Ga naar inhoud

metotrxaat en leefregels


Tine

Recommended Posts

2 weken geleden ben ik begonnen met de MTX.

vandaag mijn eerste labcontroles.

mijn gamma gt (deel van de leverfuncties is aan het stijgen) maar nog niet zo erg dat ik niet mag ophogen.

dus vanaf woensdag omhoog naar 5 tabletten. ik ga het nu verdelen in 3 porties hoplijk dan wat minder misselijk.

en met MTX ben ik nog veel vermoeider dan zonder.........:crying:

 

maar ik zet door

groetjes Tine

 

Hoi Tine,

 

Hoe gaat het nu met je ?

Ik heb 8 juli een afspraak bij de longarts en zal dan ook de keuze krijgen om MTX te gaan gebruiken.

Zelf twijfel ik, want op 12,5 prednisolon ga ik ook goed en MTX vind ik toch een beetje "eng".

Graag hoor ik jouw ervaringen.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tine die vermoeidheid had ik ook van de MTX. Ik kon er alleen niet tegen omdat mijn witte bloedlichaampjes te sterk daalden.

 

MammaV3, waarom willen ze jou op MTX hebben als je zelf zegt dat het ook goed gaat met pred?

Link to comment
Share on other sites

dank voor jullie reacties!

afgelopen week is het beter gegaan. de MTX in 3 porties verdeeld gaf alleen een beetje rare maag maar geen misselijkheid en daar was ik erg blij mee!

wel de vermoeidheid dat is echt niet leuk! hoewel het een pietsje beter te doen leek dan de week ervoor....

en de tranen zitten erg los! als iemand aardig(of onaardig) tegen mij is heb ik meteen natte wangen.......heel irritant!

morgen weer een portie MTX(3 porties dus) hopelijk gaat het weer iets beter.

donderdag een afspraak met de bedrijfsarts, kijken of ik even (nog)een beetje gas terug kan nemen.Ik nieuwegein het advies gekregen om wat rust te nemen om de behandeling vol te houden.

Maandag weer labcontrole hopelijk gaan mijn leverfuncties niet verder achteruit.

wordt vervolgd! groetjes Tine

Link to comment
Share on other sites

omdat

 

Tine die vermoeidheid had ik ook van de MTX. Ik kon er alleen niet tegen omdat mijn witte bloedlichaampjes te sterk daalden.

 

MammaV3, waarom willen ze jou op MTX hebben als je zelf zegt dat het ook goed gaat met pred?

 

Hoi Joachim,

 

Bij mijn vorige (en 1e afspraak) in Nieuwegein had de arts het over medicatie, hij vond dat ik wel veel was aangekomen en noemde MTX als evt alternatief omdat je daar niet dik van werd.

Hij zei er wel bij dat we bij de volgende afspraak de uitslagen gingen bekijken en dan in overleg zouden bepalen hoe nu verder, maar dat de keus uiteindelijk wel bij mij lag.

Nu vind ik dat dik zijn niet echt prettig, vooral die maag daar baal ik wel van, maar als ik over MTX lees word ik ook niet vrolijk en daarom gaat denk ik mijn voorkeur uit naar prednisolon.

Alleen kan ik niet onder de 12,5 komen, bij 10 mg gaat het steeds mis en daarom twijfelde ik in het begin nog wel omdat ik 12,5 best wel hoog vond.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ervaring na 4 weken mtx

 

Hallo Allemaal,

 

Mijnman gebruikt sinds 4 weken de mtx. Tot nu toe geven de dag van inname in de middag (hij neemt de mtx s'ochtends) en de dag na inname het meest last. Hij geeft aan extreem vermoeid te zijn, OP maandag slikt hij de mtx en op woensdag de foliumzuur, dit is ook de dag dat hij weer een beetje zichzelf is. Als het hierbij blijft doen we het ervoor. A.s. dinsdag worden bloeduitslagen besproken, maar tot op heden is het dus prima te doen. Hij kan rekening met de bijwerkingen houden als het zo blijft.

OP dinsdag geen bijzonderheden plannen dus.;)

Bewerkt door Moniquemj
er mistte een woord
Link to comment
Share on other sites

Hoi Monique,

 

goed balen dat je man zo moe is van de MTX. Merkt hij er nog meer van, en dan misschien iets positiefs?

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi Monique,

 

het klinkt heel herkenbaar. ik ben nu in mijn 7e week van de MTX. ik slik op woensdag, woensdag middag ben ik niks waard en donderdag weinig. ik ben enorm moe dan en ook emotioneel.

Mijn werk rooster is nu gelukkig aangepast, het was niet meer te doen helaas. Mijn uren zijn nu netjes over de week verdeeld en de woensdag vrij. Ik heb langzaam maar zeker het idee dat de ergste moeheid iets minder wordt.

 

Verder heb ik veel problemen met het niet mogen gebruiken van pijnstillers.

hoofd, nek en rug pijn krijg ik met paracetamol echt niet onder controle.

Voor menstruatie pijn heb ik nu buscopan gehad(is tegen krampen) en dat werkt geweldig!

 

Sterkte voor jou en je man , groetjes Tine

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.