Ga naar inhoud

Littekenweefsel


Robert

Recommended Posts

Hallo,

 

Ben afgelopen week naar de longarts geweest en de thoraxfoto zag er goed uit (vermindering van sarco)

 

maar nu had de longarts het over littekenweefsel en dat dat waarschijnlijk wel in mijn longen aanwezig is.

Nu vroeg ik me af of ze dit littekenweefsel kunnen zien op een thoraxfoto of dat ze op een andere manier aan kunnen tonen?

 

heeft iemand daar ervaring mee?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ze kunnen een CT maken of een gewone Thoraxfoto. Als je er dan over een lange periode bepaalde plekken op ziet die niet weggaan, kun je er vanuit gaan dat dat littekenweefsel is.

 

Je kunt bij het ziekenhuis afdeling Rontgen meestal een cd laten maken (kosten aan verbonden) met de foto's van jou longen. Je kunt dan ook zelf een vergelijk maken en vooruitgang zien als je niet bij de arts bent :)

 

Wat goed dat je minder ontstekingen hebt!!

 

Grtn,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Oh dus dat kunnen ze gedurende een bepaalde periode vaststellen, weet ik dat ook weer, thanks!

 

ja ben wel blij dat het (theoretisch) beter gaat, alleen voel ik het zelf niet zo.

heb veel last van mijn longen de laatset paar weken maar dat zal wel goedkomen :)

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Ja, een arts pakt dan bijvoorbeeld je allereerste foto en die van bijvoorbeeld 6 maanden later. Zelf kun je het ook bijhouden dmv zo'n cd'tje :)

 

Komt ook wel goed heeft alleen tijd nodig. Fijn dat je zo positief bent!

 

Grtn,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

gisteren weer bij de LA geweest

 

op de foto was er niet veel veranderd tov de vorige foto dus dat was een beetje een tegenvaller :(

zou dit dan littekenweefsel zijn?

 

mag wel weer over een maandje gaan minderen met prdnisolon

Link to comment
Share on other sites

Beste Robert,

 

Ik heb sinds okt. 09 te horen gekregen dat ik sarcoïdose heb.

Ook ik heb littekenweefsel in mijn longen, dit was goed te zien op de thoraxfoto. Na 6 weken prednison is er een nieuwe foto gemaakt en kon men zien dat het littekenweefsel een beetje verminderd was, er is in elk geval niets meer bij gekomen!:)

 

Wat wel goed te zien (en te voelen is), is dat ik in het onderste gedeelte van mijn linkerlong een flinke verkleving heb.:confused1:

Dit voel ik erg goed, net of mijn long erg gekrompen is.

Vooral nu met het koude weer doet het best pijn.

De verkleving is ontstaan doordat er na de bronchoscopie en longspoeling vocht is achter gebleven in de longen.

 

Ik ben eens benieuwd of er nog meer mensen zijn met dit probleem.

 

groetjes,

 

Frits

Link to comment
Share on other sites

Frits, wat vervelend dat dit juist door de bronchoscopie is gebeurd.

 

ik heb ook bronchoscopie icm longspoeling gehad en voelde me 2-3 dage beetje gammel maar daarna juist een "schoon" gevoel in mijn longen. net of alles wat er niet thuis hoorde eruit was gespoeld.

 

hoop voor je dat het nog wat beter wordt.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.