j#sper Schreef Juli3 , 2009 Share Schreef Juli3 , 2009 Hallo lezers, Even kort mijn situatie: - 33, man - sinds een half jaar klachten: vermoeidheid, nachtzweten, rillingen, rare heftige spierpijnen in voeten en benen, hoesten (droog), branderig gevoel bovenste luchtwegen (niet alle klachten tegelijk, maar afwisselend) - structureel een te hoge bloedbezinking =================================================== mantoux-prik: positieve reactie (25-30 mm) IGA-bloedtest: negatief getest voor TBC CT-scan: vergrote lymfeklieren in het mediastinum PET-scan: verhoogde activiteit in de lymfeklieren in het mediastinum De artsen denken n.a.v. de CT en PET scan nu mogelijk aan sarcoidose. Ik lees echter op verschillende websites dat een positieve mantoux-reactie niet gebruikelijk is bij sarcoidose. Wat is jullie ervaring / beeld? Het verdere onderzoek richt zicht overigens ook op lymfeklierkanker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Joachim Schreef Juli4 , 2009 Administrators Share Schreef Juli4 , 2009 Daar heb ik geen idee over. Ik kreeg ook de Mantoux test en die was negatief dus hier kan ik je niet mee helpen. Wellicht dat andere mensen een soortgelijke ervaring hebben gehad. Groeten, Joachim Link to comment Share on other sites More sharing options...
j#sper Schreef Juli4 , 2009 Author Share Schreef Juli4 , 2009 Dank voor je reactie Joachim. Ik ben benieuwd of er op het forum leden zijn die net als ik een positieve mantoux-reactie hebben gehad en waarbij sarcoidose is vastgesteld. In voorlichtingsbrochures over de mantoux-prik lees ik namelijk dat een mantoux-prix bij sarcoidose geen zin heeft (expliciet benoemd). De huid reageert niet op de prik bij sarcoidose (ook niet als er wel degelijk ook TBC aan de orde is). Ik had dus wel reactie na de mantoux (en best behoorlijk). Ik zal het in ieder geval aankaarten bij de longarts (ik ben doorverwezen door m'n internist). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjonnie Schreef Juli6 , 2009 Share Schreef Juli6 , 2009 Dank voor je reactie Joachim. Ik ben benieuwd of er op het forum leden zijn die net als ik een positieve mantoux-reactie hebben gehad en waarbij sarcoidose is vastgesteld. In voorlichtingsbrochures over de mantoux-prik lees ik namelijk dat een mantoux-prix bij sarcoidose geen zin heeft (expliciet benoemd). De huid reageert niet op de prik bij sarcoidose (ook niet als er wel degelijk ook TBC aan de orde is). Ik had dus wel reactie na de mantoux (en best behoorlijk). Ik zal het in ieder geval aankaarten bij de longarts (ik ben doorverwezen door m'n internist). Hoi Bij mij was de mantoux-test ook negatief dus ik kan je ook niet verder helpen sterkte en succes groetjes marjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
okkie Schreef Juli6 , 2009 Share Schreef Juli6 , 2009 Ik heb geen mantoux-test gehad en kan je dus ook niet verder helpen! Groetjes en succes ;) Okkie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petor Schreef Juli8 , 2009 Share Schreef Juli8 , 2009 Ik heb wel een mantoux gehad en deze was negatief. Maar bij mij dacht men ook aan lymfeklierkanker. Uiteindelijk is in ghet AMC een stuk lymfeklier van onder mijn borstbeen weggehaald en op kweek gezet. Daaruit bleek onomsteotelijk dat ik sarcoidose had. Het is een redelijk rigoreuze manier om het vast te stellen maar gezien je klachten en de richting waaraan men denkt zou je het naar voren kunnen brengen. Sterkte Link to comment Share on other sites More sharing options...
j#sper Schreef Juli8 , 2009 Author Share Schreef Juli8 , 2009 (bewerkt) Dank voor de reacties! Morgen naar het AMC voor een endoscopie. De longarts verwacht via die weg een punctie te kunnen nemen van de lymfeklieren. Afwachten........ Bewerkt Augustus8 , 2009 door j#sper Link to comment Share on other sites More sharing options...
j#sper Schreef Augustus8 , 2009 Author Share Schreef Augustus8 , 2009 (bewerkt) eindelijk een diagnose Na tientallen keren bloedprikken, vele rontgenfoto's, een CT-scan, PET CT-scan, een endoscopie en uiteindelijk een mediastinoscopie zijn de artsen er eindelijk uit: ik heb TBC (in m'n lymfeklieren, m.n. in het mediastinum). Dit was mijn laatste bijdrage aan het sarcoidose-forum. Ik wens jullie het allerbeste! J#sper Bewerkt Augustus8 , 2009 door j#sper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mlodewijk Schreef Augustus8 , 2009 Share Schreef Augustus8 , 2009 J#sper, Jammer om te horen dat je TBC blijkt te hebben, dat is ook nogal wat namelijk, maar dat zul je ongetwijfeld weten. Ik wil je veel sterkte wensen met het herstel hiervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Joachim Schreef Augustus8 , 2009 Administrators Share Schreef Augustus8 , 2009 J#sper, succes met je herstel! ik hoop dat je volledig hersteld met de meds. Grtn, Joachim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Maak een account aan of login om te reageren
Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren
Maak een account aan
Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!
Registreer een nieuw accountLog in
Als u al een account heeft? log hier in
Log nu in