Ga naar inhoud

Hulp bij ontslagprocedure


behlul

Recommended Posts

hallo allemaal ik heb een vraag ben al meer dan 10 jaar sarcoidose patient (long) werkte als adminstratief medewerker bijverzekering maatschappij al tien jaar.ben al twee jaar niet werkend! ben 80/100 afgekeurd.ik hoor nu dat ik wordt ontslagen.dus ik heb er ook geen nee gezegd want het is een ongeneeselijke ziekte ik heb er ook geestelijk en lichaamelijk probleem er mee.

maar kan iemand mij advies geven wat mijn rechten zijnof hoe het verder gaat en mijn werkgever zegt dat ik het nog niet hoef door te geven aan UWV ?weet iemand of ik ook een ontslag vergoeding krijg?

alvast bedankt als iemand mij een beetje op weg kan helpen

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

als ik jou was zou ik toch maar contact op nemen met het UVW of of met iemand die er wel verstand van heeft. Nooit zomaar je ontslag accepteren.

 

Veel sterkte ermee, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Wat Bernadette zegt, je melden - per direct! - bij uwv, en kijk of je recht hebt op rechtsbijstand en nee zeggen tegen je ontslag. Je mag niet ontslagen worden terwijl je ziek bent.

 

Sterkte ermee.

 

groet,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hallo Behlul,

 

Er klopt iets niet: je zegt dat je 80-100% bent afgekeurd en tegelijk zeg je dat je nog een dienstverband hebt?

De normale gang van zaken is dat je na 2 jaar ziek zijn ontslagen mag worden. Je moet dan een WIA-uitkeuring aanvragen bij het UWV.

Je wordt dan opgeroepen door de keuringsarts die bepaalt voor welk percentage je nog zou kunnen werken en aan de hand daarvan wordt de WIA-uikering vastgesteld.

De bedrijfsarts behoort je te begeleiden in de contacten met het UWV en het aanvragen van de uitkering.

 

Nadat je bij de keuringsarts bent geweest zijn er 4 mogelijkheden:

 

1. Je bent minder dan 35% arbeidsongeschikt. Je krijgt dan geen uitkering; je wordt geacht nog zelf in je onderhoud te kunnen voorzien.

 

2. Je bent 35%-80% arbeidsongeschikt. Je krijgt dan een WGA-uitkering die gelijk is aan 70% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Voor het gedeelte dat je niet arbeidsongeschikt bent ben je werkeloos en heb je een sollicitatieplicht.

 

3. Je bent 80%-100% arbeidsongeschikt, maar er is nog een redelijke kans op herstel. Je krijgt dan gedurende een paar jaar een WGA-uitkering gelijk aan 70% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Je hebt geen sollicitatieplicht, na een of twee jaar volgt een herkeuring.

 

4. Je bent 80%-100% arbeidsongeschikt én er is nauwelijks of geen kans op herstel. Je krijgt dan een IVA-uitkering die gelijk is aan 75% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Deze uitkering heb je tot aan je pensioengerechtigde leeftijd en je hebt geen sollicitatieplicht.

(in de volksmond wordt wel gezegd dat je voor het krijgen van deze uitkering “blind, doof én kreupel” moet zijn).

 

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Kijk voor meer informatie op: www.uwv.nl

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Annelies heeft gelijk met haar reactie. Hierbij nog een aanvulling.

 

Als het goed is heb je in de afgelopen 2 jaar ziekte wel begeleiding gehad van de werkgever en zijn er afspraken gemaakt over een zogenaamde reïntigratieproject. Wat is hierin afgesproken? Als de werkgever hierin te weinig heeft gedaan kan dit helpen bij een ontslagvergoeding en kan de ontslagbescherming met 1 jaar worden verlengd.

Ik ben bang dat tegen het ontslag weinig valt te doen (na 2 jaar ziektewet vervalt de ontslagbescherming). Wel moet de werkgever een ontslagvergunning aanvragen. In ieder geval niet zonder meer akkoord gaan met je ontslag.

 

Je bent voor 80-100% afgekeurd en ontvangt daarvoor een IVA uitkering. Je werkgever heeft een loondoorbetalingsplicht van 2 jaar waardoor je op dit moment 100% van je loon ontvangt. Doordat je arbeidsongeschikt bent daalt je uitkering naar 75% van je laatst verdiende loon (tot een maximum dagloon). Mogelijk krijg je naast de IVA uitkering nog een aanvulling vanuit een arbeidsongeschiktheidsverzekering van je werkgever tot 100% van je loon. Als dit zo is moet je nagaan of deze rechten door ontslag blijven gewaarborgt. Ook is je arbeidsongeschiktheid niet te wijten aan je werkgever zodat bij deze ook geen aansprakelijkheid rust.

 

Als je lid bent van de vakbond kun je daar terecht en anders inderdaad via een rechtsbijstandverzekering. In ieder geval zou ik proberen om de pensioenopbouw door betaald te krijgen door je werkgever.

 

Groetjes,

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hallo Behlul,

 

Er klopt iets niet: je zegt dat je 80-100% bent afgekeurd en tegelijk zeg je dat je nog een dienstverband hebt?

De normale gang van zaken is dat je na 2 jaar ziek zijn ontslagen mag worden. Je moet dan een WIA-uitkeuring aanvragen bij het UWV.

Je wordt dan opgeroepen door de keuringsarts die bepaalt voor welk percentage je nog zou kunnen werken en aan de hand daarvan wordt de WIA-uikering vastgesteld.

De bedrijfsarts behoort je te begeleiden in de contacten met het UWV en het aanvragen van de uitkering.

 

Nadat je bij de keuringsarts bent geweest zijn er 4 mogelijkheden:

 

1. Je bent minder dan 35% arbeidsongeschikt. Je krijgt dan geen uitkering; je wordt geacht nog zelf in je onderhoud te kunnen voorzien.

 

2. Je bent 35%-80% arbeidsongeschikt. Je krijgt dan een WGA-uitkering die gelijk is aan 70% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Voor het gedeelte dat je niet arbeidsongeschikt bent ben je werkeloos en heb je een sollicitatieplicht.

 

3. Je bent 80%-100% arbeidsongeschikt, maar er is nog een redelijke kans op herstel. Je krijgt dan gedurende een paar jaar een WGA-uitkering gelijk aan 70% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Je hebt geen sollicitatieplicht, na een of twee jaar volgt een herkeuring.

 

4. Je bent 80%-100% arbeidsongeschikt én er is nauwelijks of geen kans op herstel. Je krijgt dan een IVA-uitkering die gelijk is aan 75% van het loon in het jaar voordat je ziek werd.

Deze uitkering heb je tot aan je pensioengerechtigde leeftijd en je hebt geen sollicitatieplicht.

(in de volksmond wordt wel gezegd dat je voor het krijgen van deze uitkering “blind, doof én kreupel” moet zijn).

 

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Kijk voor meer informatie op: www.uwv.nl

 

groetjes,

Annelies

 

Hallo Annelies & iedereen,

 

Als eerst wil ik iedereen bedanken voor hun antwoord. Ik ben 80-100 afgekeurd en momenteel werk ik niet. Maar nu heb ik te horen gekregen dat ik een optie heb om ontslagen te worden, omdat ik al 2 jaar lang ziek ben. Dus ik ben al heel lang thuis en werd dus 50 % uitbetaald door mijn werkgever en 50 % door uwv.

 

Doordat ik eerder met dezelfde klachten ( mijn huidige ziekte) heb ziekgemeld, was mijn 80 tot 100 al bekend. Dus de werkgever wilde het versnellen. Zoiets noemen ze amberversnelling. Door die amberversnelling, krijg ik alleen uitbetaald door uwv.

 

Volgens mijn werkgever hebben ze het recht om mij te ontslaan na 2 jaar ziek zijn. En mijn 2 jaar is voldaan. Dus hierbij het verzoek van mijn werk.Een maand geleden kreeg ik een telefoon van mijn werk dat ze een optie hadden om mij te ontslaan. Omdat ik geen hoop meer heb om te genezen, ben ik het zat om steeds ziek te melden. Tijdens het telefoongesprek was ik ermee akkoord gegaan. Ook heb ik advies gevraagt bij het arbo arts en die adviseerde mij om akkoord te gaan met het ontslag , omdat ik niet meer belastbaar ben om te werken. Maar zelf heb ik nog niks getekent, maar heb via het telefoon wel gezegt dat ik ermee akkoord ga ( tegen mijn werkgever) .

 

Ze zouden me nog een brief sturen waarop de verklaring staat. Dat zou hun reden moeten zijn dat verklaart is op zwart en wit. Onlangs heb ik nog geen brief ontvangen.( Wat mij wel steeds verbaast is ,dat ik het niet moest melden bij uwv, omdat hun het zouden afhandelen??!).

 

Voor mijn gevoel wil ik het wel melden bij uwv, omdat zij het recht hebben om alles te weten. Ps: nog een vraag: Heb ik recht op ontslag vergoeding , na zo een procedure?

 

Het verhaal is erg ingewikkelt.

Alvast zeer bedankt voor jullie reacties, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Helaas mag de werkgever je ontslaan na 2 jaar ziektewet omdat dan de ontslagbescherming ophoudt. Omdat je werkgever een onslagvergunning moet aanvragen bij het UWV Werkbedrijf of rechter kun je aangeven dat je het niet eens bent met de ontslagaanvraag (mogelijk is de IVA maar een tijdelijke uitkering en ben je wel volledig maar (nog niet) niet duurzaam arbeidsongeschikt).

 

Je hebt mondeling ingestemd met het ontslag maar je kunt ook stellen dat je werkgever het niet goed heeft begrepen. Een mondelinge toezegging (mits niet opgenomen) zal moeilijk hard te maken zijn. De bewijslast ligt in dit geval bij je werkgever.

 

Ik zou proberen om bij de werkgever een ontslagvergoeding te vragen en daarmee het traject te bekorten. Je werkgever heeft een grote kans dat de ontslagaanvraag wordt toegewezen. Het UWV is niet zo sterk in het beoordelen van tegenargumenten.

 

Je kunt beter deze affaire zo snel mogelijk afronden en je concentreren op je herstel of omgaan met je ziekte.

 

Groetjes,

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Helaas mag de werkgever je ontslaan na 2 jaar ziektewet omdat dan de ontslagbescherming ophoudt. Omdat je werkgever een onslagvergunning moet aanvragen bij het UWV Werkbedrijf of rechter kun je aangeven dat je het niet eens bent met de ontslagaanvraag (mogelijk is de IVA maar een tijdelijke uitkering en ben je wel volledig maar (nog niet) niet duurzaam arbeidsongeschikt).

 

Je hebt mondeling ingestemd met het ontslag maar je kunt ook stellen dat je werkgever het niet goed heeft begrepen. Een mondelinge toezegging (mits niet opgenomen) zal moeilijk hard te maken zijn. De bewijslast ligt in dit geval bij je werkgever.

 

Ik zou proberen om bij de werkgever een ontslagvergoeding te vragen en daarmee het traject te bekorten. Je werkgever heeft een grote kans dat de ontslagaanvraag wordt toegewezen. Het UWV is niet zo sterk in het beoordelen van tegenargumenten.

 

Je kunt beter deze affaire zo snel mogelijk afronden en je concentreren op je herstel of omgaan met je ziekte.

 

Groetjes,

 

John

 

Hallo John,

 

Heel erg bedankt voor je reacties. Ik zal mijn best doen in ieder geval om er het beste te maken. Ik ga dit bespreken met uwv en mijn werkgever.

 

Ik zal jullie ook op de hoogte houden van mijn situatie. Ik wens iedereen een fijne avond toe .

 

Maar ook zijn alle goede tips welkom. Iedereen heel erg bedankt.

 

Groetjes ,

 

behlul

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Mocht je lid zijn van de belangenvereniging dan kun je gratis juridisch advies inwinnen mocht je dit graag willen.

 

Ik heb tevens de titel van dit onderwerp aangepast zodat het voor iedereen later makkelijk te vinden is die in een zelfde soort situatie zit.

Link to comment
Share on other sites

Ik had zelfs de pech dat in mijn CAO stond dat mijn werkgever me na 1 jaar ziekte al mag ontslaan. Dus precies na een jaar thuis te zitten , kreeg ik een brief van mijn werkgever dat de ontslagprocedure gestart was.

 

Daarna kreeg ik een brief van het UWV met vragenlijst.

Die kan je maar op 1 manier invullen.... anders verklaar je in feite dat je niet ziek bent en kan werken. Dus alles ingevult en 2 weken later was het al rond !

 

Echt belachelijk....

Link to comment
Share on other sites

Beste Spieker,

 

Jammer om dit te lezen. Helaas moet ik vaker constateren dat het UWV te vaak de kant van de werkgever kiest. Alleen is het vreemd dat de werkgever al na 1 jaar gebruik maakt van het ontslagrecht. Volgens mij heeft de werkgever de verplichting om het salaris gedurende 2 jaar door te betalen tot minimaal 70% (Burgerlijk wetboek, Ziektewet en WIA). Ik vraag me af of deze CAO bepaling wel rechtsgeldig is? Daarnaast moet de werkgever met u een reïntegratieproject afsluiten. Heeft de werkgever dit niet gedaan of onvoldoende geldt een doorbetalingsplicht van 3 jaar.

Ik zou hiervoor maar eens contact opnemen met een rechtsbijstandverzekering, vakbond of het UWV.

 

Groetjes,

 

John

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.