Ga naar inhoud

Sarcoidose bespreekbaar maken op het werk


tasja71

Recommended Posts

Ik heb sinds 6 jaar sarcoidose, maar heb hier op mijn werk nooit ruchtbaarheid aan gegeven. Voornamelijk omdat ik geen klachten heb/had die mijn werk beinvloeden. Ik werk 38 uur per week in de ICT en dat gaat allemaal prima. Tot mijn laatste "aanval" waar ik nu middenin zit. Ik ben moe, heb enorm pijn aan mijn benen en nu voor het eerst ook mijn ogen. Gisteren heb ik een goed gesprek met de bedrijfsarts gehad en het toverwoord is, zoals elke sarcoidose-patient weet, balans. Maar hoe maak je dat bespreekbaar op je werk? Ik wil niet minder gaan werken, maar ik heb eigenlijk op dit moment wel meer rust nodig. Deze aanval duurt nu al ruim 3 weken en als alleenstaande moeder is rust nemen niet makkelijk. Zoals ik al vaker op het forum gelezen hebt: sarcoidose-patienten zijn meest doeners en ik ben wat dat betreft niet anders. Maar ik zal dit ook met mijn leidinggevende moeten bespreken. Ik weet alleen niet hoe je zoiets bespreekbaar maakt. Je ziet niets aan me en "iedereen is wel eens moe"...

 

Ben benieuwd hoe jullie dit op je werk bespreekbaar hebben gemaakt...

Link to comment
Share on other sites

Hoi tasja,

 

Ik heb het geluk dat ik als verpleegkundige op de hart/ long afdeling werk dus deze ziekte was niet onbekend daar . Maar ik heb toch mijn collega,s / leidinggevende een mail gestuurd met uitlegover hoe ik de ziekte ervaar en een link naar een website over sarcoidose . Aan mij zie je ook weinig behalve dat ik er moe uitzie en dat ze mijn morfinepleister af en toe zien . Maar belangrijk is dat ze een beeld krijgen van wat sarcoidose inhoud en welke klachten je kan krijgen... Ik stuur regelmatig een soort update zodat ze niet vergeten dat ondanks dat ik een aantal uren werk nog steeds " ziek" ben .

 

Succes Gr lonneke

Link to comment
Share on other sites

Dat is een goede tip! Want zoals met veel chronische aandoeningen zie je het niet. Aan mij zie je zelfs helemaal niks... Met jouw tip ga ik zeker aan de slag! Ik heb op mijn werk eigenlijk nog niet echt iemand geinformeerd en ga morgen in elk geval met mijn leidinggevende om tafel (heb toch mijn bila) om hem te vertellen wat er aan de hand is.

 

Maar heb jij ook dat je af en toe eigenlijk je rust moet nemen, maar dat je dat niet doet "omdat ze niks aan je zien"? Ik merk dat ik het type "als ik het niet zie en niet hoor is het er niet" ben, en dus maar doorga. Met het risico dat ik een keertje omval. :)

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.