bewezen

 

einde quote.

 

Jammer dat ik nu weer de lol moet verzieken maar het is toch een seriueze waarschuwing. Voor veel mensen helpt het echt en daar moet je blij mee zijn. De canabis van de apotheek is gecontroleerd en dan is er minder kans. Maar de kans blijft. de Artsen zijn er niet voor niets heel voorzichtig mee.

 

Sorry maar toch even als balans en volledigheid

 

groeten Erik ( roelof)

Link to comment
Share on other sites

hallo roelof en arie,

 

 

 

Ik denk zelf dat je meer depressief wordt van al de medicatie en de pijn en de moeheid, en er niet mee om kan gaan. Je trekt je hele sociaale leven en van je gezin mee in het ziek zijn, alles draait daar om. Wij hebben als gezin besloten dat we er thuis niet veel meer over praten, alleen bij ziekenhuisbezoeken of zo, voor de rest is het er niet...waarom...omdat je anders geen normaal gezinsleven meer hebt...wij zijn niet alleen ziek, het hele gezin heeft ermee te maken.

 

gr. maddy

Bewerkt door maddizon
Link to comment
Share on other sites

Maddy,

 

ik snap je reactie, en ik ben ook helemaal niet tegen het gebruik van canabis, en weet ook dat de doktoren me niet helpen. Maar ik wilde alleen de andere kant ook even laten zien. Het is geen middel tegen alle kwalen. Het is een goed middel als je er tegen kan, maar een heel gevaarlijk middel als je er niet tegen kan.

 

Ik heb nog geen modus vivendie gevonden en ja die ziekte scheurt nogal wat kapot. maar we hebben in het gezin een aantal van dit soort situaties gehad die ik steeds aankon, maar nu lijkt er ( chemisch) of op een ander manier iets in mijn hoofd te gebeuren dat me depressief maakt inplaats van bezig met oplossen. Dat laatste herken ik helemaal niet in mij, zie ook sarcoidose en derpessiviteit in de andere thread.

 

Mooi dat het jou helpt, en dat kan je inderdaad lang niet van elk medicijn zeggen

 

groeten Erik ( roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Nou, nou, het maakt in elk geval heel wat los…

 

@ Maddy & Arie: dank jullie wel voor de support! :)

 

@ Maddy: ik ben pas anderhalf jaar van het roken af en heb vaak nog zo’n zin in een sigaret.

Ik vrees daarom dat ik, wanneer ik aan de joint ga, het niet bij die twee of drie kan laten maar binnen de kortste tijd ook weer fors aan ’t roken ben.

Daar zal m’n longarts het niet mee eens zijn…

 

@ Roelof: de broer van je vriendin is niet schizofreen geworden van de Cannabis.

Wel of niet schizofreen worden is een genetische kwestie. De Cannabis kan de “trigger” geweest zijn waardoor zaken in gang gezet worden.

Als hij die joint niet gerookt had was er een half jaar later wel iets anders geweest met hetzelfde resultaat.

 

@ Arie: bij de drogist is het spul echt niet verkrijgbaar. Bij de apotheek alleen op doktersrecept. De alternatieven zijn de coffeeshop of de straat.

En of België of Duitsland goedkoper zijn lijkt me onwaarschijnlijk. Belgen, Duitsers en Fransen komen er toch allemaal massaal voor naar Nederland?

 

@Roelof: Wie heeft er beweerd dat het “een middel tegen alle kwalen” zou zijn? Niemand!

Het is een laatste redmiddel, als niets anders meer helpt, alleen maar om de pijn te verzachten.

 

groetjes,

Annelies

Bewerkt door Annelies
Link to comment
Share on other sites

Annelies,

 

inderdaad maakt het heel wat los. Ja het is een laatste redmiddel en dat maakt het heel nutig. Hier in Eindhoven staan bij de coffe shop de duitse en belgische nummerborden in de rij dus het zal hier wel makkelijker te krijgen zijn of goed koper zijn.

 

Ik zal hier niet het hele verhaal uit de doeken doen van de broer van mijn vriendin, maar hij was vatbaar en genetisch bezwaard zoals dat heet maar de rest van zijn familie heeft het niet en hij wel.

 

In elk geval mooi dat het helpt! en leuk zo'n discussie maakt het forum levendig

 

groeten Erik ( roelof)

Link to comment
Share on other sites

hoi annelies,

 

 

Ik begrijp je volkomen dat je het met de inhaler probeert, ik zou heel graag van je horen wat je voelt erbij.

 

Ik probeer de gulde middenweg, en och ik ben vanmiddag heerlijk met mijn zoontje naar thermaalbad in arcen geweest en ik voel me nu ff heerlijk na al die massages en de infraroodcabine die ook heel goed helpt.

 

Morgen weer een dag he...

 

gr.maddy

Bewerkt door maddizon
Link to comment
Share on other sites

Cannabis update

 

Hallo allemaal,

 

Zoals beloofd, ik zou nog verslag uitbrengen.

Begonnen met thee. Nou, dat was niks. Het was héééél erg getverderrie…., bah wat vies…

En bovendien: geen effect, nul komma niks, nada, niente. Geen effect op de pijn en ook geen ander effect.:mad:

 

De volgende dag dan toch maar aan de verdamper, dat zou een sterkere werking hebben. Vol verwachting klopte mijn hart…

Alweer niks, niente, nada… Geen effect op de pijn en ook geen enkel ander effect.:mad:

 

De derde avond. Wat nu? Ik had uit mijn rook-periode nog ’n paktje Mascotte (vloeitjes) liggen. Dan toch maar roken?

Tabak heb ik niet meer in huis, daar wil ik ook niet meer aan. Dan maar sigaretje-puur gerold. Ik dacht dan aan ’n paar trekjes genoeg te moeten hebben. Puur, nietwaar?

De héle sigaret weggepuft!!! Effect? Niks, nop, niente, nada…:mad:

Ik snap er echt helemaal niks van hoor. Van zo’n pure sigaret had ik toch “zo stoned als ’n garnaal” moeten zijn?

 

Wat is de verklaring? Geen idee… Heb ik slecht spul van de apotheek gekregen en moet ik toch maar naar de coffeeshop?

Of ben ik door alle medicijnen die ik slik hier ongevoelig voor geworden? Kan dat? Geen idee.

Ik zal overleggen met de arts en houd jullie natuurlijk weer op de hoogte.

 

Nu toch weer teleurgesteld. Had gehoopt nu eindelijk (af en toe) van de pijn verlost te zijn…

Helaas, het mocht niet zo zijn… :sad:

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.