Ga naar inhoud

IVF en zwangerschap


Lissy

Recommended Posts

Hallo allemaal! Ik heb al 2 jaar sarcoïdose, slik al anderhalf jaar prednison en zit inmiddels nu op 10 mg. Men vriend en ik zijn sinds begin et jaar bezig om zwanger te worden. Afgelopen week hebben we te horen gekregen dat zijn sperma wel goed is maar niet zwemt. Dus worden door verwezen voor IVF of iets dergelijk. Kijken welke behandeling voor ons kan werken. Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben in combinatie met sarco of prednison?? Zou er heel erg geholpen mee zijn. Mijn vervangend longarts zei dat prednison zelfs bevordelijk is voor de vrucht in beginstadium en dat het geen kwaad kan tot 20 mg. Maar nu heb ik men eigen longarts weer en die zegt dat ze hoopt dat we de prednison afgebouwd hebben voor ik zwanger ben.. verwarrend!! Groetjes Lissy

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hi Lissy,

 

Welkom op het forum en ik hoop dat jullie snel zwanger kunnen worden en ook gaan genieten van een prachtig kleintje :)

 

Ik heb geen ervaring met de combo zwangerschap, sarco en gebruik van prednison. Wat ik je wel kan vertellen is het volgende nav een onderzoek uitgevoerd in 1998. [h=4]=================

PURPOSE:[/h] To analyze the evolutive profile of sarcoidosis together with reciprocal interactions between pregnancy and sarcoidosis.

[h=4]METHODS:[/h] All events that occurred during pregnancy in 11 women presenting with sarcoidosis were analyzed. Histological confirmation was obtained for the 11 cases. For all pregnancies were analyzed the course of both sarcoidosis and pregnancy, and the influence of pregnancy on the disease evolution.

[h=4]RESULTS:[/h] Among 33 pregnancies, 23 led to the birth of healthy fetuses (five spontaneous abortions, four voluntary abortions, and one therapeutic abortion). The major event was fetal hypotrophy in six cases. Three of them occurred during pregnancy in prednisone-treated patients with active sarcoidosis. No relapse of cured sarcoidosis or further evolution of sarcoidosis that was inactivated as of the beginning of pregnancy were observed. The course of active sarcoidosis varied, as improvement (one case), worsening (two cases) and stabilization (two cases) were observed. During the first year of follow-up after delivery, four relapses and, in two cases, preliminary signs of the disease were observed.

[h=4]CONCLUSION:[/h] Apart from the hypothetical but not definite risk of hypotrophy, no negative interaction between sarcoidosis and pregnancy could be established. Pregnancy does not seem to interfere with the course of sarcoidosis. Considering the risk of relapse after delivery, pregnant women presenting with sarcoidosis should benefit from clinical and radiological follow-up.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9775163

 

======================

 

Tevens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat medicatie zoals Prednison bevorderlijk is voor een baby op lange termijn. Zoals de omschrijving van Wiki ook al zegt; Corticosteroïden zijn een chemische variant van het lichaamseigen bijnierschorshormoon...

 

Bij het woord chemische variant ism zwangerschap gaan bij mij de alarmbellen rinkelen, ook omdat voor jullie IVF een optie is.

 

Persoonlijk ga ik dus mee met jouw longarts om eerst af te bouwen.

 

Vraag dit ook na bij de kliniek waar je IVF gaat doen en hou rekening met een x termijn dat de prednison nodig heeft om daadwerkelijk je lichaam te verlaten.

 

Wellicht zijn er nog anderen die advies hebben hier op het forum.

 

Mocht je een besluit hebben genomen, dan zou een berichtje hier gewaardeerd worden. Anderen kunnen dan wellicht voordeel halen uit jouw keuze.

 

Groet,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.