Ga naar inhoud

Sarcoidose en fitness


ipheo

Recommended Posts

Ik heb inmiddels al ruim 5,5 jaar longsarcoidose. Als ik in balans ben, is alles redelijk onder controle. Als ondernemer lukt me dat niet altijd even makkelijk, zeker in deze tijden van crisis. In de winter is de vermoeidheid bijna altijd erger dan in de zomer. Deze winter rol ik van de ene zwakke fase in de andere. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is dit jaar.

Sinds februari ben ik gestart met fitness om van wat blessures af te komen. Het lijkt erop dat mijn lijf daar heftig op reageert telkens. Na inspanningen (zeker als ik dat een paar keer per week doe) dan reageert mijn lijf heftig met ernstige vermoeidheid, griepklachten, buikgriep, misselijkheid en pijnlijke spieren en gewrichten. :unsure:

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja: heb je ook een advies voor mij.

Link to comment
Share on other sites

Goedemiddag,

 

Ik heb eigenlijk altijd aan fitnis gedaan. Nu ben ik er echt mee gestopt.Als ik cardio doe ben ik erg snel duizelig,buiten adem en uitgeput. En als ik kracht training deed had ik die klachten ook maar daarnaast ook direct zware spierpijn en gewrichts pijn die extreem lang aanhoud. Zeker wel een paar dagen.

Nu ligt mijn keuze om mijn energie te gebruiken voor zaken die echt nodig zijn. Want als ik gesport had voor dat ik moest werken,was mijn energie peil erg laag en moest daarnaast nog kamen met de pijn. Nee ik ben dus gestopt.

Groetjes Angel

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

ik fitness 2 keer per week bij een fysio. Ben al jaren aan het proberen mijn conditie op te bouwen, maar dat lukt dus echt niet. Ik moet al blij zijn dat ik kan behouden wat ik heb.

 

Mijn hele lichaam reageert heel snel als ik een keer teveel wil. Nu heb ik pezen van mijn duimen overbelast ondanks dat ik heel weinig met mijn handen kan. Moet nu voor 6 weken spalken aan waardoor ik mijn duimen niet kan gebruiken en ze dus rust krijgen.

 

De rest van mijn lichaam reageert ook altijd heel snel door het geven van pijn, oververmoeidheid, rode/blauwe armen en knieen. Maar als ik stop met fysio kan ik steeds minder. Dus dat is ook geen optie.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Welkom!

 

Hallo Job,

 

Om te beginnen welkom hier op 't forum!

 

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag: als je lichaam zo heftig reageert is dat een duidelijk teken dat je er te veel van vraagt.

Bewegen is goed, maar met mate. Goed naar je eigen lichaam luisteren dus!

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Welkom op het forum. Ook ik doe 2 x per week fysio fitness (als ik mezelf goed genoeg voel). Ik ben ERG tevreden over het bedrijf en mijn begeleidster waar ik dus de fysio fitness krijg.

 

Samen met haar hebben we een heel programma opgesteld. Voordat ik bij hun terecht kwam, zat ik bij een ander fysiobedrijf dat totaal niet rekening hield met mijn situatie. Als ik het zo lees is dat bij jou ook het geval.

 

Als je woonachtig bent in de regio Waalwijk wil ik je best de adresgegevens van mijn fysio geven. Mocht dat niet het geval zijn is mijn advies: Zoek een fysio waar ze veel ervaring hebben met COPD en waar ze ook medische fitness doen. Als je daar voor een intake komt en ze laten je meteen vanalles doen wat over the top is, loop weg en kom nooit meer terug.

 

De eerste keer dat ik na de intake kwam moest ik 5 min wat lichte gewichtjes tillen. Ik dacht ook van wat gebeurd hier maar mijn begeleidster gaf aan: ,,Kijk eerst maar eens hoe je hierop reageerd".

 

Inmiddels doe ik dit nu al 2 jaar en ik kan je zeggen dat ik echt wel vooruit ben gegaan al gaat het met veel ups en downs. Soms kunnen we mijn programma niet volgen omdat ik een terugslag heb door de ziekte (niet door de fysio) maar dan is het wel een uitdaging om weer op het juiste pad te komen.

 

Succes!

Link to comment
Share on other sites

Ik doe dus nu voor 2 maanden fyso en fitness, de eerste paar weken licht

opbouwend laatste 2 weken is het "knallen" dus veel interval, interval fietsen,

interval hardlopen, gewichten vooral mijn borstkast en bovenbouw daar heb ik

veel problemen mee.

 

Kan nu na 2 maanden wel zeggen dat ik er veel baat bij heb, ik heb veel meer spierkracht en langdurig uithoudingsvermogen. Ook eerlijk gezegd, het korte snelle werk (kort/krachtig) blijft moeilijk. Ook na iedere fyso/fitness ben ik

aardig total los, dag later een lekker gevoel en daarna hersteld het lichaam

goed.

 

En ik doe ook nog aardig mee met een potje MOTORCROSSEN !!!! de doktoren

in Nieuwegein stonden hier echt van te kijken, DAT KAN NIET !!!!

 

Maar voor deze ziekte geld "RUST ROEST", en ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar doe je het niet dan ga je echt sterk achteruit en ik spreek over ervaring. Ik kan er ook inkomen dat een altijd mensen vragen of er nog wel gewerkt word of kan worden, ik ben nooit ziek geweest alleen voor onderzoeken maar altijd doorgewerkt en gesport.

 

 

 

Mzzl. klaas

Link to comment
Share on other sites

Dank voor alle reacties,

 

Veel herkenbare reacties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik waarschijnljik vooral zelf de veroorzaker ben van mijn eigen ellende. Als ik ergens voor ga dan is het direct knallen geblazen. Ik ga mijzelf nu een gedisciplineerd schema opleggen dat meer uitgaat van een rustige opbouw, dat lijkt me beter. Vroeger altijd op hoog niveau gevolleybald (eredivisie en Jong-Oranje). Die prestatiedrang zit er toch een beetje in. Gelukkig krijg ik nooit de vraag of er nog wel gewerkt wordt. Ik ben gelukkig ondernemer en eigen baas dus daar ga ik alleen zelf over. Het is meer dat ik zelf te graag van alles wil bereiken. Zit in mijn systeem en dit zijn periodes dat ik weer met bruut geweld met de neus op de feiten wordt geduwd. Rustig aan maatje......OK, met de nodige tegenzin.

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.