Ga naar inhoud

SMS/SRS scan (octeortide, somatostatine)


Didi

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Afgelopen maandag en dinsdag ben ik in het Erasmus MC geweest voor een SRS of SMS-scan. Op maandag kreeg ik radio-actieve vloeistof ingespoten en op dinsdag heb ik van 13:00 tot half vier in de scan gelegen. Er werden foto's gemaakt van de liezen, bovenbenen, knieën, handen, longen en hoofd. Zelf kon ik op de scan kijken en viel mij op dat er donkere vlekjes te zien waren aan de zijkant van mijn borst.

 

De scan werd gemaakt omdat ik erythema nodosum heb. Op dit moment heb ik al 3 jaar lang klachten die niet verklaard kunnen worden (snel vermoeid, geen conditie-opbouw mogelijk, verzwakte spierkracht met name in de benen, gevoelsstoornis in buik en bekken, tintelingen in voeten, zwelling van vingergewricht, terugkerende huiduitslag op armen, benen en in gezicht, vocht vasthouden vooral in de handen, vaak last van keelpijn, ontstoken ogen -meestal herpes - of ontstoken bijholtes) Er werd eerst aan MS, daarna aan een auto-immuun ziekte gedacht, SLE/lupus, maar nu dus ook in de richting van Sarcoïdose.

 

Wie heeft dmv van een scan ook de diagnose gekregen, of is er nog meer onderzoek nodig?

 

Groeten,

Didi

Link to comment
Share on other sites

Bij mijwerd bij de eerste thorax foto al gedacht aan sarcoidose.

helas is er vaak verder onderzoek nodig om andere aandoeningen uit te sluiten.

Link to comment
Share on other sites

Vlekjes

 

Wat kunnen deze vlekjes zijn? Zijn het dan lymfeklieren van de borst (in de buurt van de oksel) of kan dat ook nog in de longen zijn?

 

Groet,

Didi

Link to comment
Share on other sites

Yeah, EMC rules

 

Hoi Didi,

 

Ik kreeg op maandag de 22e februari de injectie en op dinsdag lag ik onder de scanner. Ook EMC, ik was patient van immunologie, jij ook??

 

Je moet even 2 weekjes wachten, ik weet dat het moeilijk is maar als je die postzegeltjes op het scherm ziet dan kun je zelf echt geen conclusies trekken.

 

Ik kreeg 10 maart te horen dat er plekjes zitten in mijn longen en in de lymfe vaten in mijn lies. Het is 50% zeker dat het Sarco is, chronische variant. ACE was licht verhoogd.

 

Nu zit mijn verwijzende longarts in het SFG, echt een hele fijne kerel waar je rustig een biertje mee kunt gaan drinken. Het EMC verwijst me dus terug naar het SFG voor het nemen van een long biopt, mogelijk ook uit mijn lies en een raar litteken op mijn borst.

 

Normaal doen de artsen 3 dingen, daarna stellen ze met hoge zekerheid Sarco vast: ze kijken naar je ziektebeeld, ze doen beeldvormend onderzoek, thorax foto's of zoals bij ons scans en ze nemen biopten die granuloom weefsel dienen te vertonen.

 

Sterkte, doe leuke dingen tot de uitslag en hou je haaks!

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.