Ga naar inhoud

Ontstekingshaard in eierstok: sarcoïdose?


Petrarca

Recommended Posts

Dag allemaal,

 

Ik heb mijn PET-scan resultaten aan m'n arts gevraagd in het St. Antonius en die gelukkig gekregen. Ze is een geweldige longarts overigens en staat heel open voor allerlei behandelingen, ze weet dat ik er veel voor over heb om geen Prednison te gebruiken en staat achter me daarin. Geen kritiek op haar, maar...ik geloof er bij deze ziekte wel in dat het slimmer is om mijn eigen dossier te gaan beheren. Zij is tenslotte longarts en de ziekte is systemisch.

 

Wat schetst mijn verbazing, in de PET-scan diagnose staat heel duidelijk: 'focale haard in linkerovarium'. Dát heeft ze me niet verteld, (alleen verteld van m'n rechterheup, linkerbekken, longen en lymfen licht ontstoken). Foutje, neem ik aan...:huh:

 

Nou wil het toeval (?) dat ik twee weken geleden naar de gynaecoloog geweest ben wegens irregulaire tussentijdse bloedingen. Spiraal (gewoon koper) er uit laten halen, ze deed alle onderzoeken inclusief echo. Alles zag er goed uit, slechts de, jawel, linkereierstok, kon ze toevallig net niet zien, maar die was vast ook prima. En ik ben nu een week overtijd, zonder dat de bloemetjes en de bijtjes hier iets mee te maken zouden kunnen hebben.

 

Ik ben met mijn 40 mg omeprazol vanwege mijn middenrifbreuk naar 20 mg per dag gegaan, al die medicijnen heb ik een hekel aan. Dat wilde ik weer verhogen, want ik heb veel pijn links in mijn buik sinds ongeveer twee weken.

 

Nu begrijp ik wel waar die nieuwe pijn links in mijn buik vandaan komt en een maagzuurremmer gaat dat niet fiksen :unsure:.

 

Maandag de gynaecologe maar weer eens bellen en wellicht de huisarts voor pijnstillers (ik moet ergens overstag voor) en de sportarts voor de ontsteking in mijn heup.

 

Vraagje (aan de vrouwen hier): kent één v jullie een sarcoïdose ontsteking in een eierstok?

 

Met dank en groeten,

 

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hallo Marcella,

 

Nee, nooit van gehoord. Ook de sarcoidose-vereninging noemt deze mogelijkheid niet.

Toevallig was ik ook onlangs bij de gynaecoloog voor jaarlijks uitstrijkje.

Uitstrijkje was goed, maar ik bleek een schimmel-infectie te hebben die het gevolg was van langdurig Prednison-gebruik…:crying:

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

goede middag,

 

ik ben ook onlangs naar de gynaecoloog geweest. Omdat ik het gevoel heb dat het met mijn hormoon huishouden zwaar pet is. Heb ook last van tussen tijdse bloedingen en contactbloedingen. Ook heel erg last van menstruatie achtige pijn. Ik dacht in de eerste instantie ook dat het met de prednison te doen had maar dat kon niet. Bij mij werd er ook een echo en een uitstrijkje gemaakt. er was wel wat te zien in mijn baarmoeder wat waarschijnlijk een bloed ophoping was/is ??? ik was nog niet vervroegd in de overgang dat kun je namelijk in het bloed zien. Je word naar huis gestuurd met het advies om de pil maar weer eens te gaan slikken.. NEEE dus waarom zou ik nog meer pillen slikken en ivm genetisch bepaalde borst en eierstok kanker werd het door een andere arts juist af geraden. Er word eigenlijk nooit iets geschreven of het invloed heeft de eierstokken of borsten maar ik denk dat dat wel kan aangezien het overal in je lichaam kan gaan woekeren.

 

Maar ik zou zeker wel even verder gaan ermee want een ontstoken eierstok kan ook gevolgen hebben als je er niks mee doet. Waarom heb je niet aan gegeven dat dat te zien was op de pet. Je hebt toch letterlijk bewijs voor de ontsteking ?? Kun je er niet mee bij je huisarts terecht???

 

heel veel succes ermee

Link to comment
Share on other sites

In het Engels kennen ze wél sarco in eierstokken...

 

maar het blijft vrij weinig voorkomen.

 

Ik ga niet verwachten dat mijn ontsteking in mijn eierstok door iets anders dan Sarcoïdose komt, in deze opleving vd ziekte. Dat zou een gewéldig toeval zijn. Dan zou ik ook toevallig een ontsteking in mn heup en bekken hebben, ... I think not. Dus ík weet waar ik het ga zoeken. Gelukkig heb ik zeer redelijke artsen tot nu toe

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1847820/

 

Dank voor je reactie, Angel. Ik heb nog niets aangegeven omdat mijn arts het me niet verteld had... foutje? En de gynaecologe en ik het niet wisten. Ik weet het pas sindsg vrijdagavond. Morgenvroeg wordt een rondje bellen. Als ik meer weet zal ik hier wel weer posten, voor jou wellicht ook wel handig.

 

Goed dat je je niet méér pillen laat opdringen! Kun je niet naar een dokter met wie je kunt praten? Veel sterkte ermee!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Marcella,

 

In het Engels kennen ze wél sarco in eierstokken...

Zo, wat goed dat je dat gevonden hebt!

 

Heel veel sterkte ermee, en houd ons op de hoogte.

 

groetjes,

Annelies

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.