Ga naar inhoud

Bewegen met sarcoidose/dvn


knuffel

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb eens van iemand gehoord dat als je spieren verzwakt zijn en je veel last van de spieren hebt, dat je dan beter om de dag kunt bewegen/sporten.

Ik loop(snel lopen, heel af en toe heel klein stukje beetje rennen) nu elke dag een half uur op de loopband.

Elke dag dus.

Dit zou iets te maken hebben met dat wij langer tijd nodig hebben om te herstellen?

 

Wie weet of dat fout is?

Dat je dus beter om de dag kunt lopen?

 

Of dat ik het toch goed doe?

 

groetjes:)

Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • knuffel

    17

  • Albertina

    11

  • okkie

    8

  • cunera

    6

Top Posters In This Topic

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

mijn eigen ervaring hiermee is dat je met zoeken naar wat je aankan. als je iedere dag loopt bijv, doe het dan korter dan om de dag.

Ik zat bij een fysio die liet me ook lopen, dat deed ik 3 keer in de week. en dat was voor mij toen ook echt voldoende. je hersteld zeker minder snel, houd daar rekening mee. ik ben er met die 3 keer in de week enorm mee opgeschoten. ook de dagelijkse beweging van boodschappen fietsen lopen ed hebben al effect. dus kijk dan hoe druk je het hebt, en dan wat je nog kunt doen op de band. trouwens super dat je het opbrengt!!

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Op aanraden van de longarts ben ik vorig jaar ook aan het sporten begonnen

en vond dit zoo leuk en gezellig dat ik al gauw iedere dag ging

maar ik kakte al gauw in,

zodanig dat ik moest stoppen:( door iedere dag naar Curves te gaan,

wat overigens best heel gezellig was.... en ik mis het echt wel maar helaas....

voor mij geen sport meer.

Ik hou het nu bij wandelen en fietsen als er geen wind staat!!!

 

Mijn ervaring is ook, dat je niet iedere dag moet gaan sporten

maar om de dag en als dat nog te veel is

2 tot 3 keer in en dan ook niet langer dan 1 uur per keer

en zeker naar je lichaam luisteren!!!

 

Mijn petje af voor jou Knuffel dat je dit nog allemaal kan opbrengen!!!

Maar ga niet te ver want idd. herstel kan heeeeel erg lang duren....

of nooit meer aan het sporten???:(

 

Geniet er maar van zolang je lichaam niet protesteert.... Curena en Knuffel!!!:)

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ik sporte vroeger enorm veel, maar nu niets, ik loop wel veel op het werk. Ik loop elke dag naar mijn werk en til elke dag minimaal 20 keer 12 kilo (mijn zoon dus)

Maar het dansen kriebelt weer, misschien dat ik na de zomer weer begin, ligt eraan hoe ik me dan voel.

Ik dacht dat de klachten die ik had van de zwangerschap (en de zwangerschapsvergiftiging die ik er op het laatst bij kreeg) kwamen.

Nu doe ik het rustiger aan, ik dans elke dag 10 minuten, en probeer zoveel mogelijk te bewegen, maar fietsen lukt bijna niet meer

groetjes Vicky:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

echt sporten doe ik ook niet meer. dat gaat echt niet. ik loop veel in de weilanden en op het erf enzo, met de paarden. en ik rij er 1, ik probeer die 5 keer in de week te rijden. (en dat is een ponie hoor, niet zo\'n grote daar wordt je veel te moe op) een tijd geleden reed ik er 2, maar dat lukt nu niet. ach ja. nu is een goede vriendin heeeeeel blij dat ze met me mee mag rijden en het is natuurlijk super gezellig :cheer:

maar goed, echt inspannen doe ik sinds ik ziek ben niet meer. ik herstel niet meer. dus mijn sport is: stofzuigen, soppen, was doen (jek) enzo. sprot genoeg de hele dag vind ik :P

groetjes cunera

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ik sport dus niet helemaal niet sinds ik ook kanker heb , maar voor de kanker ging ik naar fysio mijn hart gaat veels te vlug slaan als ik me inspan . Laat ik wel uit mijn hoofd mag alleen lopen met zo een ding wat je hartslag in de gaten houd . Hoop na alle kuren dat ik dan wel weer via fysio kan om daar te sporten onder begeleiding die begrijpt dat je met sarco sommige dingen niet kan , dat is wel prettig .

 

groetjes Christina

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Okkie,

 

Nou opbrengen, nee niet echt, ik moet me compleet dwingen, als ik het niet smorgens doe en er komt iets tussen al is het maar 5 min, dan kan ik me al bedenken. Zoooo moe ben ik nu. Ik heb totaal geen fut meer.

Maar als ik eenmaal op de loopband loop, dan gaat het wel.

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Cunera,

 

Idd als je in de dagelijkse beweging al genoeg loopt of beweegt is dat ook al genoeg.

thanks.

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

ps ik loop ook maar een half uur per dag.Maar schijnbaar is dat genoeg.Voor mij is het heel veel.En een hele opgave.Ieks.hihi

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Hoi Knuffel, een kleine tip voor je; Als je iets vergeten bent in je bericht, dan kun je deze achteraf aanpassen door op dit plaatje onder je bericht te klikken: edit.gif Dan hoef je niet persé een nieuw bericht te plaatsen :)

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Bewegen, fysio of hoe je het dan ook wil noemen is wel belangrijk. Gewoon doen wat je kunt en luisteren naar je lichaam. Langzaam opbouwen met iedere keer weer een doel in gedachten waar je naartoe kan werken. Veel kleine stapjes maken ook een grote :)

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Joachim,

 

Dat klopt maar ik bedoelde het meer in de zin van spierafbraak en gelijkblijven van je spierkracht of zelfs herstellen.

Dus als je het elke dag doet of je dan niet meer afbreekt dan gelijk houdt.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Als ik de stijgende lijn weer te pakken heb (zoals nu) dan ga ik twee keer per week naar Fysio.

Lopen doe ik daar niet, want dat doe ik al genoeg in en om het huis. Hardlopen is sowieso onmogelijk. Ik fiets 10 min., doe een oefening met mijn armen (gewicht omhoog trekken en laten zakken), nog een oefening met mijn benen (gewicht wegtrappen en terug laten komen) en tenslotte buikspieroefeningen. De gewichten/weerstand staan nog bedroevend laag, maar toch kan ik ze heel af en toe een ietsiepietsie laten verhogen:).

Heb ik een dip, dan ga ik een paar weken niet naar Fysio. Dat kan ik er dan niet bij hebben. Voorheen moest ik daarna weer opnieuw (versneld) opbouwen, maar de laatste keer kon ik gewoon verder waar ik gebleven was! :P

Gisteren had ik trouwens een hele slechte dag: moe, misselijk, af en toe licht in mijn hoofd, kortademig, pijnlijke gewrichten. Vandaag voel ik me ook niet geweldig. Ik hoop dat het aan het weer ligt en aan een (te) drukke zaterdag. Ik ga straks toch gewoon even naar Fysio.

 

Groeten,

Albertina

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Knuffel, iedere dag aan de gewichten is niet goed maar iedere dag wandelen of fietsen (mits je kan) is natuurlijk goed. Vergeet ook niet dat corticosteroiden voor spierafbraak zorgen (en daar ben ik het wandelende voorbeeld van) dus bezig blijven al is het maar een heel klein beetje is wel belangrijk :)

 

Albertina, voelde mezelf zaterdag en zondag ook niet denderend pffffff maar toch een beetje rommelen dan gaat de dag wat sneller. Tis dan bij mij net of je jezelf beweegt door een bak gevuld met stroop :P

Wel super van je dat je gewoon naar de Fysio gaat! Petje af hoor!

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ik heb eerst de was opgehangen en zit nu met een bakkie thee met de beentjes omhoog uit te rusten. Eerst even bijkomen en dan moet het er toch echt van komen. Kan nog net voordat mijn dochter van school komt. Met frisse tegenzin...:blink: :S

 

Albertina

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Albertina,

Dan ben je toch lekker bezig.

 

 

Ik denk dat het aan het weer ligt ja, de vochtigheidsgraad was gisteren 76, best hoog.Ik had er ook last van.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Joachim,

 

Ik heb geen prednison, alleen in de puf, verder niet.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ik ben afgelopen zaterdag met een stel vriendinnen wezen shoppen in Amsterdam....

was heel gezellig maar ik was zondag helemaal toto... :S iets te veel van het goede

En toch hebben we op tijd pauze gehouden maar het is toch een gesjok zo\'n dag!

 

a.s woensdag ga ik weer met een vriendin naar \'s Hertogenbosch en omdat wij kunnen meerijden

en niet hoeven te treinen... denk ik dat ik minder stuk zal zijn.

Ik doe nu rustig aan en geen gekke uitspattingen tot woensdag dus dan moet het lukken

en gelukkig wordt er wel rekening met mijn ziekte gehouden en dan is

het ook lekker dat je je niet bezwaard hoeft te voelen als je weer om een zitpauze gilt haha;)

 

Ik geniet hier ook echt van en hoop dat ik vaker van deze dagen krijg in de toekomst;) :silly:

 

Liefs Okkie:kiss:

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Lekker he okkie als mensen rekening met je houden en je dan ook leuk weg kan zijn .

 

Groetjes Christina

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Okkie,

 

Fijn hoor Okkie, zon vriendinnen die rekening met je houden!

Scheelt een hoop!

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Jaaa heerlijk zulke vrienden alleen is het vandaag weer helemaal mis...

Die stijfheid....:( verschrikkelijk!!!!

 

Zucht.... dit was best weer een nare confrontatie...

als ik op mijn knieën zit kan ik niet meer opstaan... walgelijk!!! Ik voelde me gisteren ook zo verschrikkelijk door dit en moest ook heel erg huilen!

Het begin van de echte aftakeling die nu zichtbaar wordt

erg pijnlijk is ik ben echt heel erg verdrietig en denk dat ik er verstandig aan doe het morgen(dagje \'s Hertogenbosch) af te blazen...

 

Hier heeft niemand iets aan... ik verrek van de pijn ondanks de medicijnen die ik inneem:S Toch net weer te veel geweest en ver over mijn grens gegaan...

 

Weetje ik kan mijzelf niet eens meer omhoog drukken als ik op mijn hurken zit...gênant

toch!!:angry:

 

Herkennen jullie dit ook of zou dit niet bij de Sacoidose horen???:unsure:

 

Groetjes Okkie:kiss:

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Ooh jee, dat is echt niet leuk Okkie :S ik ken het niet kunnen opstaan niet , maar de pijn wel. Ik loop ook alweer een tijdje met zulke pijnlijke voeten benen. En oooh ik ben zo moe. En mijn kleine mannetje is vandaag bij mij. Heerlijk natuurlijk, maar dan val ik bijna in slaap met het voorlezen.

Een dagje ergens heen doe ik al jaren niet meer. Mijn hubbie en ik willen in het najaar naar Londen. Saampjes weg. En daar maak ik me dan wel zorgen over, zal ik een rolstoel meenemen?? of daar huren dan, want hoe doe ik het anders?

 

pfff ik heb een westrijd gehad zaterdag. Echt het was zoooo gaaf! alleen nu \'pluk\' ik er de vruchten van :angry: ik ben echt gesloopt. Ik probeer een aantal wedstrijdjes per jaar te doen, dan blijf ik ook in contact met mijn paarden vriendinnen. Dan zie ik ze allemaal in één keer, en ik spreek daarbuiten eigenlijk weinig af. Wel over de mail enzo, dus wel gezellig.

 

Maar goed, weer bijkomen dus... Wel even fijn, zo spuien hier :cheer: dat lucht op!!

 

Groetjes cunera

Link to comment
Share on other sites

Re:Bewegen met sarcoidose/dvn

 

Okkie ik herken het wel het niet overeind kunnen komen ik ga dan op mijn kont zitten draai voorover en druk me met mijn armen overeind . Wel ff wachten tot je de kracht er weer voor hebt anders val je op je neusje .

Het vermoeid zijn herken ik ook ik heb een 2hands scootmobiel gekocht 250 euro en ik kan overal heen denk er wel aan om ergens een gewone rolstoel op de kop te tikken/huren voor de vakantie anders word het zo een gesleep .

Zie een heleboel dingen hier op de site voorbij komen waarvan ik niet wist dat het bij sarcoïdose hoort , Joachim is het mischien iets om een bijwerking lijst te maken en dan erbij vermelden onder welke vorm van sarco het valt .

Mijn dochter las hier iets over DVN en ik zit/zat altijd in bloedhete baden .

Misschien kunnen de mensen zoals ik er tips uit halen en aan onze artsen melden dat we het ook hebben en hebben gehoord dat het bij sarco hoort .

 

Groetjes Christina

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.