Ga naar inhoud

Verminderde CO-diffusie


Bianca

Recommended Posts

Hoi,

 

Begin januari moest ik weer een longfunctietest doen. Vorige keer (in juli 2009) was die eigenlijk hartstikke goed. Op een onderdeel, de CO-diffusie, scoorde ik 122%, dus ik maakte me eigenlijk geen zorgen.

 

Uit de test van januari kwam echter een CO-diffusie van 81%... De longarts (en gisteren ook de reumatoloog) schrok hier toch wel beetje van, want dat zit wel erg dicht tegen de ondergrens aan.

 

Nu was de test in juli 2009 afgenomen in een cabine en de test in januari gewoon in een open ruimte. De assistente die de test afnam, had al aangegeven dat er verschil in de verschillende ruimtes zat, maar dat dat als het goed was gelijk getrokken zou zijn.

 

De longarts zei dat het verschil inderdaad kan komen doordat de 2e test in een andere ruimte is gedaan, maar dat het ook kan zijn dat de ziekte weer opspeelt. Daarom moet ik in februari opnieuw de test voor de CO-diffusie doen om te kijken wat er dan uit komt. De reumatoloog zegt dat ik me (nog) geen zorgen moet maken, omdat de ziekte normaal gesproken niet zo acuut verandert.

 

Is er iemand die dit herkent??

Ik was ook wel een beetje verkouden toen ik de test in januari deed en heb dat ook tegen de assistente gezegd. Ook ben ik paar kilo aangekomen t.o.v. vorige test, maar ik weet niet of dat zo'n groot verschil (van 122 naar 81) kan geven.

 

Hartelijke groet,

Bianca

Link to comment
Share on other sites

weet het ook niet....

 

Hoi Bianca,

 

Ik heb ook deze testen gedaan. Dus eerst in het afgesloten "aquarium" of wel plethysmograaf . na drie maanden de test gedeeltelijk opnieuw zonder het afgesloten aquarium.

 

Bij de eerste keer werd er medicatie toegevoegd en ook de weerstand gemeten ( gesloten klep ).

 

De tweede keer moest ik alleen maar uitblazen en doorgaan doorgaan doorgaan ........ zit nog wat in... je herkent het wel.:blush:

 

In mijn beleving ging het om twee verschillende onderzoeken.

 

Mijn longarts heeft van de tweede test dan ook alleen de longinhoud vergeleken met de eerste keer. Hij noemde dit normaal/laag. Tegen de grens aan.

 

Weet hier het fijne dus ook niet van en zie dan ook met belangstelling de reacties van anderen verschijnen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Arie,

 

Die test met dat klepje en medicatie (ventolin) heb ik de eerste keer ook gedaan. Maar er was ook een test waarbij ik een gasje in moest ademen ("heeeeel diep in, hou vast hou vast hou vast .... en weer uit, tot je niet meer kan"). Dat was om het aantal longblaasjes te meten. Diezelfde test moest ik nu weer doen en die gaf nu zo'n lagere uitkomst. Ik hoop natuurlijk dat het gewoon komt door het verschil in ruimte, maar dat zal de volgende test uitwijzen....

 

Groet,

Bianca

Link to comment
Share on other sites

ook bij mij is de zuurstof opname in het bloed niet goed (dus de CO diffusie) volgende week moet ik voor testen zonder en met medicatie(ik denk Ventolin) en de dag erna voor hystamine prfocatie testen

 

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

 

Groetjes Tine

Link to comment
Share on other sites

Hoi Arie,

 

Die test met dat klepje en medicatie (ventolin) heb ik de eerste keer ook gedaan. Maar er was ook een test waarbij ik een gasje in moest ademen ("heeeeel diep in, hou vast hou vast hou vast .... en weer uit, tot je niet meer kan"). Dat was om het aantal longblaasjes te meten. Diezelfde test moest ik nu weer doen en die gaf nu zo'n lagere uitkomst. Ik hoop natuurlijk dat het gewoon komt door het verschil in ruimte, maar dat zal de volgende test uitwijzen....

 

Groet,

Bianca

 

Eerste test ook met gas, de tweede dus niet. vandaar mijn beleving van twee verschillende onderzoeken.

( ik meende dat i.v.m. de toevoeging van het gas de test in het aquarium moest. Om zo geen storende invloed van "buiten" te hebben, wat de meting beinvloed. Maar dat weet ik niet zeker :confused1:)

 

Groet

Arie

Link to comment
Share on other sites

volgens mij is het aquarium(althans de test die ik daarin heb gedaan) om de kracht te meten die je moet zetten om te ademen:confused1:

 

Sorry voor mijn spelfout, ik bedoel Hystamine profocatie.

je moet in verschillende sterkten de prikkelende stof hystamine inademen om te kijken of en wanneer je benauwd wordt. dit weer om te beoordelen hoe prikkelbaar/overgevoelig je luchtwegen zijn...

 

Nare test je gaat er erg van hoesten en wordt benauwd....

ik heb hem bij mijn vorige longarts ook gedaan, aan het einde erg hoesten en al hoestend in dat mondstuk uitgeademd, dat werd beoordeeld als een krachtige uitademing(klopt niet was hoest) dus de test moet over...

 

groetjes Tine!

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.