Ga naar inhoud

positieve mantoux-reactie?

j#sper

Recommended Posts

Hallo lezers,

Even kort mijn situatie:

- 33, man

- sinds een half jaar klachten: vermoeidheid, nachtzweten, rillingen, rare heftige spierpijnen in voeten en benen, hoesten (droog), branderig gevoel bovenste luchtwegen (niet alle klachten tegelijk, maar afwisselend)

- structureel een te hoge bloedbezinking

===================================================

mantoux-prik: positieve reactie (25-30 mm)

IGA-bloedtest: negatief getest voor TBC

CT-scan: vergrote lymfeklieren in het mediastinum

PET-scan: verhoogde activiteit in de lymfeklieren in het mediastinum

De artsen denken n.a.v. de CT en PET scan nu mogelijk aan sarcoidose. Ik lees echter op verschillende websites dat een positieve mantoux-reactie niet gebruikelijk is bij sarcoidose. Wat is jullie ervaring / beeld?

Het verdere onderzoek richt zicht overigens ook op lymfeklierkanker.

• Administrators

Daar heb ik geen idee over. Ik kreeg ook de Mantoux test en die was negatief dus hier kan ik je niet mee helpen.

Wellicht dat andere mensen een soortgelijke ervaring hebben gehad.

Groeten,

Joachim

Dank voor je reactie Joachim. Ik ben benieuwd of er op het forum leden zijn die net als ik een positieve mantoux-reactie hebben gehad en waarbij sarcoidose is vastgesteld.

In voorlichtingsbrochures over de mantoux-prik lees ik namelijk dat een mantoux-prix bij sarcoidose geen zin heeft (expliciet benoemd). De huid reageert niet op de prik bij sarcoidose (ook niet als er wel degelijk ook TBC aan de orde is). Ik had dus wel reactie na de mantoux (en best behoorlijk).

Ik zal het in ieder geval aankaarten bij de longarts (ik ben doorverwezen door m'n internist).

Dank voor je reactie Joachim. Ik ben benieuwd of er op het forum leden zijn die net als ik een positieve mantoux-reactie hebben gehad en waarbij sarcoidose is vastgesteld.

In voorlichtingsbrochures over de mantoux-prik lees ik namelijk dat een mantoux-prix bij sarcoidose geen zin heeft (expliciet benoemd). De huid reageert niet op de prik bij sarcoidose (ook niet als er wel degelijk ook TBC aan de orde is). Ik had dus wel reactie na de mantoux (en best behoorlijk).

Ik zal het in ieder geval aankaarten bij de longarts (ik ben doorverwezen door m'n internist).

Hoi

Bij mij was de mantoux-test ook negatief dus ik kan je ook niet verder helpen

sterkte en succes

groetjes marjon.

Ik heb wel een mantoux gehad en deze was negatief.

Maar bij mij dacht men ook aan lymfeklierkanker. Uiteindelijk is in ghet AMC een stuk lymfeklier van onder mijn borstbeen weggehaald en op kweek gezet. Daaruit bleek onomsteotelijk dat ik sarcoidose had. Het is een redelijk rigoreuze manier om het vast te stellen maar gezien je klachten en de richting waaraan men denkt zou je het naar voren kunnen brengen.

Sterkte

Dank voor de reacties!

Morgen naar het AMC voor een endoscopie. De longarts verwacht via die weg een punctie te kunnen nemen van de lymfeklieren.

Afwachten........

Bewerkt door j#sper

• 5 weeks later...

eindelijk een diagnose

Na tientallen keren bloedprikken, vele rontgenfoto's, een CT-scan, PET CT-scan, een endoscopie en uiteindelijk een mediastinoscopie zijn de artsen er eindelijk uit: ik heb TBC (in m'n lymfeklieren, m.n. in het mediastinum).

Dit was mijn laatste bijdrage aan het sarcoidose-forum. Ik wens jullie het allerbeste!

J#sper

Bewerkt door j#sper

Guest mlodewijk

J#sper,

Jammer om te horen dat je TBC blijkt te hebben, dat is ook nogal wat namelijk, maar dat zul je ongetwijfeld weten.

Ik wil je veel sterkte wensen met het herstel hiervan.

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.