Ga naar inhoud

ijzergebrek


knuffel

Recommended Posts

  • Administrators

Heb ik vroeger een paar keer gehad maar nu niet meer. Wordt zoveel geprikt de laatste tijd dat ze dat toch wel zouden laten weten (of niet :w00t:)

 

Krijg je daar iets voor?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joachim,

 

Ja idd, als je erop geprikt bent natuurlijk. Dan hoor je het wel als het te laag is.

 

Maar ik heb het vrijwel constant, al een paar controles achter elkaar.Maar blijkbaar weten ze niet hoe het komt.

Ik vroeg me dus af of dat van de sarcoidose af kwam?

 

Ik heb nu Losferron bruistabletten.Die zouden beter werken dan de reguliere ijzertabletten. nee dus haha.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hoi Knuffel,

 

Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met ijzergebrek en (daardoor) laag Hb. Vooral in de pubertijd (hevige menstruatie) was het erg. Toen heb ik een paar jaar langs dagelijks ijzer gebruikt.

Bedoel je echt ijzergebrek? Laag Hb wordt ook vaak ijzergebrek genoemd, wat niet hetzelfde is, al is het één vaak wel het gevolg van het ander.

 

Er kunnen meerdere oorzaken zijn: teveel bloedverlies (bijv. hevige menstruatie) of slechte opname (bijv. bij langdurige diarree). Je kunt ook verlaagde waarden krijgen bij chronische ontstekingen(!). Laag Hb kan bijv. ook komen door een tekort aan Vit. B12 of Vit. B11 (foliumzuur).

Voor meer informatie, zie http://memoboek.dynapaper.nl/87////ijzer.html en http://memoboek.dynapaper.nl/45////hemoglobine-hb-mcv.html

 

Ik reageer altijd erg goed op ijzertabletten, maar als die niet helpen of als je die liever niet neemt dan is Floradix een goed alternatief. Dat kun je bijv. bij de Etos halen. Het is een drankje waarvan je 2x daags 10 ml drinkt, puur of in vruchtensap. Het smaakt niet onaardig. Ik heb het ook een paar keer aan mijn dochter gegeven, stiekem door de ranja gedaan. Ze proefde er niets van!

Nog meer goede bronnen: o.a. vlees, fruitstroop van Hero (toegevoegd ijzer, daarom mag die geen appelstroop heten), peulvruchten, gedroogde abrikozen, volkorenbrood, volkorenpasta, rooibosthee.

 

Zink en Calcium (zuivelprodukten) verhinderen de ijzeropname!!! Dus geen ijzer combineren met zuivelprodukten! Vitamine C bevordert de ijzeropnamen, dus ijzer combineren met sap of fruit is een goed idee.

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

Hoi Albertina,

 

Ja idd, ja of de ijzervoorraad he.

Maar goed ze zeggen het steeds bij de controles dus tja.

 

Ik ben idd wel altijd erg ongesteld.

Of ja van de onstekingen kan het natuurlijk ook zijn. De bse is altijd te hoog.

 

Hee dus bijv als ik smiddags die tablet neem mag ik die middag geen melkprodukt.

Goede tip van je zeg, dat wist ik helemaal niet joh.

Ook bedankt voor de andere tips!

 

Dus jij bent ook altijd moe?

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Bij ijzergebrek zijn mijn klachten: zwart voor de ogen bij snel opstaan of lang staan (of zelfs flauwvallen), rusteloze benen, bladderende duimnagels, erg bleek zien en tegelijk heel snel blozen, koud, moe, slaperig

 

Dat was het wel zo ongeveer, denk ik.

Link to comment
Share on other sites

thankssss

 

maar jij hebt het niet constant, of een hele lange periode achter elkaar?

 

Of meer met periodes? Dan wel en dan niet?

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Het ging al een paar jaar goed met mijn darmen en ook mijn Hb bleef op peil (tussen 8,0 en 8,5) en daar voelde ik me heel goed bij.

Sinds ik ziek ben is mijn Hb weer wat lager (7,3 of 7,4). Dat is nog boven de ondergrens, maar ik weet uit ervaring dat ik met pas lekker voel bij 8,5. Hoe het nu is weet ik niet, maar ik krijg wel weer meer last van rusteloze benen. Als mijn duimnagels gaan bladderen koop ik gewoon weer een fles Floradix.

De huisarts wilde me de laatste keer geen ijzer voorschrijven. Was volgens hem zinloos met al die ontstekingen. Terwijl mijn bloed geen ontstekingen meer aantoont... Ik ben dus (oh, foei!!!) eigenwijs geweest. Aan de Floradix, en warempel, rusteloze benen weer een stuk rustiger en nagels weer mooi :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ienepien

Albertina,

kan Floradix ook helpen bij iemand die alleen maar restless legs (een mannelijke kennis van mij heeft dit) heeft en kan je

dit bij de drogist kopen?

groetjes Ineke

Bewerkt door Ienepien
Link to comment
Share on other sites

Hoi Ineke,

Op http://www.stichting-restless-legs.org/document.aspx?document=Patienten_info staat ijzergebrek als één van de oorzaken van rustelozen benen genoemd (ferritine lager dan 50 mcg/l). Het zou dus kunnen dat ijzergebrek bij hem de oorzaak is, maar er zijn veel meer mogelijke oorzaken.

Ik zou eerst overleggen met de huisarts. Misschien wil die dan Ferritine laten bepalen en de andere op de website genoemde oorzaken nalopen.

 

Floradix is bij ons bij de Etos te koop, maar ik weet niet of elke drogist het op voorraad heeft. Zo niet, dan kunnen ze het vast wel bestellen.

Link to comment
Share on other sites

Albertina,

 

Ja en het heeft zoals ik gehoord heb ook iets met je ijzervoorraad te maken of je wel genoeg ijzer in je bloed krijgt of zoiets.

Nou ik vind dat je groot gelijk hebt, jij weet het beste hoe je lichaam aanvoelt en wat het beste is voor je om te doen.

Dus helpt je die floradix, moet je dat gewoon doen....kan toch geen kwaad lijkt me dus waarom niet he.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hoi Knuffel,

 

Teveel ijzer is ook niet gezond. Daar kun je weer ijzerstapeling van krijgen, al heb je daar als vrouw in de vruchtbare leeftijd niet zo snel last van...

 

Dus niet enthousiast een halve fles Floradix naar binnen werken, hoor! Maar als je serieus ijzertekort hebt, dan kun je gerust 2x daags 10 ml achteroverslaan. Stukje fruit erbij of een sapje en dan maar hopen dat je het zo wel opneemt!

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

ijzergebrek

 

hi allemaal

heb al jaren last van ijzer gebrek krijg gewoon weer een reeks pilletjes en daar moet ik het maar mee doen.de dokter weet niet hoe het komt volgens mijn moeder zit er dan een soort virus in je darmen met als gevolg dat je de ijzer niet goed op kunt nemen ofzo.misschien helpt dat.

groetjes candy

Link to comment
Share on other sites

huh... is je moeder arts???

 

Zou natuurlijk kunnen maar ik denk dat dit beter aan je arts kan vragen die kan je daar wel uitleg over geven want hij schrijft jou die pillen toch voor??????

 

succes en groetjes

 

Okkie :)

Link to comment
Share on other sites

hi allemaal

heb al jaren last van ijzer gebrek krijg gewoon weer een reeks pilletjes en daar moet ik het maar mee doen.de dokter weet niet hoe het komt volgens mijn moeder zit er dan een soort virus in je darmen met als gevolg dat je de ijzer niet goed op kunt nemen ofzo.misschien helpt dat.

groetjes candy

 

Hoi Candy,

 

Ik heb ook steeds ijzergebrek zonder bekende oorzaak nog.

Zie de tip van Albertina hierboven.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

hi mijn moeder heeft ook al jaren ijzer gebrek en haar arts zegt dat zij een virus in haar darmen heeft zitten waardoor ze de ijzer niet goed opneemt.okay.mijn huisarts doet niks liever dan pilletjes voorschrijven.

groetjes candy

Bewerkt door candy84
Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.