Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suiker en snelle koolhydraten

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Display
Clear All
new posts

  • Suiker en snelle koolhydraten

    Hoi, ik zie dat er in dit topic al meer is geplaatst over het vermijden van suikers en koolhydraten in voeding.

    Ik ben sinds een week of 4 gestart met het vermijden van suikers en verder eet ik koolhydraatarm. Ik vermijd eten wat mijn bloedsuiker laat pieken. Ik eet bijv. wel havermout s ochtends, peulvruchten (met mate) en quinoa en soms (1x per week) parelgerst en/of volkoren pasta. Ik drink ook veel water. Eigenlijk begonnen omdat ik toen gestart ben met prednison en niet teveel in gewicht wilde aankomen. Ik voel me er in ieder geval beter bij en eet super lekker. Mijn chronische slokdarmklachten zijn een stuk verminderd, maar dat kan evt. ook aan de prednison liggen.

    ZIjn er meer mensen die dit of iets soortgelijks momenteel doen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / bevindingen!

  • #2
    Hoi Magje,

    Wat fijn dat je al zoveel verschil merkt met je voeding! Ik ben er van overtuigd dat voeding veel kan bijdragen aan onze gezondheid.

    Ik ben sinds deze week begonnen met het AIP dieet (auto-immuun Paleo). Dat helpt bij en of tegen auto-immuun ziektes.
    Ik eet al heel lang Paleo, voor mij is het niet zo'n grote wijziging, behalve de noten en koffie is even wennen...
    Mocht je Paleo niet kennen, het is een soort oerdieet, waarbij je alles zelf maakt en verse ingrediŰnten gebruikt. Je vermijd suiker, allerlei toevoegingen denk aan E-nummers, gluten en granen, lactose en peulvruchten evt. Je eet eigenlijk meer op een natuurlijke manier en het toffe is, je mag er zoveel van eten als je wil:-) Je komt er niet van aan, meestal val je er van af tot jeune gezond gewicht hebt en in gewone situaties (als je geen Sarco hebt), voel je de energie echt toenemen.

    Ik eet dan niet echt koolhydraat-arm, wel let ik op de natuurlijke suikers, dat ik enkel langzame suikers eet, om de bloedsuikerspiegel niet in de achtbaan te gooien:-) uit rauwe honing, fruit (niet te zoet fruit) en beperkt gedroogd fruit.
    Verder maak ik alles zelf, van soepen, gebak, ijsjes, chocolade, brood, vlees-pasta gerechten (zonder pasta bv courgette spaghetti), smoothies, kruidenmengsels en alle andere diner, ontbijt en lunch.

    Het AIP dieet is gericht op de allergenen die een auto-immuun reactie kunnen opwekken te elimineren (letterlijk). Je volgt dit dieet minimaal 30 dagen maar mag zeker ook langer. Na die periode ga je langzaam 1 voor 1 weer ingrediŰnten toevoegen. En kijk je per ingrediŰnt of er een reactie komt, zo ja dan is het niet geschikt voor je of op dat moment nog niet.
    Over 2,5 maand heb ik een scan om te zien hoe ik er voor sta, leek me een goed moment om er mee te beginnen...:-)

    Mocht je wat Paleo recepten willen, happy tot share:-)

    Hoop dat je er iets aan hebt.

    Groetjes Mandy

    Comment


    • #3
      Hoi Mandy,

      Bedankt voor je reactie!
      Ik maak ook al jaren altijd alles zelf en koop geen kant en klaar dingen. Behalve koekjes, daar had ik een zwak voor, en spelt brood maar dat eet ik nu dus ook niet meer. Ik at al geen zuivel, bijna geen vlees en zo min mogelijk snelle koolhydraten (Behalve die koekjes enzo dus en taart in het weekend ). Ik eet nu dus wel met mate peulvruchten, soms gluten (volkoren spaghetti), soms lactose en ik drink wel koffie en soms een glas witte wijn. Verder klinkt het dieet bijna identiteit aan wat ik doe. De mijne is vooral gebaseerd op de glycemische index, bij jou dus ook. Ik wil mijzelf expres nog niet teveel ontzeggen, maar misschien dat ik op een later tijdstip het wat rigoreuzer ga aanpakken en bijv ook koffie, wijn, lactose en peulvruchten eruit gooi.

      Comment


      • #4
        Hi Magje,

        Het is niet echt hetzelfde hahaha lactose en gluten zijn echt verboden bij Paleo:-) Dat glycemische stukje komt wel overeen.
        Ik kan me voorstellen dat je jezelf niet te veel wil ontzeggen. Dat punt had ik ook ooit, tot ik Paleo en Raw-food gebak, koekjes, ijsjes, chocolade etc zelf ging maken en wat is dat leuk zeg!

        Kijk er echt naar uit als het AIP dieet geweest is om weer chocolade taarten te maken (die mag ik nu niet eten:-( )

        Belangrijkste is dat de manier van eten goed voelt voor je! Dan heb je iets gekozen wat bij je past:)

        gr. Mandy

        Comment

        Verwerken...
        X