Ga naar inhoud

Concentratie en geheugen verlies


Klaas

Recommended Posts

Ik zit wel eens te lezen over sarcoidose in het zenuwstelsel maar zijn er mensen die concentratie en geheugen verlies hebben ? Of hiermee bekend zijn daar ben ik wel eens benieuwd naar.

Link to comment
Share on other sites

Hallo klaas,

 

ik heb op zich geen geheugen verlies maar krijg het moeilijk met concentratie als ik moe ben. dus 's middags meestal of als ik wat gedaan heb zoals wandelen of zo. Alsof er een potje energie is voor de week die maar 1 keer kunt gebruiken op is op.

 

groeten Erik Roelof

Link to comment
Share on other sites

Brainfog

 

Hoi Klaas,

 

Ik denk dat jij duidt op wat ze ook wel 'brain' fog noemen. Komt veelvuldig voor bij allerlei aandoening, zeker ook auto-immuunziekten. Als je googelt op brain fog vind je meer.

 

Bij mij begon het deze zomer, samen met de vermoeidheid. Terwijl de pijn in heup en bovenrug eigenlijk al 2 -3 jaar zo zijn, waren dit nieuwe symptomen. Ik kreeg moeite met het onthouden van namen, ik kwam moeilijker op woorden, had chaos in mijn hoofd.

 

Nu na 6 weken rust, midle sport, verbeterd dieet lijkt iig mijn hoofd stukken helderder, de andere klachten zijn nog steeds onderanderd.

 

Heb je last v dit soort verschijnselen?

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

concentratie

 

Geheugenverlies is een denk een ietwat sterk woord hiervoor, alhoewel ikzelf daar wel aan denk.:confused1:

 

Mijn korte termijn geheugen laat me regelmatig in de steek.:crying:

 

Dat komt waarschijnlijk ook door concentratie problemen als gevolg van de ziekte.

 

Grote stukken tekst zijn moeilijk te lezen, kan de regels na verloop van tijd niet meer onderscheiden.

 

Zo zijn er meer van die onhebbelijke dingen die me overkomen.

 

zien, doof, en woord vindt stoornissen omdat het geheugen niet goed reageert op het waarnemen zijn bij mij zeer herkenbaar. Ik zeg woorden die ik niet bedoel, of weet niet meer hoe iets heet, zie dingen niet die er wel zijn.. etc..

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zo mijn bedenkingen, ik kijk eerst even wat voor reactie's deze topic

allemaal losweekt en dan ga ik naar mijzelf kijken en vergelijken.....

 

Ik heb sarcoidose in mijn Longen en spieren en deels in mijn schouders

doorlopend naar de nek cq. onderkant schedel.

 

Eind februari moet ik voor mijn 2 maandelijkse controle en wil dus nu al gaan kijken of ik verband kan leggen tussen het een en ander, maar voorzeker heb ik meer klachten, wordt vervolgt (door mij)

Link to comment
Share on other sites

Ja dat klinkt me erg bekend.....Namen door elkaar gooien,zeer slecht korte termijn geheugen.Plotseling niet meer weten hoe het koffieapparaat werkt.Een film hoef ik niet te kijken,ben na 15 minuten de draad kwijt.Ik ben ervoor door de mri geweest( hersenen). Daar was gelukkig alles in orde. Nu krijg ik een zenuwonderzoek en een geheugenonderzoek (AZM).Het kan natuurlijk ook aan de medicijnen liggen.Ik slik Prednison en Azathioprine.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ik heb er vooral last van als ik een acute vermoeidheidsaanval heb. Als die het hevigst is kan ik helemaal niks meer maar ook in de periode van afname durf in bijv. niet in mijn auto te rijden omdat ik merk dat alles veel langzamer binnen komt en ik niet goed kan anticiperen op het verkeer.

Link to comment
Share on other sites

Mij komt het ook erg bekend voor. Moet ook echt alle afspraken opschrijven. Rapport lezen op het werk heeft vaak weinig zin. Kan me daarna niet meer voor geest halen wat ik gelezen heb. Pillen verstrekken durf ik niet meer bang om fouten te maken. Woorden en namen gooi ik ook door elkaar.Als ik probeer om me iets te herinneren waarvan ik zeker weet dat ik het antwoord weet lijkt het of ik een gat in mijn geheugen heb. kleingeld tellen lukt me vaak gewoon niet. iets gaan doen en vervolgens niet meer weten wat je wilde gaan doen. Het komt voor de buiten wereld soms over of je niet zo slim bent maar ja het gebeurt gewoon. Soms heb ik er meer last van dan anders.

Mij is wel opgevallen dat ik dit meer had toen het zo heet was in de afgelopen zomer. Mijn arts verklaarde dat het kwam doordat de long inhoud minder is er ook minder zuurstof naar je hersenen gaat waardoor je deze verschijnselen krijgt.

 

Groetjes angel

Link to comment
Share on other sites

Angel,

 

ik ben bang dat sarcoidose meer doet dan alleen je longen aantasten. Wat is je longvolume? want als je weet dat je bij hardlopen veel meer lucht verbruikt dan bij kantoor werk is er al snel ruim voldoende long vollume om rustig dingen te doen, terwijl het toch niet lukt. Ik heb het gevoel dat die sarcoidose of stoffen die daarbij onstaan dat moe gevoel, depressie gevoel en concetratie verlies veroorzaken. Ik kan daar alleen niet heel veel bevestiging van krijgen bij de normale geneesheren.

 

groeten Erik ( roelof)

Link to comment
Share on other sites

hoi erick,

 

Ik wil daar ook niet mee zeggen dat je daar alleen bij zwaar lichamelijk inspanning last van hebt. Alleen is me op gevallen bij mij zelf dat het meer tot uiting komt bij heet weer. Ik heb eigenlijk ook zo last van maar dan lijkt het erger. Tuurlijk brengt moeheid deze klacht ook met zich mee en wie weet waar deze klachten nog meer van komen.Depressie is ook iets wat dit soort klachten kan veroorzaken. het lijkt soms of je alzheimer light hebt. En daar hoef je inderdaad niet veel inspanning voor te leveren. Ik schrijf dan ook alleen maar wat mijn arts voor een verklaring gaf. Het schijnt verder ook gewoon zo ver je dat zo mag noemen bij onze ziekte te horen.

En dat deze ziekte meer met zich mee brengt dan een slechte long inhoud,lijkt me dat iedereen op dit forum daar wel over mee kan spreken.

Link to comment
Share on other sites

Het komt mij ook allemaal erg bekend voor. Vergeten pincode, waar je spullen hebt gelaten etc. Soms leidt het tot rare vertoningen hoor in een winkel bijv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Concentratie en geheugenverlies

 

Hoi,

 

Ik heb beide , en vraag me na een week dan ook niet welke film ik gezien heb. Wel lastigm, ik werk 40 uur in de week als consultant en heb gemiddeld 4-5 uur reistijd.

 

"s ochtends net of je een pak op je donder gehad hebt, moe, net als zware griep. Maat gewoon doorgaan, een beetje hulp van een psyholoog erbij en wat Retalin (wondermiddel).

 

En valium om soms echt uit te rusten.

 

Succes allemaal

Link to comment
Share on other sites

Uppers en downers

 

Hoi Pirulero,

 

Boeiend; je hebt dus sarcoidose, werkt als consultant, dus ws tenminste 40 u per week en dat houd je vol door ritalin te gebruiken (een upper), je slaapproblemen (welbekend bij sarco) ondervang je door valium te nemen (een downer) en je geheugenverlies ondervang je hoe, door antwoorden uit te stellen en alles op te schrijven, lijstjes te maken?

 

Ik heb het ongeveer zo gedaan: ik werkte 60 uur, waarvan 10 - 15 u in de auto, nam koffie en niet-eten als upper, wijn als downer tot mijn geheugenverlies te sterk werd en ik niet meer kon werken. Als ik jou zo hoor schrik ik bijna van herkenning. Misschien ben je er nog niet klaar voor om meer te luisteren naar je lichaam en te kijken of je minder kunt werken. Wellicht heb je in dat geval wel iets baat bij een aanpassing van je dieet? (Zonder dat ik weet wat je dieet is dus ik doe hier wat aannames, sorry). Ik eet geen tarwe, vlees, suiker en kook eigenlijk alles zelf. Iemand anders volgt het oer dieet. Bij mij heeft het mijn ontstekingen niet opgelost maar mijn geheugen doet het weer! (oké, ik heb ook al niet meer gewerkt sinds december :cool:).

Ik ga in mei weer a/d slag, maar (hopelijk) anders dan vroeger, rustiger, zachter, minder en met dieet.

 

Want niet werken word ik ook gek van.

 

Sorry voor al mijn aannames en ongevraagd advies :unsure:.

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Wat moet je anders?

 

Hoi Petrarca

 

Natuurlijk heb ik wel eens over minder werken nagedacht en zou ik wel energie over willen hebben voor mijn hobbies, als is het maar 1 keer per week maar voorlopig heb ik een enorme fiannciele kar te trekken en kan ik dus niet stoppen met werken of minder gaan verdienen. Sterker nog, volgende maand zal ik per week zo'n kleine 20-25 uur reistijd erbij hebben omdat de klant ver weg is. Het project duurt 3 jaar. De arbo arts vindt het beter als ik antidepressiva neem, verder is sarco voor hem net als een griepje denk ik. En als ik een dag het helemaal niet trek en thuisblijf krijg ik van hem en mijn manager te horen dat ik wel 10 tot 15 keer een dag heb verzuimd en een griep duurt bij mij langer dan bij anderen (blijkbaar) , je gaat minder naar meetings want ik woon in het midden van NL maar deze zijn altijd in eigen tijd en in het middel en zuiden. En dan haal je je targets niet en daar gaat je loonsverhoging.

 

Ik zal eens naar het dieet-stuk kijken, ik eet nu weinig overdag en meer 's avonds.

 

Bedankt

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.