Ga naar inhoud

Oefentherapie / Fysiotherapie


Albertina

Recommended Posts

Ik heb vorig jaar van de reumatologe een verwijzing gekregen voor oefentherapie (chronische indicatie). Zo ben ik bij een grote fysiotherapiepraktijk/fitnesscentrum terecht gekomen. Met vallen en opstaan zijn we erachter gekomen wat een goed oefenprogramma voor mij is. In de praktijk ging ik 1 en als ik het aankon 2 keer in de week trainen. Er werd steeds op gewezen dat ik, om kracht op te bouwen, 2 keer in de week moet trainen. 'Mijn' fysiotherapeut was er vaak niet bij, vroeg soms hoe het ging en gaf dan advies. Af en toe maakte ik echt een afspraak om te bespreken hoe het ging en om evt. het programma aan te passen. Ik probeerde vaak zelf uit of ik het apparaat al iets zwaarder kon zetten. Op die manier ging ik heel langzaam, maar toch, vooruit :)

Nu hebben ze een nieuw (heel groot) gebouw neergezet en hebben ze meteen de regels veranderd. Ze hebben groepjes gemaakt die onder begeleiding van een fysiotherapeut gaan oefenen (een verbetering!), maar ik mag nog maar 1 keer komen (een verslechtering). Als ik die 2e keer wil komen, dan moet ik maar een (peperduur) abonnement nemen... Verder moet ik thuis maar kracht opdoen. Alleen hartpatiënten mogen 2x per week komen, totdat ze weer redelijk op de been zijn.

Hun redenering is dat ik voor die 2e keer geen begeleiding nodig heb, dat klopt. Ik heb die apparaten nodig om gericht op te trainen. Dat ik meer training nodig heb om kracht op te bouwen zijn ze wel met me eens, maar dat moet ik of thuis doen of daarvoor een abonnement nemen. De verzekering heeft er trouwens geen problemen mee. Die vergoeden gewoon het aantal keren dat de fysiotherapeut nodig vindt.

 

Hoe zit dat bij jullie? Krijgen jullie oefen- of fysiotherapie? Hoe vaak in de week gaan jullie dan? Krijgen jullie veel begeleiding?

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Mijn longarts vond het onzin om me door te verwijzen. Ik ben dus zelf naar de sportschool gegaan. Als ik begeleiding nodig heb geef ik het aan of maak ik een afspraak. Mijn begeleider is geen fysiotherapeut maar heeft veel kennis en doet het heel erg goed. Ik probeer drie keer per week te gaan, heb hiervoor een onbeperkt abonnement wat voor een deel door de gemeente betaald wordt. Ik merk dat als ik niet ga mijn moeheid veel erger is. Ik doe twee keer cardio en een keer een circuitje met sauna.

 

Groetjes, Jacqueline.

Link to comment
Share on other sites

Albertina,

 

Ik vind als de verzekering het wel vergoed.....wat doet je fysio dan moeilijk zeg?

Grrrrr.

Ik zie het probleem niet , waarom je de 2e keer niet zou mogen komen.

Balen zeg.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Albertina, je kan altijd naar je huisarts gaan voor een verwijzing naar een Fysio etc.

 

Verder vindt ik als ze je zo behandelen dat je naar een andere fysio moet gaan. Zoek er 1 waar ze ook ervaring hebben met mensen die COPD hebben. Dit heb ik ook gedaan en bij mijn Fysio praktijk zitten ook enkele mensen met de diagnose Sarcoidose. Ik oefen nooit in groepjes maar altijd 'prive' begeleiding. Soms moet mijn fysiotherapeut even andere mensen helpen maar dit is nooit een probleem.

 

Voor sarcoidose is niet echt een apart programma wat fysiotherapeuten kunnen volgen. Het is echt vaak puur persoonsgebonden. Bij mij hebben ze wat COPD oefeningen gepakt en die aangepast. Verder is alles 'custom made'.

 

Ik ga dus 2 x per week. Kan ik een keer niet omdat ik mezelf niet goed voel dan kan ik zelfs 1 minuut voor tijd (bij wijze van spreken) bellen. Ze zijn erg meegaand en begripvol.

 

Bij Jacq is het zo te lezen ook goed geregeld :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joachim,

 

Die verwijzing heb ik vorig jaar al gekregen van de reumatoloog. Dus dat is het probleem niet. Sarcoïdose staat op de 'lijst Borst' die aangeeft wat wel en wat niet in aanmerking komt voor een chronische indicatie voor Fysiotherapie. Dus waarom de longarts Zjakke geen verwijzing wou geven? Misschien was haar conditie nog goed genoeg???

 

Volgens dit fysio-/fitnesscentrum weet ik na een jaar wel wat ik moet doen. Ik heb geen begeleiding meer nodig. Vanwege de chronische indicatie mag ik nog wel 1x per week meedoen met een oefengroepje in een klein oefenzaaltje. Als ik nog een 2e keer wil oefenen om serieus kracht op te bouwen (wat hard nodig is), dan moet ik daarvoor een abonnement afsluiten. "Ik kan niet eeuwig op kosten van de zorgverzekering blijven sporten. Ik moet mijn eigen verantwoordelijkheid nemen".

Oftwel: ze willen dat ik verhuis van hun fysio-tak naar hun fitness-tak.

 

Hoe krijg jij al fysiotherapie???

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ik krijg vanaf Mei dit jaar Fysio. Alles wordt betaald door de zorgverzekeraar. Hoe? Geen flauw idee ik weet alleen dat de fysiopraktijk alles doorberekend naar mijn zorgverzekeraar. Ik ben daar naartoe gegaan met verwijzing van de arts.

 

Bel anders je zorgverzekeraar eens op en vraag eens na hoe het zit. Misschien moet je een aanvullend pakket nemen ofzo om het betaald te krijgen.

 

Ik krijg alleen wel het idee als ik zo jouw verhaal lees dat dat centrum extra geld wil verdienen over jouw 'rug'. Er hangt vindt ik een raar smaakje aan het hele verhaal.

Link to comment
Share on other sites

Mijn longarts wilde me niet doorverwijzen en ik heb nooit antwoord gekregen waarom niet. Mijn conditie was niet goed. De enige verwijzing die hij me wilde geven was voor een dietiste en een inhalator voor de benauwheid. Hij had er wel een probleem mee dat ik te zwaar ben.

 

Op zich vind ik het prima zo. Het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid om wat meer te bewegen.

 

Albertina, ook ik krijg een raar gevoel bij het centrum waar je nu begeleiding krijgt. Voor hun zou het niet uit moeten maken hoe vaak je naar de fysio komt. Zij krijgen hun geld toch wel, want je verzekering dekt. Is er wellicht in jouw woonplaats niet een tweede fitnessgelegenheid waar je fysio-begeleiding kunt krijgen. Het zou jammer zijn als je afhankelijk bent van deze sportplek.

 

Groetjes, Jacqueline.

Link to comment
Share on other sites

Vergoeding fysio

 

Ik heb de verzekering al twee keer gebeld en heb steeds hetzelfde antwoord gekregen. Door de verwijzing van de Reumatoloog heb ik een chronische indicatie (vanwege Sarcoïdose) voor fysio- of oefentherapie. De eerste 9 behandelingen worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Alle volgende behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering. De zorgverzekeraar betaalt gewoon de ingediende declaraties van de fysiotherapeut. Het maakt ze niet uit hoe vaak ik ga. Ze nemen het advies van de fysiotherapeut over.

De 22e moet ik weer naar de Reumatoloog. Dan is dit één van de punten waarover ik het wil hebben.

Daarna ga ik misschien overstappen naar een andere fysiotherapie praktijk...

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.