Ga naar inhoud

Voedsel die ontstekingen kunnen veroorzaken of bevorderen


maddizon

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Na wat speurwerk en informatie van verschillende natuurartsen ben ik sinds 3 weken begonnen aan een nieuwe manier

van eten. Ik probeer al het voedsel te vermijden die ontstekingen kan veroorzaken, en tevens voedsel te nemen dat extra energie

geeft. Gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk maar ben me nu gaan verdiepen wat voor auto immuun ziektes wel en niet kan.

Het is natuurlijk persoonlijk en ik ben geen deskundige. Maar onderzoek heeft bewezen dat voedsel een belangrijk patroon

is bij auto immuun ziektes ( niet alleen sarco ).

 

Wat probeer ik niet meer te eten :

- geen tarwe mee, tarwe is super ontstekkingsopwekkend

- geen suikers mee

- geen cafeïne

- geen rood vlees meer ( wel biologische kip en vis )

- geen zuivel en soja

- geen slechte vetten meer

en ik hoop binnenkort ook geen gluten meer.

Al deze producten zijn niet goed voor ontstekkingen.

 

ik drink elke dag 2 groene smoothies 60 % groente 40 % fruit met chia zaden

 

Tis inderdaad een hele verandering maar na 3 weken merk ik al resultaat,

ik heb geen last meer van me darmen en heb wat meer energie.

Alle kleine dingen helpen natuurlijk. Ik kan natuurlijk niet aantonen dat de ontstekingen niet erger worden,

maar kwaad doet het niet.

 

Ik was benieuwd als andere onder jullie ook anders zijn gaan eten, en zo ja als het invloed heeft ??

 

Gr.Maddy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Madddy,

 

succes met je dieet. Ben benieuwd hoe je nu aan al je voedingsstoffen komt. Neem je er naast veel voedingssupplementen? Wat eet je nu allemaal nog wel?

 

Jouw dieet komt veel overeen met het dieet wat een alternatieve arts mij ooit voor schreef. Maar daar naast moest ik zoveel extra's slikken, dat het veel te duur werd.

 

Sterkte ermee, Bernadette

 

Groetjes, Bernadette

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi bernadette,

 

Nee ik neem niets extra dat is niet nodig, het is niet echt een dieet maar een gezonder levensstijl.

Ik eet nu nog speltbrood, 2 groene smoothies, verse soep, biologische kip, zilvervliesrijst, aardappelen, quenae, biologisch

vlees ( heel af en toe ), vis, noten, zaden, rijstmelk, verse groentens en fruit.

 

Ik wil het een tijdje gaan proberen, ook heb ik altijd maag/buikpijn na eten sinds ik dit volg, is dat helemaal weg.

Ik probeer mijn lichaam weer in balans te krijgen, en kijken wat het me opleverd.

 

gr.Maddy

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hallo allemaal, Na wat speurwerk en informatie van verschillende natuurartsen ben ik sinds 3 weken begonnen aan een nieuwe manier van eten. Ik probeer al het voedsel te vermijden die ontstekingen kan veroorzaken, en tevens voedsel te nemen dat extra energie geeft. Gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk maar ben me nu gaan verdiepen wat voor auto immuun ziektes wel en niet kan. Het is natuurlijk persoonlijk en ik ben geen deskundige. Maar onderzoek heeft bewezen dat voedsel een belangrijk patroon is bij auto immuun ziektes ( niet alleen sarco ). Wat probeer ik niet meer te eten : - geen tarwe mee, tarwe is super ontstekkingsopwekkend - geen suikers mee - geen cafeïne - geen rood vlees meer ( wel biologische kip en vis ) - geen zuivel en soja - geen slechte vetten meer en ik hoop binnenkort ook geen gluten meer. Al deze producten zijn niet goed voor ontstekkingen. ik drink elke dag 2 groene smoothies 60 % groente 40 % fruit met chia zaden Tis inderdaad een hele verandering maar na 3 weken merk ik al resultaat, ik heb geen last meer van me darmen en heb wat meer energie. Alle kleine dingen helpen natuurlijk. Ik kan natuurlijk niet aantonen dat de ontstekingen niet erger worden, maar kwaad doet het niet. Ik was benieuwd als andere onder jullie ook anders zijn gaan eten, en zo ja als het invloed heeft ?? Gr.Maddy

Dat dieet zou voor mij niet kunnen. Ik ben allergisch voor noten, kan geen ananas eten omdat dit mijn mondslijmvlies enorm irriteert en prikkelt, zaden en pitten eet ik uit voorzorg niet,

Brood dat niet gemaakt is van tarwe (in de winkel) dus bijv. speltbrood, daar zitten eigenlijk altijd noten en/of zaden in verwerkt.

Als je geen zuivel EN geen soja gebruikt, kom je wel tekort in eiwitten! Dan heb je weliswaar minder ontstekingen, maar zit je later met botontkalking o.i.d.

Ook zijn zuivel en vlees een bron van vitamine B, die ook heel belangrijk is bij sarco, en stress.

Ik geloof zeker in een goed en gezond voedingspatroon, ik probeer zo zuiver mogelijk te eten, maar wel heel gevarieerd.

Weinig toegevoegde suiker, plantaardige vetten, zoveel mogelijk volkoren.

En misschien denk jij er anders over, maar als je zo schraal zou moeten eten, is er nog minder "plezier" in je leven. Ik kan enorm genieten van een verse volkorenboterham, met dun roomboter en plakje boerenkaas. Met een koel glas melk.

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Maddy,

 

val je door je dieet niet ontzettend af. Ik doe dat al bij mijn normaal eten. Moet er echt alles aan doen om op gewicht te blijven. Zit nu weer aan de bijvoeding om dat mijn gewicht bleef zakken.

 

Groetjes, Bernadette

 

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop echt dat je resultaat houd met deze manier van eten. Ik zou het ook wel willen proberen. Eet trouwens al heel gezond, let er echt op. Maar ben soms ook zwak en kan die lekkere zak friet met mayo niet laten staan. En tja savonds een kopje koffie met een heerlijke stroopwafel, kan ik ook zo van genieten. Maarja als je altijd buikpijn hebt wil je wel, en dat heb ik niet. Ik ben benieuwd in hoeverre je verder opknapt, misschien dat ik dan overtuigd raak en het ook is ga doen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Bernadette,

 

Nee normaal val ik ook meteen veel af, nu niet, ben afgelopen jaar ruim 5 kg bijgekomen en dat wil ik graag zo houden.

Valt me niet tegen, was al niet zo'n lekkerbekje, heb alleen een zwak voor frietjes, maar dat kan nu wel,

pak ik biologische friet en bak in kokosolie, smaakt goed.

 

gr.Maddy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo henrieke,

 

Ja ik denk er anders over, wat je schrijft klopt niet helemaal, ik eet helemaal niet schraal, veel gevarieerder dan vooreen,

en nogmaals het is persoonlijk wat iedereen doet, ik probeer het gewoon uit en dan zie ik wel.

Ik kan nu genieten van een smoothie s avonds en een lekkere speltboterham, en eiwitten krijg ik genoeg binnen,

er zit genoeg in vis, gevolgte, noten, bonen etc. Zuivel zitten veel hormonen in en die vermijdt ik.

En geloof me ik geniet elke dag als het me toegelaten wordt, daar is voedsel voor mijn niet beslissend in.

Ik sta nu veel meer in de keuken en maak zoveel lekkere dingen waar ik nog nooit van gehoord had.

b.v eet ik Quinoa kan dienen als vervanger van rijst of couscous. Quinoa is rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium,

ik had er nog nooit van gehoord, de jumbo heeft het gewoon in de schappen liggen en het is heerlijk,

zo zie je maar weer. Ik wil niemand overtuigen ik doe het alleen voor mezelf.

gr.Maddy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo Myriam,

haha ja die friet is bij mijn ook het probleem, de rest kan me niets schelen, gebak/snoep/koeken/chips geef ik niets om.

Ik bak zoals ik al gezegd heb af en toe een frietje op een andere manier zoals ik al vertelde tegen Bernadette.

 

ik heb het idee dat die smoothies je veel meer energie geven, ik drink er elke dag twee, en vind ze heerlijk,

en tarwe bleek voor mij een boosdoender, we eten ook veel tarwe onbewust het zit haast overal in.

 

 

Ik had graag pizza/brood en was gek op pasta's. Nu heb ik het vervangen door speltbrood en ik kan pasta's maken van

100 % maïsmeel ook gewoon te koop bij de jumbo en ik ga volgende week mijn eigen pizza maken van glutenvrijmeel,

ben wel benieuwd hoe dat smaakt, je leert heel wat bij in korte duur.

En ja inderdaad mijn buikpijn is helemaal weg, daar had ik veel last van, vooral na het eten.

ik doe er alles aan op te proberen wat meer energie te krijgen en wie weet !! ik hou vol.

 

gr.Maddy

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het dieet werkt goed, veel meer energie, en ik herstel sneller na een inspanning.

Ook hou ik de weegschaal in de gaten, maar niets afgevallen, heb er namelijk een jaar over gedaan

om aan te komen.

Het is niet vervelend eten, vandaag macaroni gemaakt, met bio gehakt niet zoveel, verse groenten zoals

paprika/prei/chineese kool/uien/pepers/tomaten, en de macaroni van maïsmeel, het smaakt goed.

 

gr.Maddy

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hoi maddy,

Ik heb een jaar lang het paleo dieet gevolgd en in het begin werden de pijnen en moehed minder, maar op een gegeven moment kwamen die toch steeds meer terug en werden steeds erger, dus dat heb ik weer een beetje los gelaten.

maar staat het dieet op internet of is dat wat de natuurarts adviseerde.

 

gr marjonnie

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marjonnie,

 

Ik mag het ook geen dieet eigenlijk noemen, ik probeer alle voedingsstoffen die ontstekingen erger kunnen

maken of veroorzaken te laten staan.

Tevens is het een gezond manier van eten wat niet echt kwaad kan.

 

Ik heb ook endometriose, en zo doende ben ik er via internet en natuurarts mee begonnen,

twee vliegen in 1 klap denk ik maar.

 

Wat is dan het paleo dieet ? en hoe lang heeft het bij je geholpen dan ?

 

gr.Maddy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het paleo dieet lijkt heel erg op dat wat jij doet, maar ik mocht helemaal geen koolhydraten, dus geen brood, aardappelen, rijst, pasta, koek e.d, wel veel groente, fruit, rauwkost, ik maakte ook veel smoothies. Ik denk dat het bij mij iets vsn half jaar heeft geholpen en ik was 10 kilo lichter. Nu let ik wel op maar eet wel wat koolhydraten. Je kunt op internet heel veel vinden over paleo dieet

 

gr marjonnie

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi Joachim,

 

Het dieet gaat heel goed, zoveel mogelijk producten aan eten die ontstekingen tegen gaan,

het is het proberen waard he.

Heb ook gevoel dat ik meer energie heb dit misschien in combinatie met de Vit B12 injecties die ik nu 1 jaar haal.

 

Alleen de pijn is ondraaglijk, a.s. donderdag weer naar ziekenhuis voor evt. hormoonmedicatie waar ik tegenop zie.

 

gr.Maddy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallo maddizon,

Eigenlijk ben ik met bijna hetzelfde bezig ( 'alkalisch' eten, veel rauwe groeten ed ). Nu 3 maanden bezig,

Laatste rontgenfoto van mijn longen zag er het beste uit sinds een jaar en de spirometrie ook een record van 89 %.

Zit nog wel aan de cortisonen maar hoop afgebouwd te zijn in november, 't is niet weg de sarco, dat voel ik maar het maakt wel een verschil met dit eten..

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Amadeeke, je zegt dat je ook aan de cortisonen zit. Dan kun je toch niet zeggen dat dit effect door het eten veroorzaakt wordt? Een effect (gevolg -> oorzaak) kun je alleen maar meten, op het moment dat je andere veroorzakers uitsluit. Van cortisonen is bewezen dat ze effect hebben op de ellende die sarcoïdose veroorzaakt, van verschillende diëten helaas nog niet.

 

Overigens vind ik het super dat het wat beter met je gaat, laat dat voorop staan!!

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hey Hermione,

 

Ik weet het , Ik ben zelf voorzichtig positief, De cortis dempen allen de ziekte. Vorige keer ben ik tot cortisonen afgebouwd 4 mg, maar ik voelde de sarco al een tijdje terug opkomen, dus terug van voor af aan. Nu sta ik terug op 6 mg en mijn onderzoek 3 weken geleden was nog nooit zo goed geweest. Vanaf ik mijn voeding sterk veranderde voelde ik me een stuk beter. minder last van de cortibijwerkingen, meer energie. Kortademigheid en steken in rechterzij nog wel maar das misschien blijvend door beschadeging. Ik zal het pas weten als ik een paar maanden op 0 mg sta..

En dan blijft de discussie nog, wat heeft nu geholpen. De corti of de voeding. Groetjes.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.