Ga naar inhoud

Sarcoidose en afvallen


knuffel

Recommended Posts

Re:Sarcoidose en afvallen

 

um ojee neit denken dat ik een dietsit ben hoor! Ik denk namelijk alleen dat je niet een half jaar 35 kilo kwijt moet raken :blush: mischien hoef je er geen 2 jaar over te doen maar.. nou ja, maar neem er de tijd voor, dat is meer wat ik wil zeggen.

Ik weet ook geen leuke dietsit. Een vriendin van mij is dietist, maar die zit meer in de ziekenhuisvoeding. En dat is niet waar we heen willen!!

 

Sorry Knuffel, ik wou niet al te eigenwijs overkomen hoor, het is meer ervaring en verhalen dat ik er een idee over heb dat het zo zal zijn.

 

Sterkte nogmaals.. ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Goede vriendin is zit in het zelfde schuitje en ik hoor haar aan. Heb natuurlijk ook geen directe oplossing, maar dat hoeft ook niet.

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hey Cunera,

 

Oh nee joh, geeft niet hoor.

Dat geloof ik ook niet dat je die zo snel moet kwijtraken.

Zou me sowieso niet lukken hihi.

Idd daar willen we niet heen haha.

 

Ja thanks he.( ja idd er is geen oplossing voor)

 

groetjes :)

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

nou ik had zulke goede voornemens maar helaas helaas.... gisteren is het lopen niet doorgegaan ik was te moe en vanmorgen zo beroerd snap eigelijk niet eens waarvan 2w257cx.jpg

dus heb vanochtend lekker lang op bed liggen slapen en vanmiddag weer en voel me nog zo

dof in mijn hoofd ik denk dat het kou in het hoofd is ogen zwaar super moe 48btd0k.jpg

het is hier ook erg rustig zie ik alwel.... zou het in de lucht hangen??? 2lxv5u8.gif

Dus het wordt niks met die lijn deze week...

ik ging algelijk troost eten vandaag.... jakkie!!!!!! 26288sg.jpg 2yl33nd.gif

Groetjes Okkie 518xs5.gif

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

balen....balen....balen....is dat he?

 

dan maar volgende week he?

 

sterkte!

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Nou zeg dat wel maar het verklaard wel heel wat waarom ik me niet goed voelde gisteren..mc6r11.gif

 

Ik had vannacht zo\'n pijn in mijn borstkast,

de pijn trok dit keer helemaal naar mijn keel

die leek dicht geknepen te worden en het trok ook naar de oren...331hmag.gif

Deze pijn bleef ca. 10 min. en zakte gelukkig weer af...

Ik heb de hoofdkant wat hoger gezet en heb daarna weer goed geslapen...

maar schrok hier wel van en dit komt wel vaker voor

maar idd. niet zo heftig als afgelopen nacht...33f9gnt.gif

Ik ben nu nog wel moe maar voel me gelukkig weer beter dan gisteren...

 

Nou zeg dat wel Knuffel, volgende week maar weer een poging wagen,

ik denk dat ik mijn lichaam nu niet meer moet gaan sarren met dat lijnen.:unsure:

 

Groetjes Okkie oeb03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hoi Okkie,

 

Het gedeelte over je pijn heb ik in je andere bericht beantwoord.

 

Ja hoor dan begin je toch volgende week of anders idd niet meer. Als jij vindt dat je gewicht goed is moet je het al helemaal niet doen.Of wilde je toch beginnen volgende week?

Zo ja, wens ik je alvast veel succes!25hgugg.jpg

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Re:Sarcoidose en afvallen

 

FYI, ik heb ooit 113 kg gewogen. Afgevallen naar ongeveer 86. Dat een tijdje stabiel kunnen houden. Toen ging dat ineens in een maand of drie naar de 82. Raar: Niet extra gesport, of dieet... Sarcoidose!

 

Nu met de prednison ben ik weer aangekomen naar de 96. Ik slik 5mg/dag, 6x in de week. Voor het gewicht is dat NIET goed. Op zaterdag (prednisonloze dag) merk je te laat dat je \"vol zit\". Op zondag krijg je enorme vreet-buien. Maar volgens mij zijn er met dit schema wel andere dingen die zo beter gaan.

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hallo Rew,:)

 

Ten eerste welkom op het forum!

 

Ja het kan raar lopen met je gewicht als je aan de Prednison zit

en ook als je ze niet slikt:S

Is niet leuk dat je nu weer aan de prednison zit joh!!!

Maar als het moet jah.. dan kan je niet anders hè:(

Wat bedoel je met de laatste zin,

dat volgens jou, er met dit schema wel andere dingen die zo beter gaan????

 

Heel veel sterkte met je ziekte

en ik hoop dat je hier ook thuis zal voelen tussen

ons als lotgenoten ;)

 

Groetjes Okkie:kiss:

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hoi Rew,

 

 

Welkom in de groep!

 

Wat betekent FYI?

 

Dan ben je uiteindelijk nog steeds 17 kilo afgevallen door de sarco....

Ben je zeker blij mee?

 

Balen dat je aan de prednison zit maar idd voor de ziekte is het waarschijnlijk beter.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

FYI is \"for your information\".

 

Die eerste grote afval-spurt heb ik met wat extra bewegen (niet 3km maar 10km fietsen naar m\'n werk) en minder eten voor mekaar gekregen.

 

Alleen van 86 naar 83 kwam door de sarcoidose. (voordat de diagnose gesteld werd).

 

Bij de bijwerkingen van prednison staat iets over slaapstoornissen. Wat ik merkte is dat ik bijna nooit meer droomde. Wat het belang van \"dromen\" is, weet de wetenschap nog niet. Maar omdat alle beesten (mensen, honden, katten) het doen, is het kennelijk iets wat de evolutie belangrijk heeft gevonden. Door nu 1x per week(zaterdag) m\'n prednison te laten staan (in overleg met m\'n arts: \"Mwah, wat maakt 1 dag in de week nu uit? Als jij denkt dat het helpt, ga je gang!\") denk ik dat ik dit effect van de prednison wat kan verminderen: Gek genoeg duurt het effect haast een week!

 

Ik denk dat dromen belangrijk zijn om dingen te leren en te onthouden. Dat is belangrijk voor mijn werk.... Het is niet zo zwartwit dat je niks meer leert of onthoud als je aan de prednison zit. Maar het gaat minder goed.

 

Puur wat rare ideetjes van mij... :-)

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

jaaa heerlijk dromen.... ik droom vaak de volgende dag als ik aan de vorige droom denk, zo weer verder hahaha.... gek hè!!!

Ik heb ook altijd van die leuke dromen:woohoo: :silly:

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Ik slik nog weinig per dag maar ik merk wel dat het dan beter gaan tenminste wat je beter noemt :)

 

Ik viel juist ontzettend af van de Sarco zo\'n 12 kilo en woog bijna niks meer. Nu ik Pred slik zit ik weer op gewicht wat ik moet zijn.

 

Ik droomde juist toen ik een hoge dosis Pred kreeg heel veel en dan voornamelijk nachtmerries en hele rare dromen. Nu als ik slaap droom ik bijna niet meer maar dat is niet met zekerheid te zeggen want het schijnt dat een mens de hele nacht droomt maar dat je alleen de laatste kan herinneren ofzo.

 

Groetjes,

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Ja. Je moet tijdens de droom wakker worden /en/ daarna nog ongeveer 3 minuten wakker blijven om hem de volgende ochtend te kunnen herinneren.

 

Heel weinig, bij jou is dat 5mg/dag ? 2.5? Nog minder?

 

(Ik dacht dat ik \"veel\" kreeg met 60mg/dag. Mijn opa gaven ze op een bepaald ogenblik 300mg/dag! (niet voor sarcoidose hoor)....)

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hoi,

 

Ja,ja, dat gewicht he? Ben ook zo aangekomen na de diagnose. Mocht niet meer sporten en om dat te compenseren ben ik steeds minder gaan eten. Daar kwam ik uiteidelijk van aan. Eerst normaal leren eten (twee kinderen gekregen) en uiteidelijk daarvan nog meer aangekomen. In augustus 2006 gestart met een strak programma van goed, gezond en genoeg eten. Van 83 naar 72 kilo. Laatste tijd een beetje erg laten slippen en weeg nu weer 74,5. Wedden dat dat er af is na mijn operatie? Probeer nu weer strak te zijn door de week. Hou weer even heel flauw een eet en drink-schema bij. Helpt wel. In september nieuwe afspraak met dietist.

 

He Okkie, hoe doe je al die gekke dingetjes bij je berichten?

 

O, is alweer laat, morgen werken. Moet echt gaan slapen anders kom ik mijn bed niet optijd uit.:woohoo:

 

Jids

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Hoi hoi Jids,:)

 

Ja ja.... dat gewicht kom soms echt een ramp zijn

en dan gaat bij mij ook ineens de knop weer helemaal om

en leef ik ook weer zo gezond en mager mogelijk

maar toch blijf wel heeeeeeel moeilijk vinden hoor...

een waar gevecht hihi53o4mr.jpg

maar ik blijf optimistisch... en het wordt beloond:woohoo: :silly:

en \'t zal der ooit ook wel keertje weer afgaan hihi...2n04j8k.jpg bi0487.gif bi0487.gif bi0487.gif

 

ak9z5t.gif En weet je wat ik gisteren heb gekocht....????? EN hoepel hahaha.... ik droomde er eergisteren van dus ik dacht sjeee.... zou dit dan toch heus de sport voor mij zijn hihi

en blij als ik was stond ik ineens oog in oog met de HOEPEL bij Blokker...:woohoo: 2hdbpy1.jpg wat een giller!!!!

Dus 2akhc7n.jpghoepel mee naar huis en heb de hele dag geprobeerd om dat ding om

mijn middel te houden sjeeee.... wat is dat moeilijk om die klik met die 2akhc7n.jpg te vinden zeg whaaaaa 2akhc7n.jpg 2akhc7n.jpg2akhc7n.jpg

Ik kan het wel om mijn nek heel raar en mijn armen en leuk is dat en een heerlijk gevoel van vroeger maakt zicht meester van mij...Wauwwww echt kicken!!!!

heel voorzichtig begonnen en zo blijven doen want je weet maar nooit met die hernia\'s die ik heb... en ik heb heel geen spierpijn werkelijk Fantastisch!!!

LEUKE FLIMPJES OP YOU TUBE gevonden en goede uitleg gezien dus meer gezeten dan echt hoepelen maar dit gaat hem echt worden hoor!!!!

4i5fzvb.jpg

 

groetjes en fijne dag allemaal, Okkie 33axv6p.gif

 

Ow, ja Jids, hoe ik dat doe met die plaatjes:woohoo: :silly: die haal ik van de site met leuke plaatjes af en doe dat via Tiny http://nl.tinypic.com/ en sla ze dan op en haal ze er ook weer af via Tiny maar zoek ook bij Tiny naar leuke plaatjes en jij kan hier, ook op de plaatjes gaan staan en dan klik je met de linker muis en sla je ze op, met afbeelding opslaan als... en dan opslaan in je map waar je wil hebben en via Tiny die bij favorieten heb gezet, haal ik ze er weer makkelijk af en plaats ze hier;) :P 2vb3nfk.png

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

2lnvo7p.gif 2lnvo7p.gif

Heb ik ook maar geleerd van mijn kinderen hoor... hihi

Ik ben niet zo\'n ster met de pc maar leer er al steeds meer bij hahaha alsrw4.gif

 

groetjes... Okkie vp8caa.gif

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

Ik ben ook wel zo\'n 20 kilo aangekomen de afgelopen jaren. Volgens mij komt het bij mij vooral omdat ik niet meer kan sporten. Gewoon boodschappen doen is vaak al topsport dus heeel veel actieve beweging zit er niet in. Maar dat is inderdaad niet alles,.. Let ik heeel goed op met eten en eet ik geen rare dingen dan kan ik zo nog meer aankomen,.. terwijl het dan daarna weer weken gelijk kan blijven als ik niet op mijn eten let :S

En normaal lees je inderdaad dat je met sarcoidose afvalt,... nou ik weet nergens van haha!

Link to comment
Share on other sites

Re:Sarcoidose en afvallen

 

:woohoo: :silly: Neee Roos dat is bij mij dus ook niet zo... was het maar zo\'n feest... want ik heb nog steeds 30 kg te veel aan mijn lijf zitten:ohmy: en dan zou ik best even met die anderen willen ruilen,

die zoveel afvallen hihi maar die voelen zich er ook niet prettig bij... ach neeeeee.... dan laat maar hè:P ;)

 

Maar goed ik ben weer heel positief begonnen in mijn gedachten 2wci3xw.gif

en hoop dat ik niet doordraaf

want dan heb ik mezelf er weer mee

maar zoals ik me nu voel

en de knop om is in mijn hoofd...2lnvo7p.jpg

hoop ik toch dat ik er wat vanaf ga krijgen 2lnvo7p.jpg

 

Geniet van het mooie weekeind en de zon

die we er gratis en voor niets bij krijgen!!!!:woohoo: :silly: :side: 1z3w2og.jpg1z3w2og.jpg1z3w2og.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Afvallen? Hier 3 Tips

 

Ben door de Prednison ook zeer gefocused op mijn gewicht en dit onderwerp hier op de site eens doorgelopen. Na al dat gedoe in het ziekenhuis en de waslijst aan medicijnen probeer ik nu ultra gezond te leven. Dat lukt heel goed en geeft ook weer positieve energie. Ik ben zelfs ietsje afgevallen .

 

Als gezondheids tips zou ik het volgende willen delen met jullie

 

TIP 1

Eet weinig vlees - Ik heb de mazzel dat mijn man de kok is in huis en ook nog eens heel smakelijk kan koken dus ik eet wat hij mij voorzet. Hij heeft zo'n half jaar geleden bedacht dat we vegatarisch eten en dat bevalt heel goed; maag en darmen lijken daar veel beter mee uit de voeten te kunnen. We eten wel zo'n 3 keer in de week vis of schaaldieren maak ook regelmatig vegatarische vleesvervangers (Des is lekker). Als ik uit eten ga eet ik een lekker stukje vlees hoor!

 

TIP 2

Drink weining alcohol - Ik hoor jullie denken, geen vlees, geen alcohol. Gezellige boel daar! Nou, dat valt reuze mee hoor. Mijn minimale alcohol beleid is van de laaste 6 weken; zeg maar sinds ik naar het ziekenhuis ging. Ik houd erg van een glaasje wijn, bier, port, sambuca, cointreau en ga zo maar door maar ik ben ervan overtuigd dat het feit dat ik wat ben afgevallen ermee te maken heeft dat ik nu bijna niet drink. Dat doe ik omdat ik 1) mijn lever wil ontzien (krijgt al genoeg rotzooi voor zijn kiezen door de medicijnen) en 2) het idee heb dat ik een onrustiger hartslag krijg door alcohol en aangezien mijn hart mijn sarco-zorgenkindje is ontzie ik liever ook mijn hart.

 

TIP 3

Een gouwe ouwe voor als je echt wilt afvallen - volg een "vreet de helft" dieet. Als je je maag minder oprekt door kleinere porties, ga je daar snel aan wennen en ben je sneller verzadigd. Hoort natuurlijk wel bij dat je je niet overgeeft aan vreetbuien. Heb ik zelf eigenlijk nooit last van maar weet dat dat voor veel mensen anders ligt.

Link to comment
Share on other sites

He Karin, ;)

 

Ja ik weet het, je hebt helemaal gelijk... gelukkig heb ik ook die overstap al gemaakt

na 3x in de week vis en die vlees vervangers zijn ook best lekker, maar dat gesnoeppppppp!!!

Een koekje bij de koffie, hmmmm.... die gevulde koeken... ik heb nu maar eierkoeken maar op tafel staan

maar ik snak ontzettend zoetigheid naar de warme maal.

Alcohol doet me niets daar heb ik geen moeite mee want dat valt bij mij ook niet goed

en dan laat je het wel staan. Ik hoop volgend voorjaar in richting van mijn doel te zijn beland... want ik weet dat het er beter langzaam af kan gaan dan zo snel...

bedankt voor je tips ;) :thumbup1:

 

Groetjes Okkie :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Afvallen

 

Voordat ik Sarco kreeg schommelde ik tussen de 115 en 120 kg.

 

Na de diagnose Sarco in mei 2005 woog ik binnen 2 maanden 131 kg.

 

Ben toen met een brooddieet begonnen (2/3 x per week alleen droog brood)

en daar 20 kg. in 2 jaar tijd mee afgevallen.

 

In oktober 2007 begonnen met zo veel mogelijk te bewegen en Sonja Bakker.

Ik schommel nu steeds tussen de 90 en 93 kg.

 

In totaal dus 40 kg. afgevallen.

 

Het probleem bij afvallen met Sarco is dat je wel graag wil bewegen maar dit weer wordt beperkt door de vreselijke vermoeidheid. Heb veel gezwommen en ben van een paar minuten op de loopband wandelen en fietsen op een relaxbike eindelijk weer in staat om weer een paar keer per week op mijn eigen niveau te sporten.

 

Ik kwam erachter via de dieetiste en Sonja Bakker dat ik gewoon te veel at. Nu eet ik nog steeds kleine "normale" porties en snoep zo wienig mogelijk en beweeg zoveel mogelijk en blijf gelukkig op gewicht.

 

Groeten,

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Frank,

 

Proficiat met je behaalde gewichtsverlies!

 

Ik krijg het er ook met normaal eten en elke dag een half uur op de loopband niet vanaf.

 

Er is laatst sprake van geweest, stond in de krant, dat er bij sarco een stofje is waardoor je niet kunt afvallen. Zal wel niet voor iedereen gelden dan he.

Maar ze onderzoeken het nog.

 

groetjes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

sarcoidose en afvallen

 

hallo

 

tijdens het nemen van de cortisone at ik alles en kwam wel 10 kg bij

 

nu ben ik gestopt met de medrol en voel me slecht en kan niet eten en vermager enz

 

ook ben ik na alles wat ik eet misselijk

 

mijn gewicht zakt en gaat terug omhoog door mijn dikke benen

 

toch zak ik nog altijd van gewicht.

 

groetjes bieke

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.