Ga naar inhoud

Prednison / Prednisolon


Mabula

Recommended Posts

Misselijk....

 

He Joachim,

wat ben ik blij dat je even reageerd op mn berichtje.

Dus dat stomme misselijkheidgevoel is dus echt van die zooi :eek: ? Bah bah bah...Ik lig de hele dag plat , zo is t wat vol te houden maar ik krijg er geen hap eten meer in ( goed voor de lijn)

Morgen weer MTX , ach ja beroerder als nu kan t niet dus ik zie wel. Hoe lang heeft dat bij jou geduurd voor je je weer n beetje goed voelde???? Ja, ik zet door want ik wil dr wel af , volgens mij is er geen ergere medicijn dan die Prednisolon pfffffff:cursing: vanaf morgen n hele week op 7,5 mg , volgens mij maakt t niet eens uit of je nu rustig afbouwd of niet .

Maar ik moet nu weer plat, de wereld draait om me heen.....

 

Groetjes Rina

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Antwoorden 201
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • Joachim

    18

  • Bernadette

    13

  • Bianca...

    13

  • Merije

    9

Hallo mensen

Ik ben nieuw hier, ben hier terecht gekomen door te googelen naar de bijwerkingen van prednisolon...

Ik heb geen sarcoidose, maar ik slik momenteel sinds 4 weken 100 mg prednisolon per dag wegens ernstige stollingsproblemen van mijn bloed. Ik heb jullie verhalen over bijwerkingen en problemen hiermee zitten lezen en ik herken veel hiervan. De eerste twee weken viel het bij mij nogal mee, maar de laatste weken krijg ik steeds meer last van allerlei bijwerkingen, de dingen die ik herken zijn

-stemmingswisselingen, voel me o.a. de hele dag zo ontzettend opgefokt dat ik af en toe gek van mezelf wordt, zo druk... en dan opeens kan ik wel janken om niks..

-slaapproblemen, slaap heel weinig of niet 's nachts, ben al blij als ik 3 a 4 uur aaneengesloten haal..

-vollemaansgezicht, het valt echt iedereen op dat ik 'er zo welvarend uitzie omdat ik zo dik wordt'..

-transpireren, komt met vlagen, dan breekt me het klamme zweet uit, heel irritant

-wazig zien, dit wisselt, af en toe heb ik er weinig last van maar op andere momenten juist heel erg

-slapte,vermoeidheid, kan af en toe zo omvallen, duizelig af en toe als ik opsta

-eetbuien, worden de laatste week alleen maar erger en moet me echt inhouden om niet te veel te eten, ik ben ook diabeet

 

Maar hetgeen waar ik nu het allermeeste last van heb ik een vreselijk brandend gevoel in mijn mond! Sinds twee weken staat mijn mond werkelijk in brand, het voelt alsof ik constant een bos brandnetels of een lepel hete sambal in mijn mond heb... dit is werkelijk niet uit te houden! Is dit ook werkelijk een bijwerking van prednisolon, herkennen jullie dit?? Het wordt aangegeven als een bijwerking en ook de arts vertelde me dit. Ik heb internet afgezocht naar tips en ook gevraagd bij de apotheek wat te doen hiertegen maar nog niets gevonden dat ook afdoende helpt... spoelen met allerlei middeltjes, gels, bosbessensap, tandpasta's, niets werkt afdoende en ik wordt er stapelgek van. Mijn smaak is helemaal verdwenen en uberhaupt begint eten een crime te worden.. het doet vreselijk zeer.

 

Herkent iemand dit en hebben jullie misschien ook tips wat je er aan kunt doen ? Verdwijnt dit weer als je de prednisolon afbouwt en er uiteindelijk weer vanaf bent? Het zal bij mij nog wel een hele tijd duren voordat ik het af mag gaan bouwen maar het zou al een kleine troost zijn als ik zou weten dat ik er ooit toch eens van af kom want momenteel beheerst dit gewoon mijn dagelijkse leven pffff!

 

Alvast hardstikke bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand van jullie een oplossing weet... Groetjes, Cobie

Link to comment
Share on other sites

Mijn moeder slikt al meer dan 25 Jaar de prednison,nu krijgt ze prednison van een andere fabrikant en ze voelt zich er steeds slechter door.wat ik ook zo vreemd vind van prednisolon is als je goede de bijsluiter leest, dat het imuunsysteem doet verminderen :unsure: Dat is toch wel het laatste wat je wil of niet dan?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hoi Cobie, ik weet zo geen oplossing voor je. Het lijkt mij een bijwerking die niet echt uit te houden is. Er zijn toch wel andere medicijnen die je kunt krijgen ipv Pred die hetzelfde doen?

 

Hoi sisojexa, Bij sarcoidose is je immuunsysteem eigenlijk overactief. Dus het is juist de bedoeling dat het wat wordt afgeremd :)

Helaas heeft het dusdanige bijwerkingen dat niet veel mensen er blij van worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb jaren geleden een acute vorm van reuma gehad dat was heel heftig. Het begon met verlammingsverschijnselen en pijnen, vergeleken daarbij waren barensweeën een lolletje. Het heeft vrij lang geduurd voordat de diagnose reuma gesteld kon worden, ben zelfs bij de E.H.B.O. weggestuurd dat het wel een virusje zou zijn.

Na een hele rits zware medicijnen uiteindelijk uitgekomen op prednison.

Toen had ik weinig last van bijwerkingen, voelde me wel heel neerslachtig en net als Karin viel ik eerder af dan dat ik aankwam alleen mijn gezicht leek op den duur ietsjes boller.Mijn haar en wenkbrauwen werden aantoonbaar dunner. Maar ik heb destijds ook medicijnen gehad die een soort chemotherapie in pilvorm waren dus daar zou het ook aangelegen kunnen hebben. Ik leek hersteld maar vanaf mei 2008 heb ik veel klachten.De longarts weet zo goed als zeker dat het Neurosarcoidose is maar de overige artsen lijken er weinig ervaring mee te hebben.

 

December 2008 heb ik een stootkuur prednisolon (60 mg per dag) gekregen en sindsdien ben ik 20 kilo!! aangekomen. Dat ben ik zelfs tijdens mijn zwangershap niet aangekomen ; )

Prettig bijkomstigheid was dat ik toen tenminste mijn bed kon uitkomen en zelfs kerstinkopen met mijn kindje kon doen.

1 januari 2009 gestopt met de stootkuur.

Wel is er in november 2008 Uveitis aan beide ogen geconstateerd en daar heb ik sindsdien prednison druppels en prednisonzalf voor.

Helaas helpt het niet echt, de stootkuur prednison zorgde wel voor een goede verbetering helaas is dat effect teniet gedaan doordat er per ongeluk een verkeerd recept werd voorgeschreven ( zalf zonder Predn.) waardoor mijn ogen weer net zo slecht zijn als aan het begin.

Volgens de Artsen kan je van druppels en zalf met prednison niet aankomen maar het lijkt mij zo sterk dat een stootkuur van een maand alleen voor zoveel gewichtstoename zorgt.

Wat er in je ogen komt komt toch uiteindelijk ook in je systeem terecht ?

Weet iemand daar iets van?

Link to comment
Share on other sites

prednison in oogcreme

 

Hoi Dalinda,

 

Ik denk ook dat oogcreme met prednison ook gewoon in je systeem komt maar waarschijnlijk is de hoeveelheid veel minder omdat het plaatselijk aangebracht wordt. Ik heb er geen ervaring mee maar dat lijkt me het meest voor de hand liggende.

 

Ik las dat je van de stoot kuur zo aangekomen was. Vervelend zeg. Ikzelf ben nu aan het afbouwen en ben twee weken geleden van 10 mg naar 7.5 mg gezakt. Ik ben daar natuurlijk blij mee maar ik ben ook vreselijk moe. Ik realiseer me dat ik me door de prednison fitter heb gevoeld en nu zit ik waarschijnlijk op de dosis dat mijn lijf het zelf weer moet gaan aanmaken. Ik had daar geen idee van maar gelukkig wordt je van googelen altijd weer wat wijzer. Ik hoop dus dat deze vermoeidheid van voorbijgaande aard is.

 

Ik denk trouwens dat de chemokuur in pilvorm die jij hebt gehad Methotrexaat (=MTX) was. Ik heb begrepen dat dit middel vaker bij reumapatienten wordt voorgeschreven. En bij Sarcoidose ...

 

Groet,

Karin

Link to comment
Share on other sites

Dag Karin,

 

Ik lees dat jij en anderen de Pred.kuur afbouwen maar ik heb dat niet gehad.Ik heb er wel naar gevraagd of dat niet nodig was.Ik mocht in een keer stoppen.

Volgens mij had ik gelezen dat jij nog aan het werk was dat verklaart volgens mij waarom jij eerder afvalt dan aankomt. De aandoening vreet energie en daarnaast werk je ook nog eens.

Vorig jaar rond deze tijd werkte ik fulltime en daarnaast heb ik de zorg voor een meisje. Ik verloor om onverklaarbare redenen gewicht maar weet dat aan het vermoeid zijn en het druk met werk zijn. Nu weet ik beter.

Link to comment
Share on other sites

Pred

 

Hoi Dalinda,

 

Dat afvallen was iets van de eerste periode. Nu ongeveer een jaar geleden. Maar dat kwam door een "wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af" dieet. Inmiddels moet ik een stuk meer moeite doen om niet aan te komen, helaas. Het gekke is dat ik, als ik op de weegschaal sta, niet eens ontevreden ben maar broeken zitten een stukje strakker dan wenselijk. Ik denk dat ik spiermassa ben verloren (was altijd erg sportief en deed aan fietsen en roeien) en dat daar een zwembandje voor in de plaats is gekomen.

 

Inderdaad, werk nog altijd full time maar gaat niet altijd van harte. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik nogal eigenwijs ben maar voorlopig wil ik dit volhouden. Duik wel vaak na mijn werk een uurtje mijn bed in en dan ben ik toch weer wat opgefrist in de avond. Ik vermoed zelf dat de vermoeidheid met name door de Tambocor komt (hartritme medicijn) en wellicht in mindere mate ook door de Methotrexaat (MTX). I hoop stiekem dat ik met de MTX mag minderen als ik in september op controle kom. Dan heb ik het bijna 11 maanden gebruikt.

 

Groet,

Karin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

na 6 weken

 

Ik slik nu bijna 6 weken prednison en ik voel me een stuk beter !!

Ik zit nu op 30 mg, dinsdag ga ik 6 weken 25, zo afbouwen tot 15 en dan kijken op welke dosering ik kan blijven voor het komende half jaar.

Gelukkig vallen de bijwerkingen mee, na een week of 3, 4 begon ik iets te merken, toen voelde ik me beter.

Mijn gezicht werdt ook vanaf dat moment wat ronder en het lijkt wel of dat elke dag ietsje meer is.

Waar ik wel last van heb zijn de vreetbuien, ik heb zo'n honger, zo'n trek in lekkere dingen !!

Wordt dat minder als je afbouwt ?

Link to comment
Share on other sites

Afbouwen Prednison

 

Hoi M,

 

Ik heb eigenlijk niet echt last van vreetbuien gehad. Tenminste niet anders dan voor de prednison (sinds Aug 2008). Wat ik wel merkte de laatste keer dat ik stapjes terug deed in de Prednison dosis is dat ik dan een periode erg moe was. Als je googled dan vind je daar wel wat over terug maar voor mij kwam dat toch als een verrassing. Vooral de laatste keer, van 10mg naar 7.5 viel tegen. Prednison heeft mij toch vooral een positive uitwerking gehad (en waarschijnlijk nog steeds) zowel mentaal als fysiek. Naast prednison zit ik nu sinds een maand op 10 mg MTX (kwam van 12.5 mg).

 

Groet,

Karin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vandaag weer naar de longarts geweest om medicatie te bespreken. Naast prednison kwam hij met infliximab. Aangezien ik nu al maanden loop te kwakkelen heb ik geen zin meer om te expirimenteren en nog langer met starten van medicatie te wachten besloten om eerst prednison te proberen 30mg. gedurende 3,5 week. Dan weer voor controle. Mocht dit niet werken gaan we alsnog kijken naar starten met infliximab. Met het Qvar pufje mag ik stoppen, airomir doorgebruiken.

De longarts zou voor de infliximab toestemming moeten vragen bij de zorgverzekeraar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bijwerking prednison??

 

Hoi allemaal,

 

vandaag op de kop af 3 weken aan de prednison, weet niet wat me overkomt!! Na 2 dagen niet meer hoesten, overgeven, voldoende lucht en gewoon weer energie om iets te ondernemen. Wat een opluchting!!

Maar helaas; wat een eetlust, als ik er niet om denk vliegen de kilo's er zo weer aan en dat is nu juist net niet de bedoeling!! Jullie hier ook zo'n last van??

En soms heb ik dat mijn handen zoooo ontzettend gloeien/warmen zijn, gewoon niet prettig meer. Herkenbaar??

Link to comment
Share on other sites

preTnison

 

Hallo Merije,

 

"Ik weet niet wat me overkomt..."

Ja, dat herken ik ik wel van de eerste weken aan de Prednison. Ik noemde dat het "Lourdes-gevoel" (hihi, het was alsof ik wonderbaarlijk genezen was..) en de Prednison werd dan ook meteen omgedoopt tot PreTnison.:biggrin:

Ik wil je niet de moed ontnemen, maar dit was helaas niet blijvend.:crying:

Nee, de eetlust heb ik niet gehad, ook de warme handen herken ik niet.

 

In elk geval sterkte ermee!

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

ik herken het ook.

 

heb de eerste weken ook veel energie gehad, sliep maar 3-4 uurtjes 's nachts,

nu ik al wat langer aan de pred ben ben ik niet meer vooruit te branden, de hele dag kan ik slapen...

Link to comment
Share on other sites

mmm dat klinkt minder, nou ja we zullen zien wat de tijd brengt!! Nu eerst nog 2 weken slikken en weer voor controle. Begin inmiddels ook vocht vast te houden en krijg weer een bollere toet!!

Link to comment
Share on other sites

Ik moet per vandaag beginnen met Prednison (in combinatie met de Symbicort)

Ik krijg eerst 4 weken 40 mg. In totaal zal ik het ongeveer een jaartje gaan slikken.

Moet zeggen dat ik er behoorlijk tegenop zie, tegen de bijwerkingen :blush:

Aan de andere kant hoop ik natuurlijk dat ik minder benauwd ben straks en meer energie krijg.

Maar voor nu voel ik me er even niet happy mee, kan er niks aan doen...veranderd misschien nog wel ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bianca,

 

kan me voorstellen dat je er niet echt blij van wordt, had ik in eerste instantie ook. Maar na 2 dagen prednison knapte ik stukken op en was ik blij dat ik het had. Mentaal sloopte het me ook, en nu met de prednison kan ik ook koppie koppie weer ff opladen.

Suc6 in ieder geval!!

Link to comment
Share on other sites

Dank je Merije!

Vanmiddag de eerste 40 mg ingenomen.

Eerste 2 uur merkte ik niks maar daarna...pffffff....enorme opvliegers, koud zweet liep lang mijn hoofd, niet normaal zeg (nou ja, waarschijnlijk wel ;))

Gelukkig was het na een uurtje over.

Voor even.

Daarna weer wat opvliegers maar die duurde minder lang.

Verder hoofdpijn maar dat kan ook komen omdat het een waanzinnig rommelige, drukke en vermoeiende dag was.

Morgen tweede dag. Hoop dat ik het ook PreTnison ga noemen haha

Ben benieuwd....

Link to comment
Share on other sites

Dank je Merije!

Vanmiddag de eerste 40 mg ingenomen.

Eerste 2 uur merkte ik niks maar daarna...pffffff....enorme opvliegers, koud zweet liep lang mijn hoofd, niet normaal zeg (nou ja, waarschijnlijk wel ;))

Gelukkig was het na een uurtje over.

Voor even.

Daarna weer wat opvliegers maar die duurde minder lang.

Verder hoofdpijn maar dat kan ook komen omdat het een waanzinnig rommelige, drukke en vermoeiende dag was.

Morgen tweede dag. Hoop dat ik het ook PreTnison ga noemen haha

Ben benieuwd....

 

En al iets van resultaat te merken??

Link to comment
Share on other sites

Hoi Bianca,

 

ik ben sinds 4 weken met prednison bezig ( 40 mg per dag).

Na 1 week kreeg ik last van dikke enkels en voeten en kwam ik iets in gewicht aan.

Heb via de huisarts een vochtafdrijver gekregen en verloor na 1 dag al 1½ kg. vocht.

Nu slik ik deze dagelijks en valt het met het vocht erg mee, ik ben ook niet meer aangekomen.

Heb nog geen last van vreetbuien:)

 

Ik begin me nu wel wat beter te voelen, minder pijn in mijn longen.

 

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en of dit doorzet.

 

Ik moet over twee weken terug naar de longarts en dan wordt bekeken of ik kan afbouwen met de prednison.

 

groetjes,

 

Frits

Link to comment
Share on other sites

En al iets van resultaat te merken??

Ehm...jazeker.

Ik moest afgelopen vrijdagochtend dus bij de ass. van de huisarts mijn suiker laten prikken en van de internist (waar ik woensdag voor eerst geweest ben) ook mijn bloeddruk.

Ik voelde me waanzinnig rot die vrijdagochtend, was straalmisselijk en heel naar in mijn hoofd enzo. Alsof ik van mijn graat zou gaan, zoiets...

Eenmaal bij de huisarts (heb me laten brengen terwijl het maar 2 minuutjes lopen is :blush:) bleek mijn suiker prima te zijn (4,8 nuchter) maar de oorzaak waarom ik me zo rot voel werd ook meteen bekend.

Mijn bloeddruk is normaal rond de 120/65 en nu was ie 143/103

Veel te hoog dus.

Vandaar dat ik me zo ellendig voel.

Dinsdagochtend opnieuw prikken en bloeddruk meten.

Maar heb een bloeddrukmeter van mijn moeder te leen (een goede) en mijn bloeddruk was gisteren ook nog te hoog (154/106)

Ik hoop maar dat ik gauw aan die Prednison wen en mijn bloeddruk dan weer normaal wordt.

Want ellendig voel je je er wel bij hoor, pfffff :confused1:

Heb nu 6 dagen Prednison geslikt.

Gelukkig nog steeds niet de vreetbuien. Wel sinds gisteren gevoel alsof je een hele dikke tong hebt, licht pijnlijk.

En tintelende vingers. En apart gevoel bij mijn wangen, beetje ter hoogte van mijn jukbeenderen.

Maar behalve de te hoge bloeddruk verder gelukkig (nog) geen extreme dingen ;)

Link to comment
Share on other sites

Mij is gezegt dat je de pijn aan de longen niet kan voelen???

Zou me niks verbazen als ze dat zeggen hoor hihi

Maar ik voelde ze eerst toch écht...en nu, na een week Prednison, heb ik het nog wel benauwd maar die extreme "pijn in mijn longen" is weg.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.