Ga naar inhoud

Chronisch zieken moeten actief blijven


Joachim

Recommended Posts

  • Administrators

Een persbericht vanmorgen in de kranten.

 

UTRECHT - Patiënten die aan een chronische aandoening als reuma en diabetes lijden, hebben veel baat bij een actieve levensstijl. Zij houden beter de controle over hun leven, als zij de emoties die met hun ziekte gepaard gaan, onderkennen en kunnen uiten.

Dat zijn enkele conclusies die vier wetenschappers van de Universiteit Utrecht trekken in een artikel dat zaterdag in het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift The Lancet verschijnt.

De vier hebben honderden recente wetenschappelijke publicaties over chronisch zieken bekeken. Daaruit blijkt dat de aandacht niet langer uitsluitend erop is gericht te achterhalen waarom het zo moeilijk is met een chronische ziekte te leven. De deskundigen willen nu vooral achterhalen welke factoren bijdragen aan een goede aanpassing aan de chronische ziekte.

De vier onderzoekers onderscheiden vier factoren die aan zo\'n goede aanpassing bijdragen. Ten eerste moeten chronisch zieken ondanks hun behoefte aan rust proberen zo veel mogelijk actief te blijven. Ook moeten zij op constructieve wijze met hun negatieve emoties leren omgaan. Ten derde is het van belang dat patiënten zelf bepalen hoe hun verzorging eruitziet. Tenslotte blijken patiënten die ook positieve kanten aan hun ziek-zijn hebben ontdekt, de kwaliteit van hun leven hoger te vinden dan mensen die daartoe nog niet in staat zijn.

Link to comment
Share on other sites

Re:Chronisch zieken moeten actief blijven

 

Whaaa.... actief blijven als je niet vooruit te branden bent????:blink: :S

 

Nou dat zei mijn arts ook maar dat werkt bij mij averechts...

pas nu mijn eigen stijl wel aan en dat bevalt me prima!! Leef per dag en geniet vooral van de goeie dagen. Weet dat chronische zieken met golf bewegen te maken krijgen!

 

Wel vind ik, als je positief in het leven staat en ontdekt dat je

toch nog heel veel wél kan

meer van je leven kan genieten ondanks je ziekte beeld.:)

 

Goed dat wij onze emoties hier kwijt kunnen haha blijkt ook ten goede hihi

 

 

groetjes Okkie;) :P

Link to comment
Share on other sites

Re:Chronisch zieken moeten actief blijven

 

Het ligt er maar net aan, hoe het met je gaat. Luisteren naar je lichaam, je grenzen opzoeken en bewaken is heel belangrijk!!!

Toen ik net ziek was (Acute Sarcoïdose/Syndroom van Löfgren), kon ik echt niet actief zijn. Al mijn grote gewrichten waren ontstoken waardoor elke beweging erg pijnlijk was en ik was hondsmoe en had dus het ritme van een baby (slapen, eten, slapen, eten, ...) met \'s ochtends douchen als enige activiteit.

 

Toen de Ibuprofen zijn werk begon te doen of de ziekte minder actief werd, kon ik langzaam aan meer gaan doen (voornamelijk de was, koken en 2x per week heel voorzichtig fysio). Bij mindere perioden moest ik daar mee stoppen, bij goede perioden begon ik weer met fysio beginnen. Moest dan weer opnieuw opbouwen, maar dan wel versneld.

 

Momenteel gaat het heel goed met me. Ik ga momenteel enorm vooruit van \'druk\' bezig zijn (met de hulp van een dagelijke stoot Ibuprofen). Ik ga bijna dagelijks een beetje over mijn grenzen heen, ben eind van de middag al moe, sla mijn middagdutjes over, \'s avonds extra pijn, maar ga daardoor wel flink vooruit. Ik voel me met de week sterker worden.

Ik heb wel gemerkt dat ik ook weer niet te ver over mijn grenzen moet gaan. Als ik echt moe ben (misselijk, duizelig, zwart stipjes voor mijn ogen) moet ik rust nemen. Anders krijg ik een terugslag en werkt het actief zijn averechts.

Link to comment
Share on other sites

Re:Chronisch zieken moeten actief blijven

 

ja, activiteit is goed, maarrrrr alleen als het niet teveel is. dus ja, Albertina ik sluit me ook bij jou aan. En Okkie!

Erdoorheen gaan heeft werkelijk geen enkele zin. Als je iets aankan is het wel heel goed om dan in beweging te komen. Maar met mate. En moe zijn van activiteit is helemaal niet erg, als je maar niet TE moe bent geworden. Dat weten wij al he, nu de dokters nog?? of lees ik het dan verkeerd?

Dat actief zijn de somberheid/ moeilijke tijd kan verdrijven is voor mij zo. Bezig zijn is goed voor me, maar de rust net zo... tja, er zijn zoveel patienten als er methoden zijn denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Re:Chronisch zieken moeten actief blijven

 

helemaal waar..elke pat. is anders en elk lich reageert anders

ik was vandaag in topvorm hmhmhm

kwam laat uit bed en ben even naar de Hoek geweest gezellig maar lag daarna 3 uur te slapen...door de weeks ben ik best actief maar moet echt op mijn grenzen letten anders lig ik het hele weekend te slapen...en die grenzen dat is zo moeilijk

je wilt in je hoofd zoveel...maar goed ik ga nu visite ontvangen

dat gebeurt niet veel op een avond anders lukt het niet...

morgen rust dag..

 

fijn weekend en pas op je zelf

 

Rienke:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Toen ik verleden week in Nieuwegein was zei de arts. Je moet ingaan tegen die vermoeidheid, ga 3 keer per week conditietraining doen. Maar ik dacht dat je altijd naar je lijf moest luisteren?? En ik weet echt niet waar ik de energie vandaan moet halen om 3 keer per week aan conditie training te doen. Maar zou het helpen tegen de vermoeidheid??

Link to comment
Share on other sites

Hoi Myriam,

 

ik probeer elke dag op mijn hometrainer te fietsen. Afhankelijk van mijn vermoeidheid duurt dat lang of wat korter. Ook sport ik onder begeleiding van mijn fysio. Op dagen waarop ik goed ben, ben ik actiever dan op andere dagen. Maar ik blijf bezig.

 

Moet ook eerlijk zeggen dat sporten voor mij altijd heel belangrijk is geweest. Kon vroeger niet zonder en nu dus ook niet. Al heb ik wel alles aan gepast naar mijn vermogen. Luister dus naar je lichaam. Kijk hoe ver je kunt komen. Maar blijf in beweging. Wandelen kan ook al genoeg zijn.

 

3 keer per week conditietraining te doen, als je heel erg moe bent, zul je misschien in het begin wel vol houden. Maar dan komt er een moment waarop je helemaal niets meer kunt. Probeer dat punt niet te bereiken. Kijk naar een sport die je leuk vindt en waar je positieve energie van krijgt. Misschien een keer zwemmen.

 

Ik zing heel graag. Er zijn al veel avonden geweest waarop ik doodop naar de repetitie ging. Maar door het zingen, kwam ik er beter van terug als in het begin. Kijk hoe ver je dus tegen je vermoeidheid in kunt gaan. Zoek afleiding. Als je je meteen overgeeft aan je vermoeidheid, kun je op een gegeven moment niets meer.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zaterdag gaan uit eten.na het eten werd gevraagd of ik mee naar de kroeg ging. Na 2 jaar niet uitgaan vond ik dat ik het wel weer eens kon proberen. Gevolg: ben nu al de hele week niks waard.( zonder alcohol genuttigd te hebben).Op dat moment moet je voor jezelf de keuze maken. Ik voor mezelf: het is het me niet waard om de tol te moeten betalen voor een paar uurtjes in de kroeg.

Ik moet nu met pijn in mijn hart gaan overwegen of ik 2 dagen bospop de moeite waard vind....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

het is moeilijk om een goed evenwicht te vinden tussen rust en actief zijn,

soms is wil je wel meer doen maar lukt het niet, dan kom je jezelf tegen.

mijn moeder is verhuisd naar een verzorgingshuis en haar oude huis moest leeg gehaald worden, en spullen inpakken.

 

Gelukkig snapt mijn familie wel dat dat niet lukte voor mij.

Ik ben wel blij dat ik 20 uur per week kan werken.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.