Ga naar inhoud

wat is het nut van een 2nd opinion ?


mammav3

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van een 2nd opininion ?

Ik las op het forum dat een aantal van jullie naar Maastricht is geweest voor een 2nd opinion en in mijn omgeving zijn ook een aantal mensen die mij dat aanraden.

Maar ik vraag me af, als jouw arts sarcoidose heeft vastgesteld, wat kan een andere arts dan toevoegen ?

En moet je dan weer al die onderzoeken ondergaan ? (heb toevallig donderdag een hele nare endoscopie gehad)

Het lijkt mij dat als een arts op basis van weefselkweek iets vaststelt, een andere arts daar toch niets anders van kan maken, of zie ik dit fout ?

Link to comment
Share on other sites

2nd opinion

 

Je kunt een 2nd opinion vragen als je geen duidelijke diagnose krijgt. Of als je denkt/hoopt dat de diagnose niet klopt. Of als er een zware behandeling wordt voorgesteld, waarvan je hoopt dat een andere arts een ander idee heeft.

 

En er zijn vast nog andere redenen te bedenken, maar dit is wat mij nu te binnen schiet.:biggrin:

 

Bij een 2nd op. is het niet altijd nodig om onderzoeken over te doen. De oude foto's en uitslagen worden opgevraagd bij het behandelend ziekenhuis. Er worden als dat nodig is wel aanvullende onderzoeken gedaan.

 

Ik ben trouwens niet naar Maastricht geweest, maar naar Nieuwegein. Dat was voor mij een stuk dichterbij, terwijl de artsen daar zijn ook erg deskundig zijn en samenwerken met Maastricht.

Link to comment
Share on other sites

Second opinion

 

Hoi,

 

Ik heb een second opinion gevraagd omdat ik niet tevreden was over het ziekenhuis waar ik initieel onder behandeling was. Bij mij zit de sarcoidose met name in mijn hart en ik ben door cardiologie naar tevredenheid behandeld voor de symptomen die dit met zich mee brengt. Maar cardiologen weten niet zo veel van sarcoidose dus de verdere behandeling daarvan wilden zij niet doen. In datzelfde ziekenhuis wilde longziekten mij ook niet behandelen omdat (godzijdank) mijn longen nog te goed waren dus werd ik geparkeerd bij een internist. Die beloofde mij plechting zich te gaan inlezen in sarcoidose. De behandeling bestond uit prednison welke op goed geluk werd afgebouwd zonder enige diagnostische bepaling. Als ik vroeg: "mag ik weer omlaag met de dosis prednison?" zei de internist: "ja hoor, dat is goed". Sinds ik in het St Antonius Ziekenhuis behandeld word is er zeer nauwgezet een behandel plan gemaakt naar aanleiding van oa een PET scan. Helaas voor mij betekende dat naast prednison ook Methotrexaat maar bij een recente PET scan bleek wel dat de actieve ontsteking in mijn hart erg verbeterd was. In het vorige ziekenhuis wilden ze geen PET scan doen omdat ze dat niet zinvol vonden. Al met al ben ik dus blij een second opinion te hebben gevraagd.

 

Groet,

Karin

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.