Ga naar inhoud

Ritalin


Erik

Recommended Posts

Het middel wordt nog steeds voorgeschreven en door mij ook gebruikt.

 

Ik gebruik nu concerta vanwege het gemak van dosering. Slechts eenmaal per dag:biggrin:

Mij bevalt het super , kan veel beter de energie over de dag verdelen.

 

Helaas is het zo dat niet iedereen er baat bij heeft of teveel hinder heeft van bijwerkingen. Echter bijwerkingen kuñnen ook ontstaan door contra indicatie andere medicatie,

. Het is dus belangrijk dat contra idicaties zijn uitgesloten.

 

Wat betreft het afkicken, geen enkel probleem. Dosering gehad tot 90 mg en dit nu afgebouwt naar 18 mg wat ik nu dagelijks gebruik. En inzake de opium wet, we reizen al jaren door Europa met een Shengen verklaring en hebben nog nooit problemen gehad. En nu gebruik ik ook nog eens morfine tegen de pijn . Ook daar geen problemen mee.

 

Het is dus niet altijjd een negatief verhaal:)

 

Inderdaad Arie,

Het is niet altijd een negatief verhaal, jammer genoeg werkt het voor mij (nog) niet.

 

Bij mij zijn er geen contra indicaties dus daar zal het niet aan liggen.

 

Het grote voordeel van Concerta is dat de werkzame stof (Methylfenidaat) langzaam afgegeven wordt. Hiermee worden de pieken en dalen die je hebt bij meerdere keren per dag een snelwerkend merk innemen afgevlakt zodat je dus een constante werking hebt.

 

En nee, het is ook niet zo dat je constant met je verklaring moet lopen wapperen, maar je moet hem wel bij je hebben voor in geval van nood om te bewijzen dat je het als medicatie gebruikt. Heb je die verklaring niet op zak en je zou een keer gecontroleerd worden dan heb je er een hoop rompslomp aan.

 

En dat afkicken is misschien wat teveel gezegd maar je kunt er niet ineens mee stoppen en moet het afbouwen.

 

Ben voor jou blij dat het middel voor je werkt en hoop dat er voor mij ook iets gevonden wordt waardoor ik me beter ga voelen, ik zit al te lang thuis en wil gewoon weer een normaal leven, het wordt op de lange duur zo uitzichtloos.

 

Groet,

 

Aart

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • Arie

    23

  • Erik

    19

  • Annelies

    9

  • san69

    6

Top Posters In This Topic

Hoi Arie,

 

Die vier weken dat komt van mijn longarts af.

Eerst had ik en begin dosis voor twee weken, toen ze me belde na twee weken en ik zei dat er niets verbeterd was hebben ze de dosis verdubbeld.

Na weer twee weken belde ze weer, geen verbetering maa was toen wel veel slaperiger en suffe overdag, de dokter zei toen dat we beter konden stoppen omdat er niets verbeterde integendeel alleen maar slechter werd.

 

Groetjes, S'jack.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hoi!

 

Vandaag heeft mijn neuroloog Ritalin voorgeschreven omdat zijn onderzoeken hypersomnolentie hebben vastgesteld die hij verwijt aan mijn Sarco. Het liefst had hij modafinil uitgeschreven, maar dat wordt door de verzekering pas vergoed wanneer Ritalin niet bevalt. Even voor de beeldvorming: 30 stuks Ritalin is nog geen 10 euro, modafinil kost ruim 40 euro voor 30 stuks.

Ik kijk er naar uit om het uit te proberen.

 

Ik heb dit hele draadje gelezen en ik wacht gewoon af. Ik schrik wel een beetje van de kilo-afname, omdat ik een BMI van 16 heb.

 

Overmorgen een gesprek met prof. Drent over de behandeling. Kijk er naar uit, want mijn laatste CAT 2 weken geleden geeft na 1,5 jaar nog steeds activiteiten aan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mijn eerste Ritalin medicatie binnen (nog in een doos :p ), morgen begin ik eraan! Vandaag geweest bij mijn longarts, want mijn controle foto van afgelopen december was slecht en nu "beter". Ik hoop nu dat de vermoeidheid periode ook mbv Ritalin verdwijnt en ik weer kan focussen en normaal werken leveren....Over 2 weken een tele contact over mijn drugs gebruik whahahaha :lol:...........En al die jaren zei ik nee tegen drugs!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik ben nog niet onder de indruk (ben ondertussen van 10mg naar 20mg ritalin). Ik heb het gevoel dat de werking golvend is en mijn vermoeidheid is toch de winnaar uiteindelijk.....want s'ochtends ben ik echt niet vooruit te branden (sta op als het lukt tussen 9u en 12u) en als het pas werkt na 4 uren dan is een werkdag in voorbij!

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Hmz dat is jammer om te horen. Ik had gehoopt dat het voor je een stoot energie gaf... tot hoeveel mg kun je gaan per dosis? Ga je Ritalin nog langer gebruiken?

Link to comment
Share on other sites

Eerlijk gezegd ik heb geen flauw idee over max dosis (mijn l.a. heeft de dosis verhoogd omdat ik aangaf niet veel effect te voelen en komende woensdag zal ik hem weer moeten zeggen dat er geen effect optreed). Ik ben meer iemand dat doet wat de long arts zeg, dus als hij zegt blijven gebruiken dan doe ik het ook....:unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ritalin gaat per mg lichaamsgewicht. Ben je 80 kg dan zou je max 80 mg mogen hebben. Echter ik zou dat niet aanraden zonder deskundig advies i.v.m. de bijwerking van ritalin. Zelf ben ik enige tijd geleden overgestapt van ritalin ( elke twee uur een tabletje) naar de langwerkende versie " Concerta " smorgens de dagelijkse dosering voor de gehele dag. Ik kan er nog steeds de " lof trompet" over steken omdat ik over de dag verspreid meer energie heb . Ben begonnen met 74 mg per dag , maar kan het nu af met 18 mg p/d. Heb ook geen last van verslaving of gewenning verschijnselen.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Arie, fijn dat de concerta bij jou goed werkt. In ieder geval prettig dat je minder frequent hoeft te slikken :)

 

Heb je ook een lagere dosis geprobeerd dan 18 mg/pd?

Link to comment
Share on other sites

Heb alleen de 18 mg tablet. Ben wel eens gestopt, maar dan hoor ik van familie etc. dat ik wat minder ben. Merk dat zelf in eerste instantie niet. Dus blijf ik lekker de 18 mg gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik kwam bijna in het ziekenhuis door de Ritalin. Ik kreeg ernstige epilepsieaanvallen en als hartpatiënte [door de DVN], kon mijn hart het bijna niet meer aan. Ben door de ambulance gestabiliseerd. Gelukkig kon ik thuisblijven en hoefde ik niet zoals vorig jaar zomer een avond op de eerste hulp liggen.

Ik baal er vre-se-lijk van. Ik was 'wild' van [en door] de Ritalin.

 

Vervolgens zette mijn neuroloog mij aan de Modafinil. Dat was een ramp. Ook allergisch. De bijwerkingen waren anders, maar voor mijn beleving net zo erg. Ik kreeg tardieve dyskinesie [bewegingsstoornissen]. Iets wat niet op Nederlandse, maar wel Amerikaanse bijschriften en artikels vermeld wordt als zelden. Mijn kaak deed vreselijk pijn, mijn linker mondhoek begon te zakken [ik zag het zelfs toen ik voor TV/Inet werd geïnterviewd, maar gelukkig heeft niemand het opgemerkt]. De extra medicatie die ik moest innemen, gaf een vreselijk bijwerking wat me echt neerslachtig maakte. En mijn hart kon het weer niet aan! Eraf dus.

 

Alternatief voor deze 2 middelen: power naps door de dag heen en niet langer dan 15-20 minuutjes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb een drastische beslissing genomen. Heb op een zondag mijn neuroloog gemaild of ik weer op de Ritalin kon gaan, maar dan een halve dosering. Woensdag had ik het recept al per post in huis en nu, inmiddels een week later... het gaat hartstikke goed. Ik had nl een aantal argumenten naar mijn neuroloog geschreven die hij schijnbaar heel plausibel vond, anders had hij het nooit erop gewaagd.

 

Ik ben zo blij en kijk uit naar volgende week. Dan mag ik een 2e slikken. Over 3 weken heb ik een consult en dan ga ik voor een 3e bedelen [9.00-13.00-17.00] #shy#

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hoi allemaal,

 

Ik ben bij wijze van test vorige week oim de longarts begonnen met ritalin (methylfenidaat), 2x per dag 5mg. Heel erg weinig dus.

Na het innemen merk ik niet zoveel, ik merk vooral na 4 uur dat ze uitwerken.

Van mensen om me heen krijg ik feedback dat ik wat actiever oog. Of ik soms 'beter' was :)

 

Over een week ga ik naar 2x per dag 10mg, gewoon om te kijken of/hoe dat werkt, en hoe we daarna verder gaan. Over twee weken terug naar de longarts.

Tot nu toe ben ik erg te spreken. Ik heb geen last van bijwerkingen en het harde randje is een beetje van de vermoeidheid af, waardoor ik veel fijner functioneer.

 

Ik neem 's ochtends rond 11-12 uur de eerste, en 's middags 17-18 uur de tweede. Rond 21 stort ik vervolgens (zoals vanouds) weer een beetje in.

Voor 11 uur gaat 't eigenlijk aardig, zodra ik op start gekomen ben. Voel wel de bekende vermoeidheid, maar het wordt later in de dag pas echt knokken.

 

Tot nu toe niets dan positiefs uit deze hoek over deze zijstap. Mijn sarco is al lange tijd hetzelfde (alleen activiteit in lymfklieren) dus het zou 'zonde' zijn hier prednison of MTX tegenaan te gooien. Beter houd ik die achter de hand wanneer het onverhoopt erger wordt.

 

Groetjes, Linda

 

//

 

3 dec update:

Voor controle bij l.a. geweest, we blijven dit een tijdje zo proberen. Ik voel me er goed bij. Ik ga de 10mg en 5mg inzetten zoals/waar nodig, doorgaans zal het dus 's ochtends 10mg zijn en 's middags 5mg.

 

//

 

 

Bewerkt door Sapphirelinda
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nog steeds zeer blij en tevreden met mijn pilletjes. Omdat ik ze wel mee wil nemen op vakantie moet je allerlei zaken regelen om de boel te legaliseren, anders smokkel je harddrugs (strafrecht, medicijn inname, strafblad- laten we dat niet doen). Dat proces is dan weer heel moeizaam en energie vretend, de informatie voorziening is vanuit de overheid niet eenzijdig, en instanties weten vaak maar gedeeltes van het proces en het heeft allemaal een hoog kastje-muur gehalte.

Trek hiervoor serieuze tijd uit, en bid/hoop/wens dat de 'hetCAK.nl' website niet uit de lucht gaat, daarna wordt het echt een verdrietig verhaal.

Uiteindelijk lijkt het allemaal te lukken en ga ik hopelijk vandaag de laatste stempel halen die ik nodig heb, voor ik binnenkort op vakantie ga.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.