Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gyneacoloog

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Display
Clear All
new posts

Re:Gyneacoloog

Inmiddels loop ik alleen nog bij de longarts. Mazzel he?

Longarts vond inderdaad dat het geen kwaad kon, maar als ik nu naar die draken van ons kijk......:woohoo: hahahaha
    Nee hoor!:laugh: Heb jij geen goede artsen? Dat zou wel $@#&*% zijn. \'t is niet niks wat je hebt en dan is het wel fijn dat alles serieus wordt genomen, toch?

Benauwd was het vandaag.:huh: Kon nog niet slapen, begint nu beetje af te koelen.

groet,
    Jids
    Velen proosten op gezondheid. Ik proost op geluk.
    Jids

Comment

Hoi Jids,

Dat is zeker mazzel.

Hahahah die draken....

Mwah niet echt, de longarts heeft iig totaal geen tijd voor je als je daar bent.
      Heb je erg weinig aan. De meesten hebben geen tijd maar die....

Idd. Ik vind het nu nog benauwd. Vies zeg....

Slaap lekker straks

groetjes
      Think positive! And keep :-)

Comment

Even opgezocht: dat pulmicort bevat geen prednison, maar wel een stofje dat er op lijkt: budesonide. Van deze stofjes varieert het effect dat je er van krijgt per miligram enorm. mensen maken zelf cortisol, en dat is ongeveer 5x minder effectief dan prednison. Dit spul is ongeveer even effectief (voor zover ik zo snel even kon vinden).

Als je 4x 200ug per dag neemt, zit je op 0.8 mg per dag. Voor prednison is dat heel weinig. Maar omdat je het locaal toedient, daar waar het nodig is, blijft het effectief....

Comment

Budesonide behoort tot de geneesmiddelen die bijnierschorshormonen of corticostero´den worden genoemd. Een inhalatie met budesonide werkt ontstekingsremmend en vermindert overgevoeligheidsverschijnselen. Het is een luchtwegbeschermer

Is dus ook een corticosteroid....

ps je zit dan op 800 mg toch?

groetjes

Comment

Even uitkijken met de eenheden... :) Die inhalatie dingen zijn 200 (of 400) microgram.

800mg prednison (of andere corticosteroid) per dag is iets wat ze tegenwoordig niet meer doen.

Comment

ah microgram....

maar het is dus wel een corticosteroid he?
              Mee eens?

Dus dezelfde werking als prednison.... Klopt dat?

(mijn stem is niet voor niks naar de klote na jarenlang pufjesgebruik)

groetjes

Comment

Ja, inderdaad corticosteroid.

Ik begreep je opmerking niet als vraag. Vandaar. :-)

Comment

en dezelfde werking als prednison dus....ook mee eens?

Dan is het tenminste duidelijk voor iedereen...

groetjes

Comment

... en alle corticosteroiden hebben vrijwel allemaal grotendeels dezelfde werking. Soms verschillen ze een beetje in de verhoudingen van de verschillende werkingen.

Wat betreft \"werkingen\" moet je denken aan de voor ons interessante \"ontstekingsremming\", maar er zijn ook dingen die dan bij de sarcoidose patienten als \"bijwerking\" gelden: neiging tot diabetes, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, eet-drang, botontkalking.

Voor locale toediening heb je vaak veel minder nodig dan bij een \"globale\" toediening. Dus als ik Dexamethadon (ook een corticosteroid) in mijn oog druppel, gooi ik er ongeveer 30 microgram in. Maar met het traanvocht loopt waarschijnlijk 99% nog weg, dus gaat zo ongeveer 0.3 microgram zijn werk doen in mijn oog. Voor prednison, dat vaak \"globaal\" wordt toegediend, is 5mg/dag wel ongeveer een van de laagste doses.

Prednison wordt vaak als een pil toegediend, zodat het over het hele lichaam z\'n effect sorteert. Maar het kan ook per infuus of injectie. Per injectie wordt het soms ook toegediend direct op de plek waar het nodig is. Bijvoorbeeld bij zeer ernstige reuma klachten.

Dexamethadon wordt dus als oogdruppel veel gebruikt.

budesonide dus als \"pufje\" oftewel inhaleerpoeder.

Comment

ja dus....want de pulmicort is ook een onstekingsremmer en nog wel meer andere pufjes.

vaak krijg je er twee, de een is onstekingsremmer, de ander is luchtwegverwijderaar.

(ikzelf heb nu 2 in 1 )

groetjes

Comment

Hahahah :woohoo:

HÚ Knuffeltje,

Je krijgt vast niet een luchtwegverwijderaar, maar een luchtwegverwijder
                        Verwijderen of verwijden... snappie???

Veel gemaakte fout, hoor. De fysiotherapeut zei het laatst ook fout :laugh:

Groeten,
                        Albertina
                        En van je hela, hola, houd er de moed maar in...

Comment

Albertina,

Hahahahah okeeee, klinkt beter lollllllllllll.
                          Idd ik heb het ook vaker gehoord en maak zelf ook die fout lollllllllll

Comment

Verwerken...
                          X