Ga naar inhoud

Hulp/geruststelling mbt einde WIA uitkering gezocht !


Spieker

Recommended Posts

Ik ben onlangs bij een verzekeringsarts van het UWV geweest.

 

Ik ging daar met een redelijk goed gevoel weg. Tot ik een paar dagen daarna een brief in de bus kreeg van het UWV met een rapportage van mijn bezoek.

In de rapportage staat dat bijv. dat ik meehelp in de huishouding en ons kind verzorg , maar ik heb duidelijk gezegd dat ik wel eens de vaatwasser in ruim oid als ik mee goed voel , maar ook dat mijn moeder bijna elke dag bij ons in huis is om alles in goede banen te leiden en zorgt dat ons zoontje naar school toe gaat en gehaalt wordt , als mij dat niet lukt.

Verder staat er dat ik mij zelfstandig kan verplaatsen en auto rijdt.

De arts vroeg mij of ik auto rijdt en mijn antwoord was:" Heel zelden".

Ik moet me dan echt een paar dagen super goed voelen.

De arts hoort dus andere dingen als die ik zeg , lijkt het wel.

 

En onder aan die rapportage stond :

Prognose funktionele mogelijkheden: de verwachting is dat de medische situatie op de lange termijn wezelijk zal verbeteren.

 

????????????? is hij helderziende dan ? want mijn arts in het ziekenhuis kon het me niet vertellen !

 

 

Tevens zit er een Functionele Mogelijkheden Lijst bij, maar ik weet niet hoe ik deze moet bekijken.

 

Er staat bijv. :

 

15 frequent lichte voorwerpen hanteren tijdens het werk

1 licht beperkt, kan zonodig tijdens elk uur van de werkdag ongeveer 300 keer een voorwerp van 1kg hanteren.

 

19 lopen tijdens werk

1 licht beperkt, kan zo nodig gedurende de helft van de werkdag ( ongeveer 4 uur lopen )

 

4 schrijven

0 normaal. Inprincipe normaal , maar niet langdurig achtereen

 

 

 

6 Werken met toetsenbord

1 licht beperkt , kan gedurende de helft van de werkdag ( 4 uren ) toestenbord en muis bedienen.

 

 

Dit is even een greep uit de lijst.

 

Maar ik snap er niks van met die nummertjes etc.

En het lijkt wel een lijst te zijn die niet op mij is gebasseerd

 

 

Wie heeft een idee??

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

wat ontzettend waardeloos om zo'n rapportage te ontvangen nadat je anders duidelijk hebt gemaakt hoe het met je gaat. Het lijkt of je nooit meer eerlijk mag zijn bij het UWV. Moet alles met 1000% verergeren. Zou toch niet mogen.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi Spieker,

 

Ik kan me helemaal indenken in jouw situatie, want ik heb hetzelfde.

 

Ik probeer ze constant duidelijk te maken dat ik dat niet kan en hun zeggen gewoon van wel. ZOOOoooooo frustrerend en vermoeiend.

 

Ik kan je helaas daarom ook geen advies geven.

 

Succes wel.

 

Gr, Dennis

Link to comment
Share on other sites

Hoi Spieker,

Het lijkt daar altijd wel of ze je woorden verdraaien waardoor je daar altijd op je hoede gaat zijn met wat je zegt.

dat is verschrikkelijk.

ook voor mij hadden ze voor 10 jaar terug wel wat baantjes gevonden,had ze toestemming gegeven om bij mijn arts te informeren wat ze vervolgens niet een hadden gedaan,en toen toch mij goed gekeurd hadden.

Ik kreeg toen iemand thuis van de reintregatie,en die zei tegen mij u moet in hoger beroep gaan wat ik kan u niet aan een baan helpen,te gek voor woorde???

Zo gezegd zo gedaan ik had dus bezwaar aan getekend en te kennen gegeven dat ik mezelf hierin bij het uwv nog graag wilde verwoorden bij een zitting.

Tuurlijk iemand meegenomen,daarna werd alles bekeken door een andere arbeidsdeskundige en een andere arbeidsarts en ja hoor 7weken later werd alles terug gedraaid met excusses.

Ben blij dat ik dit toen heb gedaan wat sindsdien ging mijn gezondheid alleen maar achteruit,en daar was ik dan mooi klaar mee geweest.

En die functie lijst daar staat dus gewoon letterlijk in hoeveel uren/minuten je iets achter elkaar kunt doen /herhalen.

Voor hun gewoon een vangnet om zoveel mogelijk geschikte functie's voor je te kunnen vinden,want bij 3 geschikte functie's mogen ze je niet afkeuren!!!

Dus ik zou hier zeker bezwaar tegen maken en neem altiid iemand mee en vraag of ze ook hebben geinformeerd bij je arts voor dat ze conclusies trekken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net bij de uwv geweest. Nu gaan ze mijn uitkering stoppen, met een uitlooptijd van 2maanden en achten dat ik wel weer aan het werk kan gaan.

Volgens hun ben ik nu 20% afgekeurt en dus te weinig voor een uitkering :cursing:

 

De arts heeft in zijn rapport dus totaal alles verdraait. En nu heb ik echt een heel groot probleem.

M'n uitkering loopt nu nog 2 maanden en als ik bezwaar maak dan duurt dat langer dan 2 maanden.

 

Nu weet ik het dus echt helemaal niet meer.

 

Ik ben toch ziek verdorrie ???

Link to comment
Share on other sites

Hulp/geruststelling mbt einde WIA uitkering gezocht !

 

Vandaag moest ik dus bij de arbeidsdeskundige komen en werd mij meteen verteld dat :

-Mijn uitkering over 2 maanden stopt !

-Dat ik bezwaar kan maken , maar dat dat meer dan 2 maanden duurt !

-Dat ik geen aanspraak kan maken op ww , oid.

Oftewel ... dat we over 2 maanden zonder inkomsten zitten !!!

 

Er werd ook gewoon gesteld dat ik weer zonder meer aan het werk kan en dat ik misschien 20% afkeur zou hebben , maar pas bij 30% of meer geven ze dan een uitkering.

En mocht ik mijn bezwaar winnen en een beperking krijg voor bijv. 20 uur , dat ze deze dan niet aanvullen met een uitkering.

Allemaal heel raar en onwerkelijk.

 

Tevens komt al deze stress niet echt mijn gezondheid ten goede. Ik heb sinds ik daar geweest ben nog meer pijn dan ik al had.

 

Mijn vraag : klopt dit?? kan dit zo maar ?? Wordt ik zo meteen zo maar aan mijn lot overgelaten ??

 

Graag jullie reactie !

alvast bedankt !

Bewerkt door Spieker
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hi Spieker,

 

Heb je tijdens je gesprekken met het UWV een vertrouwenspersoon meegenomen die eventueel als getuige kan optreden?

 

Verder zou ik bezwaar maken en je rechtsbijstand om advies vragen. Als je lid bent van de Sarcoidose Belangen Vereniging kun je hun vragen voor advies. Volgens mij hebben zij een deskundige op dit gebied.

 

Veel succes en laat je niet op stang jagen.

 

(ik heb trouwens je andere topic samengevoegd aangezien zij praktisch hetzelfde zijn)

Link to comment
Share on other sites

update!

 

Tja... vandaag een brief van het UWV gehad ( niet de definitive )

Daarin staat ook dat ik maar voor 27% afgekeurd wordt. En het hele verdere verhaal.

Tevens stond er dat de arbeidsdeskundige na het gesprek met mij kontakt heeft opgenomen met de UWV-arts en mijn reactie aan hem voorgelegt. Maar de uwv-arts weigert zijn conclusie te gaan wijzigen.

 

Lekker dus !

 

Dus ik de telefoon gepakt en bellen met het UWV. Ik wilde die arts dan wel spreken. Maar na een uur telefoneren kreeg ik uiteindelijk iemand die zei dat ik de arts niet kon spreken en als ik vragen heb dat ik ze dan maar een brief moet sturen , dan zou ik wel antwoord krijgen.

 

Wel nog iemand van een uwv helpdesk gesproken en die zei dat het onmogelijk is dat ik na 2 maanden helemaal geen geld ( uit wat voor putje dan ook ) krijg. Dus dat was wel weer een beetje een geruststelling.

 

Ook nog even de tussenpersoon gebeld die de hyptheek regelde. Die zei idd dat het slim was om alles op papier te zetten en even op te sturen. Dan zijn ze nl. iets coulanter mocht je iets later betalen oid.

 

Vanmiddag heb ik ook even met m'n rechtsbijstand gebeld. De beste man vond het belachelijk en maakte meteen een dossiernummer voor me aan. Met dat nummer als referentie kan ik het hele verhaal door mailen en alle documenten van het uwv.

Ik zei dat ik ook nog binnenkort een brief krijg waarin staat hoe ik bezwaar moet gaan maken. Maar die man zei me dat ik dat niet hoef te gaan doen. Zij nemen me alles uit handen en gaan alles voor me doen !! Ik heb nl. al genoeg last van mijn ziekte zonder me druk te maken over het uwv.

 

Dus dat is een beetje een opluchting !

 

Over een half jaar lach ik hier waarschijnlijk om, maarja... was het maar vast een half jaar verder.........................................

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hoi Spieker, ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk met je afgelopen is?

 

Ik ben ook pas herkeurd en het is inderdaad zo dat je in het gesprek met zo'n UWV arts niet kunt inschatten wat hij daarna in zijn rapportage zal zetten.

Hij maakt een FML lijst wat je allemaal nog kunt maar hij vraagt niet eens of je dat nog wel kunt. Dit is dus heel subjectief.

Dit schijnt de normale gang van zaken te zijn zei mijn vertegenwoordiger van de vakbond.

 

In mijn geval vond ik dat er nog teveel op stond wat ik nog wel zou kunnen maar dat bleek volgens de arbeidsdeskundige al heel weinig te zijn en genoeg om mijn 100% arbeidsongeschiktheid te handhaven.

 

Ik heb mijn man meegenomen naar beide gesprekken en ik ben lid van de vakbond en die heeft bij de eerste WIA keuring voor mij een beroepsprocedure gewonnen.

 

Ik beveel ook iedereen aan om niet alleen te gaan naar de UWV arts en wanneer je het er niet mee eens bent bezwaar te maken en desnoods in beroep te gaan. Denk aan de termijn waarin je bezwaar kan maken of beroep kan instellen want te laat is te laat en dan kan je niets meer doen.

 

Je kunt wel denken dit is voor mij nog niet van toepassing maar als sarcoidose patient komen we hier misschien vroeg of laat allemaal voor te staan.

Doordat sarcoidose voor veel artsen een onbekende ziekte is ben je heel erg afhankelijk wie je treft.

 

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.