Ga naar inhoud

Magnesium en B12 tekort door maagbeschermers?


annabelle

Recommended Posts

Heeft iemand zich laten testen op een magnesium tekort?

 

Ik slik al een hele tijd vitamine B12 omdat ik dit op het forum gelezen had dat een B12 tekort voorkomt bij sarcoidose patienten. Achteraf na testen is gebleken dat B12 bij mij ook laag was.

Nu had ik van de homeopaat het voorstel gekregen om magnesium voetenbaden te nemen voor het goed afvoeren van afvalstoffen waardoor ik minder pijn zou hebben 's morgens aan mijn spieren en gewrichten.

 

Ik heb op internet nagekeken wat magnesium doet en het bleek dat een magnesium tekort steeds meer voorkomt.

Wat opviel is dat bij een B12 tekort en magnesium tekort de oorzaak o.a. kan komen door het gebruik van maagbeschermers. Veel sarcoidose patienten gebruiken prednison en dus ook maagbeschermers daarbij. Blijkbaar worden vitaminen en mineralen niet goed meer opgenomen door het gebruik van maagbeschermers.

 

Wanneer je de klachten/symptomen leest van een magnesium tekort zijn er klachten bij die onder sarcoidose klachten geschaard zouden kunnen worden maar misschien geheel of gedeeltelijk afkomstig kunnen zijn van een magnesium tekort.

 

Ik ben daarom benieuwd of iemand zich heeft laten testen op een magnesium tekort of een ander vitaminen of mineraal tekort dat kan komen van deze maagbeschermers of andere veel gebruikte medicijnen voor sarcoidose patienten.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Annabelle,

magnesium weet ik niets over te vertellen, maar wel over B12. De interniste bij de revalidatie die ik heb gevolgd, heeft mij uitgelegd dat zowel een maagzuurremmer (ik slik esomeprazol) als mtx zorgen voor een slechtere opname van B12. Doe je daar niets aan, dan krijg je een tekort, wat vervolgens weer kan leiden tot een tekort aan ijzer. Daar heb ik in het verleden al veel mee te doen gehad, en geen zin meer in, dus ik slik B12 bij sinds ik die twee medicijnen gebruik, nu bijna twee jaar. En bij iedere controle: B12 en ijzer allebei prima. Dus ik blijf dat nog wel even doen. Het is ook niet zo, dat mijn B12 waarde heel erg hoog is trouwens.

Ik ben benieuwd of er iemand wat zinnigs weet te zeggen over magnesium, want daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben slecht uit de revalidatie gekomen, volgens mijn huisarts was ik erg overtrained. Ik heb toen een tijdje vit. C en magnesium geslikt, later een een tijdje zink. Ik was nl. bang dat ik flinke schade heb opgelopen aan de 'getrainde' spieren... Die zijn drie keer een week lang opgezet, warm en rood geweest. Toen die eindelijk rustig bleven, ben ik gestopt met de extra dingen te slikken.

Nu sinds een paar weken slik ik toch weer magnesium. Ik kreeg namelijk weer van die spiertrillingen, en meer spierkrampen. En dat is flink afgenomen sinds ik dat weer slik. Maar ik weet niet of het daarvan komt. Geen idee?

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hermoine,

 

Op het internet kun je een hele lijst vinden van klachten en daar staan bijvoorbeeld de volgende klachten bij:

  • verstijfde, verharde en verkrampte spieren
  • gespannen zenuwen
  • snel en chronisch vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust, futloosheid en a-vitaliteit
  • prikkelbaarheid
  • kouwelijkheid ten gevolge van slechte doorbloeding
  • duizeligheid

Deze klachten komen ons als sarcoidose patient heel bekend voor.

Als wij dus als gevolg van het gebruik van maagbeschermers ook deze klachten er extra bij krijgen

moeten we dus blijkbaar ook regelmatig laten prikken op magnesium anders weten we niet of onze klachten alleen van de sarcoidose komen.

 

Als ik het goed begrijp wat ik gelezen heb zou het inderdaad wel eens kunnen helpen dat je magnesium slikt.

 

Had je je zink ook laten prikken en was dat goed?

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo Annabelle. Sinds 2010 weet ik dat ik neuro sarcoidose heb. In het begin had ik veel last van trillen en dergelijke. Een alternatieve arts raadde mij magnesium-tauraat aan in capsulevorm. Binnen een week was er al een positief resultaat. Ik koop de capsules via internet bij Hart-actif. bekijk het daar maar eens.

Gr. Johan

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie en je tip!

 

Ik heb, niet dat ik weet, neuro sarcoidose maar bij mij helpen de alleen de voetenbaden al maar ik hou je tip in mijn achterhoofd voor de toekomst.

 

Fijn dat dit bij jou geholpen heeft misschien hebben nog meer forumleden hier baat bij !

 

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.