Ga naar inhoud

einde dienstverband als gevolg sarcoidose


Arie

Recommended Posts

Na een arbeidsverleden van ruim 33 jaar is er nu een moment dat dit tot stilstand komt.

Het UWV, heeft na grondig onderzoek, besloten dat ik momenteel niet meer inzetbaar ben in de huidige arbeids markt : omdat er altijd nog een kans op herstel is gaat men volgend jaar nog eens weer herzien of alles nog is zoals het is.

Voor het momet is het 100 % niet belastbaar voor werk en ontvang ik volgende maand mijn eerste WGA uitkering van het UWV

Link to comment
Share on other sites

Arie,

 

het lijkt me heel vervelend om dat bericht te krijgen, het is zo alles uitsluitent. De andere kant is dat je nu ook niet meer hoeft en wat broodnodige rust kan krijgen. Bij sarcoidose is dat nu eenmaal een noodzakelijkheid.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Arie,

 

het lijkt me heel vervelend om dat bericht te krijgen, het is zo alles uitsluitent. De andere kant is dat je nu ook niet meer hoeft en wat broodnodige rust kan krijgen. Bij sarcoidose is dat nu eenmaal een noodzakelijkheid.

 

groeten Erik (Roelof)

 

Hoi Roelof,

 

Dat is het ook, maar door en omdat ik in de "wandelgangen" had vernomen dat dit het hoogst haalbare was, had ik me wel al enigszins voorbereid op de uitkomst. Desondanks is het zwaar om aan de zijkant te moeten staan:crying:

 

Maar morgen is er weer een dag en ook voor mij schijnt de zon:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Arie,

 

Nee, valt niet mee he....:crying:

Zoals je wellicht nog weet ben ik 'n half jaar geleden volledig afgekeurd als gevolg van de Sarco.

Ik heb nu een IVA-uitkering (volledig én duurzaam), die is financieel wel 'n stuk voordeliger dan de WGA.

Toch gaf het mij ook wel rust, wetende waar ik aan toe was en een einde aan de onzekerheid.

Ik hoop dat het jou ook zal lukken er uiteindelijk vrede mee te hebben.

 

Ik wens je heel veel sterkte! :thumbup1:

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Nou, Arie, een wrange felicitatie lijkt me op z'n plaats. Wat balen dat dit nodig is. Wat prettig dat je erkend wordt en een uitkering ontvangt. Hmm, ik ga toch voor het eerste, wat vreselijk balen.

 

Hoe is het na de operatie en kun je idd wat de zon in?

 

Groeten

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hoi Roelof,

 

Dat is het ook, maar door en omdat ik in de "wandelgangen" had vernomen dat dit het hoogst haalbare was, had ik me wel al enigszins voorbereid op de uitkomst. Desondanks is het zwaar om aan de zijkant te moeten staan:crying:

 

Maar morgen is er weer een dag en ook voor mij schijnt de zon:w00t:

 

Hoi Arie

 

Wat goed dat je het zo opneemt, maar je hebt ook geen andere keus hè! Zoals je zegt je kunt je er al een tijdje op voorbereiden want dit komt niet als donderslag bij heldere hemel. Dat neemt niet weg dat het erg vervelend is en je toch weer geconfronteerd wordt met de grilligheid van sarcoidose.(en wij eigenlijk ook!!) Neem eerst die rust maar die zo belangrijk is voor je herstel en dan kun je op je gemak eens kijken hoe je je dagen gaat invullen. We gaan het mooie weer tegemoet en er zijn vast wel hobby's die jou interesse hebben. En als je even wil kletsen zijn wij er voor je!!!

veel sterkte met alles.

 

Astrid

Link to comment
Share on other sites

Sterkte hiermee, ik heb kortgeleden dezelfde medeling gekregen. Maar nu het een paar weken verder is merk ik dat ik me er in begin te berusten.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Bij mij idem, mijn contract liep eind dec 2010 af en vanwege het vele ziekzijn werd het niet verlengd. Ik zit nu in de ziektewet en krijg 70% uitkering, echter bij mij speelt een tumor (sinds sept '10) nog een rol. Na de operatie daarvan zal alles opnieuw bekeken worden. Ik vond het heel erg want ik deed mijn werk in de thuiszorg graag, echter al na 3 weken moest ik beamen dat het voor mij toch wel beter was!

 

Groetjes Petra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nog steeds in dienst

 

Blijkt dat ik nog steeds in dienst ben van mijn werkgever, ondanks het feit dat ik nu "volledige" door het UWV betaald wordt.

 

Mijn werkgever heeft vorige week contact met mij opgenomen om de ontslag aanvraag op te starten. Ik was ervan uitgegaan dat dit was geregeld. Dus automatisch zou vervallen na een ziektewet periode van 2 jaar. Blijkbaar gaat dit niet automatisch en moet de werkgever een ontslagvergunning aanvragen.

 

Dus ik ben nog een paar maanden in dienst zonder betalingsverplichtingen werkgever.:confused1:

 

Zal toch mijn juridisch adviseur maar even benaderen om te vragen om een en ander even te controleren. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Arie,

 

Ik ben ook nog een half jaar in dienst geweest na die twee jaar ziektewet.

Wel heeft mijn werkgever in die periode nog mijn salaris aan mij doorbetaald en ging de uitkering van het UWV naar de werkgever.

Pas na het daadwerkelijke ontslag kwam de IVA-uitkering rechtstreeks naar mij.

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

werk niet meer te doen..

 

Hallo allemaal!

 

Misschien weet iemand van jullie hier antwoord op..

Ik ben sinds mijn 18e aan het werk op verschillende plaatsen. Toen de sarco begon(maar wij dat nog niet wisten) heb ik 4 jaar geleden via een reïntegratie bureau een leuke baan gekregen bij mensen met een PGB budget.

Ik werk daar nu een aantal uren in de week op mijn eigen tempo.

Het gaat echter steeds moeizamer en ik vraag me af of ik moet volhouden of niet...

Mijn vraag is nu: heb ik ergens recht op als ik zou stoppen met werken?

Ik kan me niet ziekmelden want recht op een ziektewet uitkering heb ik niet omdat je als zzp-er werkt.

Ik krijg mijn bruto salaris uitbetaald en betaal er achteraf belasting over.

 

Zo raar geregeld dat ik nu niet weet of ik ergens recht op heb..?

Weten jullie iets hierover?

Denk dat ik maar eens een afspraak maak met het UWV maar als je daar sarcoidose laat vallen flapperen ze met de oren denk ik....

 

Iemand suggesties?

 

Groetjes Suzie

Link to comment
Share on other sites

Hallo Suzie,

 

Volgens mij moet je als ZZP'er zelf een verzekering afsluiten tegen arbeidsongeschiktheid.

De WIA-uitkeringen waar wij het hier steeds over hebben zijn immers werknemersverzekeringen.

 

Als je je als ZZP'er niet verzekerd hebt vrees ik dat alleen nog de Bijstand rest. Maar als je een partner hebt met voldoende inkomen krijg je daar ook niets.

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Hoi Suzie,

 

als zzp'er moet je gewoon gezond blijven. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is bijna niet te betalen. Moet je heel goed verdienen. Als je ziek wordt, val je overal buiten zoals Annelies ook al schreef.

 

Mijn man is een paar jaar geleden ontslagen en is voor zich zelf begonnen. Voor mij is zijn gezondheid een groot struikelblok. Op dit moment is hij gelukkig nog gezond. Maar als hij ziek wordt, hebben we op eens geen inkomsten meer omdat ik niet werk. Gelukkig is hij nu bezig met een verzekering af te sluiten en kunnen we daar op vallen bij ziek zijn.

 

Sterkte ermee, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

bedankt dames!

 

danke voor jullie snelle reactie,

denk dat ik nu het nog gaat, ga proberen in gewoon regulier dienstverband te komen want op deze manier schiet het niet op..

 

Danke en succes voor iedereen!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Suzie,

 

als zzp'er moet je gewoon gezond blijven. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is bijna niet te betalen. Als je ziek wordt, val je overal buiten zoals Annelies ook al schreef.

 

Mijn man is een paar jaar geleden ontslagen en is voor zich zelf begonnen. Maar als hij ziek wordt, hebben we op eens geen inkomsten meer omdat ik niet werk. Gelukkig is hij nu bezig met een verzekering af te sluiten en kunnen we daar op vallen bij ziek zijn.

 

Sterkte ermee, Bernadette

 

Hoi allemaal. Ik ben zelfstandig ondernemer, ik ben geen zzp-er, maar ik heb 3 jaar geleden met 3 anderen een bedrijf opgericht. Ik heb toen gelúkkig wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Ik was tenslotte beter verklaar voor sarco en wist al heel lang hoe onzeker mijn gezondheid is.

 

Het is een afweging van risico's t.o.v. opbrengsten die iedere ondernemer, zzp-er of anders, grondig moet onderzoeken voor hij de veiligheid van een werkgever verlaat.

 

De AOV kost me 2700 euro per jaar. Dat geld is wel aftrekbaar. Het was behoorlijk wat meer dan mijn maandsalaris in de eerste twee jaar en het is nu nog niet gemakkelijk op te hoesten. Het is een calamiteiten verzekering, burnout is niet gedekt - een aantoonbare ziekte wel. Ik verwacht ieder moment van ze te horen of zij óók vinden dat ik 100 % arbeidsongeschikt ben. Pas dan weet ik hoe nuttig de verzekering afsluiten was :unsure:.

 

Ik ben verzekerd bij Phizur. http://phizur.com/

 

Ik zal jullie wel op de hoogte houden van hun besluit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu formeel "ontslag" door ziekte

 

De afgelopen week mijn "vaststellingsovereenkomst" ondertekend voor akkoord.

 

Na advies van mijn juridisch adviseur nog wel een aantal wijzigingen en aanpassingen laten opnemen waaronder een "open eind voor de eindafrekening"

 

Maar per 1 september is ook dat afgerond en ben ik uit dienst bij mijn werkgever. Weer een gesloten boek.

 

Gelukkig zijn er nog voldoende boeken waar ik aan moet beginnen.... dus dat gaat wel goed komen.;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi

 

Ik heb 19 juli mijn eerstejaars evaluatie op het werk, en zie er vreselijk tegenop.

Weet niet goed hoe ik me voor moet bereiden en wat ik kan verwachten.

Ben er niet goed in en zou willen dat het voorbij was.

 

Astrid

Link to comment
Share on other sites

Hallo Astrid,

 

Dat gaat best meevallen hoor!

Als het goed is, is er aan het begin van je ziekteperiode een "Plan van aanpak" opgesteld betreffende jouw reïntegratie (dat was dit formulier).

Nu is het de bedoeling dat jij, samen met je werkgever, gaat kijken in hoeverre de gestelde doelen gehaald zijn. Hebben jij én je werkgever zich voldoende ingespannen om te reïntegreren?

Dit gebeurt aan de hand van dit formulier. Tip: druk het formulier af en vul het voor jezelf alvast in.

Als nu blijkt dat de toen gestelde doelen niet haalbaar zijn (bijvoorbeeld omdat jij zieker bent dan oorspronkelijk werd gedacht) dan volgt er een "Bijstelling van het plan van aanpak". Dat is dit formulier

 

Zorg dat je alle ingevulde en ondertekende formulieren goed bewaart. Als je over een jaar een WIA-uitkering moet gaan aanvragen horen ze in jouw dossier.

 

Succes ermee!

 

groetjes,

Annelies

Bewerkt door Annelies
Link to comment
Share on other sites

Gaat wel goed komen

 

Hoi

 

Ik heb 19 juli mijn eerstejaars evaluatie op het werk, en zie er vreselijk tegenop.

Weet niet goed hoe ik me voor moet bereiden en wat ik kan verwachten.

Ben er niet goed in en zou willen dat het voorbij was.

 

Astrid

 

Hoi Astrid,

 

Zoals Annelies ook aangeeft wordt het afgelopen ziekte jaar doorgenomen. Er wordt gekeken of er voldoende inspanning is geleverd door en in de beleving van beide partijen.

 

Als je twijfelt over de inhoud van het rapport, teken dan niet voor akkoord, maar lees het later ( thuis) nog eens rustig door en teken dan pas voor akkoord. Maak wel een kopie voor jezelf.

 

Het zal niet mogen gebeuren maar doet werkgever moeilijk / lastig en pusht hij je om toch direct te ondertekenen, teken dan met "voor gezien" maar niet met akkoord.

 

 

Groet,

 

Arie

Link to comment
Share on other sites

Ik ben 30 augustus een jaar ziek....Ik ben eigenlijk treinverkeersleider,maar kan mijn eigen werk nog niet hervatten vanwege strenge eisen spoorwegveiligheid.Ik doe sinds januari 16 uur per week aangepaste werkzaamheden.Vandaag een voortgangsgesprek gehad, waarin bepaald is dat als ik niet door de strenge eisen heen kom,er wordt gekeken naar eventuele alternatieven. Ik wist dit van tevoren ,maar valt me toch erg zwaar op mijn dak.

Ik vind het dan ook prachtig (sorry,weet even geen passender woord) hoe jullie omgaan met het eventueel verliezen van je werk. Ik lig hier namelijk wakker van.Ik woon alleen ,en moet het redden met 1 inkomen.Ik heb een leuk eigen huisje dat ik echt niet kwijt wil,niet na er 7 jaar bloed,zweet en tranen ingeduwd te hebben.

Net zoals mijn baan, de opleideing was pittig,en ik deed het werk met plezier.Gaat de sarco mij dan alles afnemen?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben 30 augustus een jaar ziek....Ik ben eigenlijk treinverkeersleider,maar kan mijn eigen werk nog niet hervatten vanwege strenge eisen spoorwegveiligheid.Ik doe sinds januari 16 uur per week aangepaste werkzaamheden.Vandaag een voortgangsgesprek gehad, waarin bepaald is dat als ik niet door de strenge eisen heen kom,er wordt gekeken naar eventuele alternatieven. Ik wist dit van tevoren ,maar valt me toch erg zwaar op mijn dak.

Ik vind het dan ook prachtig (sorry,weet even geen passender woord) hoe jullie omgaan met het eventueel verliezen van je werk. Ik lig hier namelijk wakker van.Ik woon alleen ,en moet het redden met 1 inkomen.Ik heb een leuk eigen huisje dat ik echt niet kwijt wil,niet na er 7 jaar bloed,zweet en tranen ingeduwd te hebben.

Net zoals mijn baan, de opleideing was pittig,en ik deed het werk met plezier.Gaat de sarco mij dan alles afnemen?

 

 

sarco zal je echt niet alles afnemen.

 

Wellicht is of zijn er mogelijkheden bij je werkgever om "aangepast werk" te kunnen doen. Het UWV berekend dan een rest verdien capaciteit op basis van je "normaal" salaris

 

Maar zover is het allemaal nog niet en als de sarcoïdose blijft, kom je na twee jaar in een WIA regeling terecht. al naar gelang je verdien capaciteit zul je 70 - 75 % van je laatst verdiende salaris ontvangen.

 

Sarcoïdose kan ook van voorbijgaande aard zijn en dus over een jaar niet meer je leven beheersen waardoor je je werk weer normaal kan uitvoeren.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Bianc,

 

Ook ik woon alleen, ook ik heb 'n eigen huis en heb altijd in m'n eentje de kost verdiend voor mij en m'n dochter. Ben het met je eens, dan niet meer te kunnen werken is heel erg zuur, maar het is niet het einde van je bestaan.

Natuurlijk moet je 'n stapje terug doen en zoeken naar bezuinigen als je inkomen achteruit gaat, maar ik kan gewoon in m'n huis blijven wonen hoor!

 

Loop nog niet teveel op de zaken vooruit, je hebt nog een jaar te gaan voordat jouw WIA-keuring in zicht komt. Wie weet hoe het zich ontwikkelt. Misschien blijkt het met de de Sarco wel mee te vallen, of lukt het toch nog leuk, maar aangepast werk te vinden.

 

Ik wens je heel veel sterkte! :thumbup1:

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Van alle mensen hier die hun baan kwijt zijn geraakt aan sarco, hoe oud was je toen het gebeurde?

Op dit moment bevind ik me in een neerwaarste gezondheids toestand door sarco en ik ben 37 (volgende maand 38). Ik voel me nog jong eigenlijk, maar ik heb bijna geen kracht, lust en gevoel meer....Vermoeidheid is zeer overheersend en als dit zo door gaat dan denk ik dat mijn werkgever mijn in de ziekte wet gaat gooien. Ik ben 2 jaar geleden ook in de ziekte wet gevallen gedeeltijk (5 a 6 maanden), tel deze periode ook mee?

En zijn er mensen die wel hun huis verkocht hadden vanwege kosten en hoe was het vinden van een huurwoning?

Link to comment
Share on other sites

Hey Tremorman,

 

ik ben nu 41 jaar, en weet sinds ruim een half jaar dat ik sarcoïdose heb. Helaas heb ik het niet zo kort, ik heb al minstens 12 jaar opvallende klachten, die allemaal hierbij lijken te horen.

 

Vanaf mijn 30e heb ik een aantal jaar thuisgezeten met 2 kleine kinderen.

Toen ik 33 was, heb ik het werken nog een keer geprobeerd met een baan van 10 uur in de week. Naast de nodige dingen hier thuis met kinderen en huishouden, lag ik verder vooral op apegapen, en was ik aan het bijkomen van die 10 uurtjes... Na een half jaar proberen, heb ik het opgegeven, en ontslag genomen.

 

Voor het huis had het bij ons geen consequenties, omdat we dat op één salaris hadden gekocht.

Het verhaal van de ziektewet en eventuele consequenties voor nu weet ik niet, ik hoop dat iemand anders je daar meer informatie over kan geven.

 

Het is in ieder geval niet leuk!! Ik heb toen een paar jaar last gehad van gevoel van verlies, moeite met het hervinden van een goede eigenwaarde, en dat soort gedoe. uiteindelijk is dat goed gekomen, met leuke hobby's erbij, een nuttige studie (en ja, met in mijn achterhoofd: stel dat het nou ooit beter gaat, misschien dat ik dan eventueel hiermee...), en vaak tegen mezelf zeggen dat ik sowieso de moeite waard ben, ook zonder baan. ;)

 

Maar bij deze: succes in deze periode, neem goede beslissingen, en laat je niet gek maken door je omgeving

met hart. gr. Hermione

Link to comment
Share on other sites

Tremorman,

 

Ik ben als gevolg van kanker en sarcoidose in de WIA geraakt. Ik zit in de WGA dat is tijdelijk want sarcoidose kan genezen (hopelijk). Na 2 jaar ziekte kom je in de Wia en wordt je ontslagen wegens arbeidsongeschiktheid. Wordt je dan weer goed gekeurd dan heb je dus geen uitkering en geen werk meer. Wanneer je net als ik boven de 50 bent is de kans op een baan niet groot meer.

 

Wanneer er een tijd van 4 weken of minder zit tussen 2 ziekte periodes wordt dit bij elkaar geteld. Dus in jouw geval wordt de tijd niet bij elkaar geteld.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.