Ga naar inhoud

Onstaan sarcoidose na zwangerschap


Merije

Recommended Posts

Hallo,

 

Bij mij is de sarcoidose ontstaan op 29 jarige leeftijd en zo'n 5 maanden na de bevalling van onze zoon. Longarts zei ook dat ze sarcoide vaak na een zwangerschap naar voren zien komen. Iemand dezelfde ervaring??

 

Groetjes Merije

Link to comment
Share on other sites

Uiteraard, ik geloof dat veel jonge moeders met sarcoidose er zo aan gekomen zijn. Heeft te maken met hormoonwisselingen.

 

Ik heb het dus ook 5 maanden na de bevalling gekregen.

Link to comment
Share on other sites

Uiteraard, ik geloof dat veel jonge moeders met sarcoidose er zo aan gekomen zijn. Heeft te maken met hormoonwisselingen.

 

Ik heb het dus ook 5 maanden na de bevalling gekregen.

 

Ook na 5 maanden, toevallig zeg!!

Link to comment
Share on other sites

ik bedoel juist dat het niet toevallig is. Omdat je met hormoonwisseling te maken hebt, maakt sarcoidose er gebruik van om je lichaam in bezit te nemen.

Link to comment
Share on other sites

ik bedoel juist dat het niet toevallig is. Omdat je met hormoonwisseling te maken hebt, maakt sarcoidose er gebruik van om je lichaam in bezit te nemen.

 

Nou das dan helaas goed gelukt, grrr rotziekte ja!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dat begrijp ik!

Maar sarcodiose kan zich overal in uiten.

Kreeg ze ontstekingen aan haar benen, voeten enkels of armen, ogen of was het vooral de moeheid die na 5 maanden opspeelde?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Mieke, je zou merije een persoonlijk berichtje :) kunnen sturen aangezien ze nog niet gereageerd heeft op jouw vraag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bij mij is de Sarcoidose pas vast gesteld toen, mijn jongste dochter al 2 jaar was, maar ik ben na mijn bevalling ( die was erg heftig) nooit meer de oude geweest :confused1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Was ik weer

 

Dat begrijp ik!

Maar sarcodiose kan zich overal in uiten.

Kreeg ze ontstekingen aan haar benen, voeten enkels of armen, ogen of was het vooral de moeheid die na 5 maanden opspeelde?

 

Hiep hoi,

 

excuses voor het late reageren, net terug op het forum en even bijgelezen.

Het begon bij mij met extreem hoesten meestal tot overgeven aan toe, hierna extreme benauwdheid, vervolgens extreem moe/futloos en gewichtsverlies. Na 3 maanden van onderzoek bleek dat het sarcoidose was in de longen.

Link to comment
Share on other sites

reageer op sarcoidose na zwangerschap

 

Heel erg typisch, zat dit net te lezen en ook bij mij zo'n 5 maanden (en een week) na de bevalling de eerste symptomen. Wacht nu nog op de uitslag of ik echt sarcoidose heb, maar gezien mijn symptomen kan het haast niet anders. Geven jullie nog borstvoeding ?? (mijn zoontje is nu bijna 6 maanden)

Link to comment
Share on other sites

hallo Eneri,

 

ik hoop voor je op goede uitslagen en dat het geen sarco is. Mijn zoon is nu 11 maanden, ik ben na ongeveer 4 maanden gestopt met borstvoeding.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik zie nu voor het eerst dat bij veel vrouwen sarc ontwikkeld na een bevalling. Bij mij dus ook drie maanden na de geboorte van mijn eerste en dat is alweer op de kop af 18 jaar geleden en heb er dus nog steeds last van;). Bij mij komt het om het jaar en altijd in de maand februari? Ben er de afgelopen 6 jaar vanaf geweest en is nu weer spontaan opgekomen ondanks de plaquenil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hoi hoi

 

ik heb sarcoidose gekregen na de zwangerschap toen mijn dochter 4 maanden was.

en hier in het ziekenhuis zeiden ze dat het daar niet door kwam;)

de 1 zegt dit en de ander dat.

maar ik denk en geloof echt dat het door de zwangerschap komt.de hormonen die veranderen zo erg in je lichaam.en mijn humeur ook haha.:p..

gr suus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ook bij mij het ca 8 maanden na mijn eerste zwangerschap naar voren gekomen via een oogontsteking. Dat was ca 5 maanden na het beeindigen van de borstvoeding.

 

Nu is mijn 1e zwangerschap geeindigd met het HELLP-syndroom. Evenals Sarcoidose een aandoening waarvan men erg weinig afweet. Beiden hebben te maken met het auto-immuunsysteem dat ik werking treed. Ben dus erg benieuwd of er uiteindelijk een overlap tussen de aandoeningen blijkt te zijn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hallo,

 

Bij mij is de sarcoidose ontstaan op 29 jarige leeftijd en zo'n 5 maanden na de bevalling van onze zoon. Longarts zei ook dat ze sarcoide vaak na een zwangerschap naar voren zien komen. Iemand dezelfde ervaring??

 

Groetjes Merije

Ik heb het gekregen tijdens mijn zwangerschap maar wel na veel hormoontoedieningen...kan dat er mee te maken hebben dan? mijn behandelend longarts zei dat hormonen losstaan van het krijgen van deze ziekte.

Ben er nu wel erg nieuwsgierig naar geworden

Groetjes Cindy

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bij een lotgenote werd de sarcoidose na elke zwangerschap een graadje erger? Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Kan een zwangerschap een trigger zijn dat de sarcoidose weer terug komt, terwijl hij in bevriezingstoestand was?

Link to comment
Share on other sites

Bij mij is hde sarcoidose 2 maanden na de bevalling vastgesteld. Mijn zoontje is nu 6 maanden, ik geef nog 1 a 2 keer per dag borstvoeding. Na een heftige periode liep het wel erg terug, maar is gelukkig weer op gang.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.