Ga naar inhoud

Gedwongen part-time werken


Thomas

Recommended Posts

Hoi, ik ben nieuw hier.

 

Ik ben benieuwd of er mensen dezelfde ervaring hebben met gedwongen (niet vrijwillig gekozen dus) part-time werken?

 

Door mijn longsarcoidose kan ik nog maar 20 uur per week werken, tot drie jaar geleden werkte ik 40 uur. Ik werk weer in mijn oude functie en binnen hetzelfde team. Ik heb er nog steeds veel moeite mee dat ik minder kan dan voorheen, dat ik minder werk kan doen dan mijn collega's en dat ik eerder naar huis moet dan de rest door die stomme vermoeidheid. Ook de sociale gesprekken op het werk zijn veel minder (doordat ik er minder ben, maar ook omdat ik prive bijna niets meer kan ondernemen, dus minder te vertellen heb).

 

Ik voel me steeds meer "aan de zijlijn" van het team staan, en dat voelt niet goed.

Heeft iemand hier ook deze ervaring en/of tips?

 

alvast bedankt.

Groet, Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Welkom op het forum Thomas,

 

Wat je schrijft is erg herkenbaar. Hoelang werk je al 20 uur? Meestal duurt de acceptatie erg lang (als iemand sarco al helemaal 100% kan accepteren) en ik denk dat dat ook bij jou zo is als ik je verhaal lees.

 

Ik denk alleen dat je blij moet zijn dat je nog 20 uur kan werken! Er zijn genoeg mensen die dat ook niet meer kunnen.

 

Vergis je niet dat er altijd een gemis is als je ergens aan gewend bent en dat er dan een stuk wegvalt. Mijn advies is zeg het gewoon tegen je collega's maar ga er ook niet over 'zeuren' want dat werkt averechts. Als het goede mensen zijn dan respecteren ze wat je zegt.

Link to comment
Share on other sites

Joachim, bedankt voor je reactie.

 

Ik werk nu al 3 jaar 20 uur per week. Eerst was nog het idee om weer op te bouwen naar fulltime, maar dat ging helaas niet. Ik heb alle energie nodig voor die 20 uur.

 

Je hebt gelijk dat ik blij moet zijn dat ik nog werk heb, thuis zitten lijkt me ook niks.

Bedankt voor je tip, ik ga het bespreken. Dat is voor mij steeds een dilemma want ik wil aan de andere kant ook zo normaal mogelijk doen/behandeld worden.

Hopelijk kan ik het ook zelf in de loop der tijd wat meer accepteren.

 

Groet, Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hoi Thomas,

 

Ik werk vrijwillig parttime maar heb wel 4 kids van 2 tot 16 jaar. Ondanks ik parttime werk vind ik het toch nog erg zwaar. Moet me er echt doorheen bijten.

De ene keer meer dan de andere keer.En thuis tja daar gaat het gewoon verder.

Ik zou ook niet alleen thuis kunnen blijven maar het werk is slopend. Ik praat er eens per 3 maanden met mijn leiding gevende over.We bekijken dan waar ik tegen aan loop in mijn werk en wat we er aan kunnen doen. Nu zijn bijv wel mijn uren beter verdeeld geworden. Maar ik werk in een werkveld waarin je niet voor de helft kunt functioneren anders word je collega dubbel belast. En dat wil ik niet. Ik maak nu wel meer keuzes zo doe ik thuis minder als ik die dag moet werken. Ik moet ook nog accepteren dat ik minder kan en ga toch steeds weer over de grens en dan komt het mannetje met de hamer. Je hebt weinig tijd om je energie te verbruiken maar veel tijd nodig om het weer terug te krijgen. En dat vind ik balen. Als ik lees dat jij al 3 jaar zo werkt zakt me de moed in mijn schoenen ik hoop eerlijk gezegd dat de ziekte sneller in rust komt en dat het dan een stuk beter gaat.

Succes ermee

Groetjes Angel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Thomas,

 

Ik zit nu helaas in hetzelfde proces. Ik zou ook fulltime moeten werken maar ik ga steeds verder achteruit in plaats van dat ik uren opbouw. Deze week ben ik van 25 terug gegaan naar 22 uur. Het voelt elke keer weer als falen, hoe goed ik ook mijn best doe. Eind van het jaar ben ik al weer 2 jaar gedeeltelijk in de ziektewet en komt dus de WIA eraan. Hoe dat allemaal gaat lopen is nog erg onzeker wat ook weer niet helpt want stress kost ook veel energie. Ik hoop in ieder geval in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Helen,

 

Het keuringsproces bij UWV heeft mij inderdaad ook heel veel energie gekost. Mijn arbeidscontract is aangepast naar 20 uur en ik heb een WIA uitkering, en probeer nu zoveel mogelijk alles hetzelfde te houden voor stabiliteit en rust.

 

Tips:

Je moet ook niet teveel uren werken leerde ik achteraf, want van 0 tot 35%arbeidsongeschiktheid krijg je geen uitkering.

En neem als je dat hebt uitslagen van onderzoeken uit het ziekenhuis mee. Ik had een uitdraai van de longfunctie meegenomen, toen draaide het gesprek direct om en was hij overtuigd dat ik echt ziek was.

 

Hopelijk kun je die 22 uur werken per week in elk geval voorlopig vasthouden. Veel succes met het UWV en veel gezondheid gewenst.

Groet van Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ben in 2008 voor < 35% arbeidsongeschikt verklaard door verzekeringsarts van UWV daarvaar gebruikte hij mijn medische gegevens uit 2006 deze had mijn longarts gestuurd naar zijn collega nadat zij schriftelijk mijn toestemming daarvoor had gekregen. in zijn rapportage schreef de verzekeringsarts dat na overleg met mij geen nieuwe informatie zou worden opgevraagd omdat hij al beschikte over " recente informatie". ik was toen in de veronderstelling dat door mijn schriftelijke toestemming in 2006 er een constante informatie uitwisseling plaats had gevonden tussen het UWV en mijn longarts. wat schetse mijn verbazing toen ik mijn longarts vroeg tijdens mijn laatste controle in oktober 2010, hoe het kwam dat ondanks dat de foto's van mijn longen die een schoon beeld lieten zien vergeleken met die van 2007 ik toch dezelfde ziekteverschijnselen nog heb. Dat is dus het vervelende van sarcoidose de foto's en/of blaastesten kunnen een positief beeld geven dan nog heb je de verschijnselen nog wel, bij mij kon het nog wat jaren kosten voordat dat enigszins kon veranderen. Daarop stelde ik hem de vraag hoe het dan kon dat die arboarts mij in 2008 voor zoveel % arbeidsongeschikt had kunnen verklaren met alleen maar het gebruik van een stethoscoop. Mijn anders zo rustige en vriendelijke longarts veranderde van toon en gezichtsuitdrukking, "ik mag en zal niet gauw een collega arts of "zelfs"een arboarts" mogen afvallen maar dit kan gewoon niet, sarcoidose keuren met een stethoscoop". Hierna had hij mijn huisarts schriftelijk op de hoogte gesteld en was zeer cynische over de behandelwijze van de arboarts. Hier kwam ik achter nadat ik de secretaresse van de longarts had gevraagd hoevaak er informatie van mij is opgevraagd en verstuurd naar het UWV dit was dus 1 maal gebeurt in december 2006 en ook nog opgevraagd door een andere verzekeringsarts die mij in die tijd moest keuren. de arboarts uit 2008 sprak over recente informatie die niet door hem zijn aangevraagd ook niet aan hem zijn gegeven en recent gebruikt hij toch wel heel ruim.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo Evita, bedankt voor je reactie. Raar hoe het UWV ermee omgaat.

 

Ben in 2008 voor < 35% arbeidsongeschikt verklaard door verzekeringsarts van UWV

 

Kun je nog wel werken?

 

De mate van arbeidsongeschiktheid wordt ook bepaald door wat je zou kunnen verdienen met voorbeeldfuncties en wat je zelf voorheen verdiende. Dit staat dus los van wat je werkelijk nog kunt er of er vacatures zijn.

 

groet Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hoi Helen,

 

Het keuringsproces bij UWV heeft mij inderdaad ook heel veel energie gekost. Mijn arbeidscontract is aangepast naar 20 uur en ik heb een WIA uitkering, en probeer nu zoveel mogelijk alles hetzelfde te houden voor stabiliteit en rust.

 

Tips:

Je moet ook niet teveel uren werken leerde ik achteraf, want van 0 tot 35%arbeidsongeschiktheid krijg je geen uitkering.

En neem als je dat hebt uitslagen van onderzoeken uit het ziekenhuis mee. Ik had een uitdraai van de longfunctie meegenomen, toen draaide het gesprek direct om en was hij overtuigd dat ik echt ziek was.

 

Hopelijk kun je die 22 uur werken per week in elk geval voorlopig vasthouden. Veel succes met het UWV en veel gezondheid gewenst.

Groet van Thomas

 

Ja, ja, de kogel is door de kerk. Ik ben door het UWV voor 45% afgekeurd. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze aan dit % komen maar ik vind het best zo. Wel een opluchting want meer werken als 22 uur kan ik echt niet en financieel rondkomen van alleen maar een salaris van 22 uur zou heel erg moeilijk worden.

Opluchting dus voor mij, ik merk nu ook al meteen wat de spanning van constant in onzekerheid zitten met je doet. Eindelijk kan ik weer een beetje ontspannen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo helen,

 

Ik wil je pret niet bederven, maar ik zou nog niet zo zeker zijn als ik jou was.

Ik ben voor 52% afgekeurd en ik kon volgens het uwv nog steeds voor 36 uur werken en daar was dan 2 maal 2 uur van afgetrokken voor de fisio per week.

 

Aan dat percentage komen ze volgens mij, door wat je eerst verdiende bijvoorbeeld €10,- en door je beperkingen kan je maar een aantal baantjes doen wat minder verdient bijvoorbeeld €5,50 en dan lever je 45% in en dat noemen ze volgens mij je rest capaciteit.

 

Gr. Dennis

Link to comment
Share on other sites

Hallo helen,

 

Ik wil je pret niet bederven, maar ik zou nog niet zo zeker zijn als ik jou was.

Ik ben voor 52% afgekeurd en ik kon volgens het uwv nog steeds voor 36 uur werken en daar was dan 2 maal 2 uur van afgetrokken voor de fisio per week.

 

Aan dat percentage komen ze volgens mij, door wat je eerst verdiende bijvoorbeeld €10,- en door je beperkingen kan je maar een aantal baantjes doen wat minder verdient bijvoorbeeld €5,50 en dan lever je 45% in en dat noemen ze volgens mij je rest capaciteit.

 

Gr. Dennis

 

Hoi Dennis,

 

Ik heb een brief gehad waarin staat dat ik 45% ben afgekeurd, ik werk 22 uur terwijl de arts vond dat ik nog 30 uur zou kunnen werken maar in de brief stond ook dat ik vanaf december een uitkering krijg en het bedrag wat erbij stond was iets meer als wat ik verwachtte.

 

Als dat alles in een brief staat, kan het toch niet meer mis gaan???

 

Helen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik heb na mijn studie, ben in 2002 begonnen met werken 1 jaar fulltime gewerkt, dat ging niet zoals het zou moeten dus ben toen opzoek gegaan naar een andere baan, in de baan die ik toen had was parttime werken geen optie. Ben toen als receptioniste gaan werken, dit ging een poosje goed, totdat ik in maart 2009 na mijn zwangerschapsverlof terug ging, dat was geen succes:crying: Toen ben ik na een aantal weken de ZW ingegaan, heb vervolgens nog een aantal keer geprobeerd weer te gaan werken, is niet gelukt. Ik moet volgende week bij het UWV komen voor de keuring. :confused1: zie er best wel tegenop.

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

momenteel werk ik 16 van de 24 uur die ik normaal werk verdeeld over 2 dagen. Omdat ik vanuit mijn functie zelf langdurig zieken begeleid weet ik dat het UWV bepaalde uitgangspunten hanteert. Ik ben nu 15 maanden (deels) arbeidsongeschikt. Ik twijfel of ik het tot een keuring laatkomen. UWV zal mijn urenbeperking wellicht in de categorie < 35% uit laten komen. En dan? De overige 8 uur die ik nog arbeidsongeschikt ben op een 4e dag komen werken? Dat is ook geen optie. Ik overweeg voor een deel ontslag te nemen en met mijn werkgever af te spreken dat ik bijv. 16 uur op kantoor werk en 4 uur thuis. Maar dat kan natuurlijk niet bij iedereen.

 

sterkte met alles!

Link to comment
Share on other sites

Hoi Daan,

 

pas op met zelf voor een deel ontslag te nemen. Je loopt dan alle uitkeringen mis. Beter dat je je werkgever je ontslaat.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.