Ga naar inhoud

Ervaringen endoechografie?


Merije

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

vraagje; om zeker te weten of ik sarcoidose heb moet er een endoechografie aan te pas komen. Heeft iemand ervaring met dit onderzoek?;)

 

Groetjes Merije

Link to comment
Share on other sites

thnx

 

Hoi Merije,

 

Nee, endoechografie ken ik niet. Ik heb wel een aantal diagnostische onderzoeken gehad: echo van mijn hart en nieren, rontgenfoto van de longen, CT scan van de longen, PET scan, longfunctieonderzoek. Over "jouw" endoechografie vond ik o.a. dit document: http://www.umcn.nl/extern/patfol/Cis0640.pdf

 

Succes!

Karin

 

Hoi Karin,

 

bovenstaande onderzoeken heb ik ook grotendeels gehad, helaas wijzen deze niet uit of ik nu wel of geen Sarcoidose heb en moet er helaas een endoechografie aan te pas komen. Bedankt voor het document, is idd verhelderend.

Link to comment
Share on other sites

Endoechografie

 

De endoechografie is wat bij mij uiteindelijk het bewijs voor de sarcoidose heeft geleverd. Ik moet zeggen dat het mij alles is meegevallen hoor. Ik weet niet of ze de procedure overal hetzelfde uitvoeren, maar ik kreeg een roesje en heb van de procedure zelf eigelijk niets meegekregen. Hooguit wat keelpjn achteraf

Dit is de patientenfolder die ik meekreeg:

http://www.mca.nl/webframe/modules/mod_voorlichting/getFile.php?item_id=169&zone_id=2&x=663241

 

Laat je niet afschrikken, het klinkt vele malen enger dan het in werkelijkheid is.

Link to comment
Share on other sites

re

 

De endoechografie is wat bij mij uiteindelijk het bewijs voor de sarcoidose heeft geleverd. Ik moet zeggen dat het mij alles is meegevallen hoor. Ik weet niet of ze de procedure overal hetzelfde uitvoeren, maar ik kreeg een roesje en heb van de procedure zelf eigelijk niets meegekregen. Hooguit wat keelpjn achteraf

Dit is de patientenfolder die ik meekreeg:

http://www.mca.nl/webframe/modules/mod_voorlichting/getFile.php?item_id=169&zone_id=2&x=663241

 

Laat je niet afschrikken, het klinkt vele malen enger dan het in werkelijkheid is.

 

Heb inmiddels zelf ook de folder van het ziekenhuis ontvangen, staat gelijk aan jullie eerder geposte folderlinks. Ik ben benieuwd, moet vanmiddag. Kijk alleen op tegen die vieze verdovingsspray, hier ga ik namelijk zo ontzettend van kokhalzen. Teminste dat gebeurde bij de bronchoscopie ook, die vervolgens afgebroken werdt en onder narcose op een later tijdstip plaats moest vinden.

Link to comment
Share on other sites

Kop op Merije, hou vol, als je daarna zekerheid hebt is ook iets waard....

 

Ik kreeg een roesje via een infuus, dus wie weet geen verdovingsspray?!?!?

 

Enne, ijsjes in huis halen is morgen erg lekker als je pijn in je keel hebt!!

Link to comment
Share on other sites

Zo dat is weer achter de rug!!

 

Zo dat hebben we dan maar weer gehad, viel me vies tegen eerlijk gezegd.

Na overleg toch maar de verdovingsspray, pas toen deze toegediend was kreeg ik via het infuus 3 mg dormicum waarvan ik in een roes zou moeten komen. Nou nee dus he, lekker alles meegekregen.

De scoop drukte continu in mijn keel op een bepaalde plek waardoor ik zo nu en dan even goed moest kokhalzen, tja en dan duurd zo'n onderzoek voor je gevoel erg lang. (met voorbereiding zo'n klein uurtje)

4 kleine hapjes zijn er weg genomen voor nader onderzoek, dit voel je overigens nauwelijks. Nu wat last van keelpijn dus ga nu lekker een ijsje eten, Rogier bedankt voor de tip!!

Maar ben ontzettend blij dat het achter de rug is we hopelijk volgende week meer duidelijkheid krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Nu hopen op een goede uitslag van die biopten hè...

 

Gelukkig heb je dit nare onderzoek weer achter de rug hè Merije!

 

Ik heb lang geleden ook dit onderzoek gehad en vond het toen best meevallen, maar ieder ervaard het toch weer anders lees ik al wel.

Ik had geluk dat ik mee kon kijken, vond ik best interessant en ik denk dat dit een goede afleiding is geweest,

waardoor ik er nauwelijks iets van heb gevoeld van die biopten.

 

Heeft het ijsje geholpen en heb je er geen last meer van en kan je weer gewoon eten nu?

En Merije, weet je ook al wanneer je de uitslag van de arts te horen krijgt??

 

Groetjes en sterkte,

 

Okkie.

Link to comment
Share on other sites

re

 

Gelukkig heb je dit nare onderzoek weer achter de rug hè Merije!

 

Ik heb lang geleden ook dit onderzoek gehad en vond het toen best meevallen, maar ieder ervaard het toch weer anders lees ik al wel.

Ik had geluk dat ik mee kon kijken, vond ik best interessant en ik denk dat dit een goede afleiding is geweest,

waardoor ik er nauwelijks iets van heb gevoeld van die biopten.

 

Heeft het ijsje geholpen en heb je er geen last meer van en kan je weer gewoon eten nu?

En Merije, weet je ook al wanneer je de uitslag van de arts te horen krijgt??

 

Groetjes en sterkte,

 

Okkie.

 

Hoi Okkie,

 

het ijsje was heerlijk en verlichte de pijn eventjes, maar helaas moet ik zeggen dat het ook nu nog erg pijnlijk is met slikken. Maar ja alles voor het goede doel he!! Ze zeiden dat de uitslag over een week binnen is, dus ben benieuwd! Kan volgende week donderdag weer bij de longarts terecht!

 

Groetjes

Bewerkt door Merije
Link to comment
Share on other sites

Hoe een endo wordt gedaan zal per ziekenhuis wel verschillen.

 

Ik heb inmiddels drie van deze onderzoeken gehad. De eerste twee zijn mij bijzonder slecht bevallen omdat ik toen alles mee heb gekregen.

 

De derde uitgevoerd in het UMC utrecht is totaal het tegen overgestelde.

 

De arts vroeg of ik wist wat er ging gebeuren. na twee keer een dergelijk onderzoek wist ik dat wel en gaf daarom aan dat ik het als zeer vervelend heb ervaren. Als het mij zou liggen mag de verdoving wel iets zwaarder.

De arts begon wat te lachen en zij "het komt wel goed"...

 

Ik weet nog dat ik het mondstuk heb ingedaan.......... verder niets. ben weer wakker geworden na de ingreep. Dus niets van gemerkt, ook geen keel klachten o.i.d..

Link to comment
Share on other sites

das fijn

 

Wow dat is fijn idd, goed van ze dat ze iets meer verdoving gegeven hebben!!

Vandaag is overigens gebleken uit de endo-echografie dat ik wel Sarcoidose heb.

Morgen een fietstest doen om te kijken wat mijn zuurstofopname is bij inspanning, afhankelijk hiervan krijg ik wel of geen prednison. Longarts geeft aan het liever niet dan wel te geven, begrijpelijk gezien de bijwerkingen maar ooooh ik wil me graag wat fitter en energievoller voelen.

Nu best wel bang voor wat de toekomst me gaat brengen.

 

Hoe een endo wordt gedaan zal per ziekenhuis wel verschillen.

 

Ik heb inmiddels drie van deze onderzoeken gehad. De eerste twee zijn mij bijzonder slecht bevallen omdat ik toen alles mee heb gekregen.

 

De derde uitgevoerd in het UMC utrecht is totaal het tegen overgestelde.

 

De arts vroeg of ik wist wat er ging gebeuren. na twee keer een dergelijk onderzoek wist ik dat wel en gaf daarom aan dat ik het als zeer vervelend heb ervaren. Als het mij zou liggen mag de verdoving wel iets zwaarder.

De arts begon wat te lachen en zij "het komt wel goed"...

 

Ik weet nog dat ik het mondstuk heb ingedaan.......... verder niets. ben weer wakker geworden na de ingreep. Dus niets van gemerkt, ook geen keel klachten o.i.d..

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.