Ga naar inhoud

ijzergebrek


knuffel

Recommended Posts

  • Administrators

Heb ik vroeger een paar keer gehad maar nu niet meer. Wordt zoveel geprikt de laatste tijd dat ze dat toch wel zouden laten weten (of niet :w00t:)

 

Krijg je daar iets voor?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joachim,

 

Ja idd, als je erop geprikt bent natuurlijk. Dan hoor je het wel als het te laag is.

 

Maar ik heb het vrijwel constant, al een paar controles achter elkaar.Maar blijkbaar weten ze niet hoe het komt.

Ik vroeg me dus af of dat van de sarcoidose af kwam?

 

Ik heb nu Losferron bruistabletten.Die zouden beter werken dan de reguliere ijzertabletten. nee dus haha.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Hoi Knuffel,

 

Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met ijzergebrek en (daardoor) laag Hb. Vooral in de pubertijd (hevige menstruatie) was het erg. Toen heb ik een paar jaar langs dagelijks ijzer gebruikt.

Bedoel je echt ijzergebrek? Laag Hb wordt ook vaak ijzergebrek genoemd, wat niet hetzelfde is, al is het één vaak wel het gevolg van het ander.

 

Er kunnen meerdere oorzaken zijn: teveel bloedverlies (bijv. hevige menstruatie) of slechte opname (bijv. bij langdurige diarree). Je kunt ook verlaagde waarden krijgen bij chronische ontstekingen(!). Laag Hb kan bijv. ook komen door een tekort aan Vit. B12 of Vit. B11 (foliumzuur).

Voor meer informatie, zie http://memoboek.dynapaper.nl/87////ijzer.html en http://memoboek.dynapaper.nl/45////hemoglobine-hb-mcv.html

 

Ik reageer altijd erg goed op ijzertabletten, maar als die niet helpen of als je die liever niet neemt dan is Floradix een goed alternatief. Dat kun je bijv. bij de Etos halen. Het is een drankje waarvan je 2x daags 10 ml drinkt, puur of in vruchtensap. Het smaakt niet onaardig. Ik heb het ook een paar keer aan mijn dochter gegeven, stiekem door de ranja gedaan. Ze proefde er niets van!