Ga naar inhoud

Syndroom van Lofgren na 2e zwangerschap - iemand ervaring?


leoniem

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

 

na mijn 1e zwangerschap 3 jaar geleden heb ik acture sarcoidose (syndroom van Lofgren) gekregen. Dit was na 2 jaar gelukkig weer weg en afgelopen juli bevallen van kindje nummer 2. Drie maanden na de bevalling longfoto laten maken ter controle om te kijken of de saroidose terug was. Gelukkig niets te zien op de longfoto en volgens de longarts weinig kan dat de sarcoidose dus weer geactiveerd was door de hormoonschommeling na mijn zwangerschap.

 

Nu ben ik 7 maanden verder (na mijn bevalling) en vanaf afgelopen december toch weer wat klachten die lijken op sarcoidose (enkels/moeheid), maar goed kan natuurlijk ook wat anders zijn. Ik wil het nog heel even aankijken en anders toch maar weer naar de longarts.

 

Heeft iemand ervaring met syndroom van Lofgren na zwangerschap en wat na een 2e zwangerschap toch weer terug kwam?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Het kan heel goed sarcoïdose zijn door de hormonen. Ik hoop dat het verder meevalt. Heb je intussen verder nog onderzoek gehad of het sarcoïdose is?

 

Ik weet van een moeder met 5 kids dat ze het na elke zwangerschap weer terug kreeg. Na het 5e kindje mocht ze niet meer zwanger worden. Zij is nu 70 en heeft wel altijd nog een beetje last blijven houden, maar kon er wel goed mee leven.

 

Zelf heb ik het gehad na de bevalling van mijn zoontje (8 maart 2012) toen hij ongeveer 8 weken was. Nu ben ik na bijna 3 jaar weer nagenoeg klachtenvrij. Toch altijd nog gauw moe.

 

De hormoonwisseling is wel een trigger, maar het hoeft niet zo te zijn dat het even erg terug komt als na de vorige bevalling, daar kan de arts niks van zeggen. Ik ben nu niet zwanger, maar dacht dat het goed was omdat ik er veel over nagedacht had en ook heb ik het aan de arts (dr. Drenth en mijn eigen longarts) gevraagd hoe dit precies zit. Ik wil in ieder geval eerst ook helemaal opgeknapt zijn. Bleef je tijdens de zwangerschap onder controle van de gynaecoloog? Voelde jij je in de zwangerschap juist heel goed. Dat had ik namelijk.

 

Het is zo mooi, zon kleine om voor te zorgen, ben je ook erg moe nu? Anders hoop ik dat je hulp hebt zodat je in ieder geval van de kinderen kan genieten.

 

Hartelijke groeten,

Zeeuws meisje

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bedankt voor je reactie Zeeuws meisje!

 

Ik heb vanmorgen toch maar de stap genomen en weer contact gezocht met de longpoli. Had vanmorgen weer zoveel pijn aan mijn enkels. Ik ben vorig jaar juli bevallen en in oktober is er een longfoto gemaakt. Deze was goed en we hebben toen ook eigenlijk alles afgerond. Volgens de longarts was de kans vrij klein dat de sarcoidose nu nog zou terug komen (nav mijn zwangerschap). Maar goed, ik vertrouw het nu gewoon niet.

 

Ik heb ook een aantal verhalen gelezen over vrouwen waarbij het allemaal pas na een aantal maanden begon na de zwangerschap, dus misschien hebben we wel te vroeg een longfoto gemaakt. Ik hoop het natuurlijk niet en hoop dat er niets aan de hand is.

 

Toen ik zwanger werd van ons 2e kindje was ik geheel klachtenvrij van de sarcoidose en de longfoto's waren ook goed. Daarvoor kon ik ook gewoon bij de verkloskundige praktijk onder controle. Later wel weer bij de gyneacoloog, maar dat had een andere reden (zwangerschapsdiabetes).

 

Ik word nog teruggebeld of ik een longfoto kan laten maken. Wordt vervolgd ;-)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hi Leoniem,

Is er destijds bij jou sarcoidose vastgesteld na je zwangerschap? Ik hoor en lees alleen maar verhalen van vrouwen die na een aantal maanden na hun zwangerschap weer een opvlamming krijgen van de sarcoidose. Vraag me af over ook succesverhalen zijn, dus dat er na een zwangerschap geen sarcoidose wordt vastgesteld :)

Groetjes,

Karin

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.