Ga naar inhoud

Reuma kan worden voorspeld


Joachim

Recommended Posts

  • Administrators

Deze tekst kwam ik vandaag tegen op Nu.nl

 

Wellicht is dit een opstapje naar het voorspellen van Sarcoidose???

 

Al jaren voordat reumaklachten zich manifesteren, zijn antistoffen in het lichaam te vinden. Door mensen met een verhoogd risico op de aandoening op die antistoffen te testen, kan de reuma worden voorspeld. m1bzvqlah48m.jpg

Dat ontdekte onderzoeker Mark Nielen van het VU medisch centrum, die daar 27 februari op promoveert.

Wanneer de ziekte eerder ontdekt kan worden, zou een behandeling in een eerder stadium de ontwikkeling van reuma kunnen voorkomen of uitstellen. Het is nog zoeken naar een geschikte behandeling.

 

 

Risicogroep

 

 

Gezonde mensen met een verhoogd risico kunnen worden getest op antistoffen. Wanneer mensen last hebben van pijnlijke gewrichten of bij wie reuma in de familie zit, kunnen worden gerekend tot een verhoogde risicogroep.

Nielen keek voor zijn promotieonderzoek naar bloed van mensen die later reuma kregen. Hij werkte daartoe samen met de Sanquin Bloedbank.

"Zij bewaren vanaf 1984 bloed van iedere donor. Met toestemming van die donoren kan dat bloed onderzocht worden.''

Link to comment
Share on other sites

reuma kan voorspeld worden

 

Reuma kan inderdaad voorspeld worden aan de hand van het bloedbeeld.

Zo heeft men bij mij 25 jaar geleden Bechterew vastgesteld.

Er waren op, dat moment alleen pijnklachten en natuurlijk de eerste ontstekingen, maar op de röntgenopnames was niks te zien.

 

Dus hopelijk geldt dat ook voor sarcoïdose.

 

Sinds vandaag weet ik dat ik lotgenot ben, hedenmorgen heb ik het "goede" bericht ontvangen. Gelukkig zijn de vlekken op mijn longen, niet kwaadaardig.

 

Ben erachter gekomen, omdat ik voor Remicade werd gescreend op TBC.

De longfoto's en CT scan, bronchoscopie met BAL, etc., geven eenduidig sarcoïdose aan.

 

Jouw succesvolle behandeling met Remicade geeft mij hoop op eveneens postieve resultaten voor zowel Bechterew als sarcoïdose.

 

m.vr.gr.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.