Ga naar inhoud

Suiker en snelle koolhydraten


Magje

Recommended Posts

Hoi, ik zie dat er in dit topic al meer is geplaatst over het vermijden van suikers en koolhydraten in voeding.

 

Ik ben sinds een week of 4 gestart met het vermijden van suikers en verder eet ik koolhydraatarm. Ik vermijd eten wat mijn bloedsuiker laat pieken. Ik eet bijv. wel havermout s ochtends, peulvruchten (met mate) en quinoa en soms (1x per week) parelgerst en/of volkoren pasta. Ik drink ook veel water. Eigenlijk begonnen omdat ik toen gestart ben met prednison en niet teveel in gewicht wilde aankomen. Ik voel me er in ieder geval beter bij en eet super lekker. Mijn chronische slokdarmklachten zijn een stuk verminderd, maar dat kan evt. ook aan de prednison liggen.

 

ZIjn er meer mensen die dit of iets soortgelijks momenteel doen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / bevindingen!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Magje,

 

Wat fijn dat je al zoveel verschil merkt met je voeding! Ik ben er van overtuigd dat voeding veel kan bijdragen aan onze gezondheid.

 

Ik ben sinds deze week begonnen met het AIP dieet (auto-immuun Paleo). Dat helpt bij en of tegen auto-immuun ziektes.

Ik eet al heel lang Paleo, voor mij is het niet zo'n grote wijziging, behalve de noten en koffie is even wennen...

Mocht je Paleo niet kennen, het is een soort oerdieet, waarbij je alles zelf maakt en verse ingrediënten gebruikt. Je vermijd suiker, allerlei toevoegingen denk aan E-nummers, gluten en granen, lactose en peulvruchten evt. Je eet eigenlijk meer op een natuurlijke manier en het toffe is, je mag er zoveel van eten als je wil:-) Je komt er niet van aan, meestal val je er van af tot jeune gezond gewicht hebt en in gewone situaties (als je geen Sarco hebt), voel je de energie echt toenemen.

 

Ik eet dan niet echt koolhydraat-arm, wel let ik op de natuurlijke suikers, dat ik enkel langzame suikers eet, om de bloedsuikerspiegel niet in de achtbaan te gooien:-) uit rauwe honing, fruit (niet te zoet fruit) en beperkt gedroogd fruit.

Verder maak ik alles zelf, van soepen, gebak, ijsjes, chocolade, brood, vlees-pasta gerechten (zonder pasta bv courgette spaghetti), smoothies, kruidenmengsels en alle andere diner, ontbijt en lunch.

 

Het AIP dieet is gericht op de allergenen die een auto-immuun reactie kunnen opwekken te elimineren (letterlijk). Je volgt dit dieet minimaal 30 dagen maar mag zeker ook langer. Na die periode ga je langzaam 1 voor 1 weer ingrediënten toevoegen. En kijk je per ingrediënt of er een reactie komt, zo ja dan is het niet geschikt voor je of op dat moment nog niet.

Over 2,5 maand heb ik een scan om te zien hoe ik er voor sta, leek me een goed moment om er mee te beginnen...:-)

 

Mocht je wat Paleo recepten willen, happy tot share:-)

 

Hoop dat je er iets aan hebt.

 

Groetjes Mandy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Mandy,

 

Bedankt voor je reactie!

Ik maak ook al jaren altijd alles zelf en koop geen kant en klaar dingen. Behalve koekjes, daar had ik een zwak voor, en spelt brood maar dat eet ik nu dus ook niet meer. Ik at al geen zuivel, bijna geen vlees en zo min mogelijk snelle koolhydraten (Behalve die koekjes enzo dus en taart in het weekend ). Ik eet nu dus wel met mate peulvruchten, soms gluten (volkoren spaghetti), soms lactose en ik drink wel koffie en soms een glas witte wijn. Verder klinkt het dieet bijna identiteit aan wat ik doe. De mijne is vooral gebaseerd op de glycemische index, bij jou dus ook. Ik wil mijzelf expres nog niet teveel ontzeggen, maar misschien dat ik op een later tijdstip het wat rigoreuzer ga aanpakken en bijv ook koffie, wijn, lactose en peulvruchten eruit gooi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hi Magje,

 

Het is niet echt hetzelfde hahaha lactose en gluten zijn echt verboden bij Paleo:-) Dat glycemische stukje komt wel overeen.

Ik kan me voorstellen dat je jezelf niet te veel wil ontzeggen. Dat punt had ik ook ooit, tot ik Paleo en Raw-food gebak, koekjes, ijsjes, chocolade etc zelf ging maken en wat is dat leuk zeg!

 

Kijk er echt naar uit als het AIP dieet geweest is om weer chocolade taarten te maken (die mag ik nu niet eten:-( )

 

Belangrijkste is dat de manier van eten goed voelt voor je! Dan heb je iets gekozen wat bij je past:)

 

gr. Mandy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

[uSER=1585]Mandy[/uSER] , hoe gaat het met je AIP dieet? Volg je het nog? Hoe bevalt het ? En heb je onderhand al je scan gehad? Ik ben erg benieuwd.

 

Ik zit ook te denken om aan het dieet te beginnen. Heb wat boeken besteld en ben me een beetje aan het inlezen momenteel.

 

Heb jij toevallig ontbijttips? En dan bij voorkeur iets zoets / met fruit wat goed vult.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik let niet op wat ik eet of drink. Ik eet wel alles biologisch omdat ik dieren fok en een grote moestuin met boomgaard heb. Ik eet het hele jaar mijn eigen producten, zowel geweckt, gedroogd als ingevroren. We hoeven alleen maar brood te kopen omdat ik dat niet zelf produceer. Onzin als pasta's eet ik niet. Ik eet alleen aardappels, groente en vlees, dus ik krijg geen conserveringsmiddelen of ander nep spul binnen. En het bevalt me goed. Ik heb 2 jaar sarcoïdose gehad en nu ben ik klinisch ervan genezen. Dus ik ben blij met het resultaat.

 

Ik heb van alles geprobeerd om mijn genezing te versnellen waaronder cannabis olie, kurkuma, magnesium, vit B12. Het hield niets. Het enige waarvan ik denk dat helpt is stress vermijden. Stress is een dingetje bij sarcoïdose. Ik ben bang dat het ook een trigger is.

 

Verder ben ik verslaafd aan suiker, ik drink liters cola omdat het me energie geeft. Ik heb namelijk niet veel energie vanwege ingezakte conditie en rest klachten sarcoidose. Hopelijk kom ik daar nog van af.

 

Ik eet ook behoorlijk wat eieren, die eenden van mij leggen maar door. Men zegt dat dit je cholesterol verhoogt. Ik doe dit al van kinds af aan en mijn cholesterol is perfect, dit wordt regelmatig gemeten.

 

Mijn mening is dat diëten niet altijd bevorderend is omdat je extra voedingstoffen nodig hebt als je ziek bent. Dus eet vooral gevarieerd en negeer makkelijke maaltijden uit de winkel en ga echt voedsel eten zoals we al duizenden jaren doen. Dat voedsel uit de winkel noem ik liflafjes.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.