Ga naar inhoud

toegeven aan vermoeidheid?


elisabeth

Recommended Posts

hallo iedereen,

 

Ik ben hier nieuw en heb natuurlijk een heleboel vragen. Nu vind ik al erg veel info op dit forum :D. Bij mijn vriend is de diagnose sarcoidose gesteld, ze zijn nu bezig met allerlei onderzoeken om echt uit te zoeken wat er hand de hand is en andere zaken uit te sluiten. Mijn vraag gaat voornamelijk over vermoeidheid. Het is op dit moment zo erg dat hij niet meer aan het werk gaat. Ik vind dit nogal wat en heb daarom de volgende vraag. Moet je toegeven aan die vermoeidheid? Ik vind dat hij zijn rust moet nemen en dan maar een poos niet of minder aan het werk moet gaan. Maar ik lees hier en daar ook dat je juist niet moet toegeven aan die vermoeidheid. Hij is een jonge vent van 28 die altijd erg actief en fit was. Nu slaapt hij minstens 15 uur per dag. Vooral hijzelf vind dit erg vervelend voor zijn gezin en werk. Ik heb het idee dat als je je verzet tegen die vermoeidheid, je juist meer en sneller moe bent en dat je ook nog eens neerslachtig wordt. Of is het een kwestie van doseren? Ik hoop heel erg jullie ervaringen en tips te lezen!

 

groeten elisabeth (een bezorgde vriendin)

Link to comment
Share on other sites

ik ben zelf ook vaak moe en dan raak ik me concentratie vermogen kwijt ik weet niet hoelang die het nu heeft maar bij mij gaat het zachtjes aan weg gelukkig ik sliep ook meer dan zoveel uur perdag dat is niet zo vreemd maar nu slaap ik 1 of 2 overdag dan gaat het wel goed maar dat heeft ook tijd geduurd eer ik dat voor elkaar had met veel paracetemols ook wel groetjes marco

Link to comment
Share on other sites

hoi elisabeth,

 

ik ben dan een niet meer zo jong man van 53 maar kon in september nog een halve marathon lopen en zit nu sinds november thuis met sarcoidose. Ik probeer via telefoon en e-mail nog wel wat te werken maar veel wordt het niet. Er is natuurlijk een balans tussen doorzetten en rusten. Maar bedenk wel het lichaam is een gevecht aan het leveren met iets. Er is geen overeenstemming bij de doktoren wat dat iets is, maar dat gevecht is duidelijk. Als je de energie nu gebruikt voor wat anders ( werk of zo) dan gaat dat ten kosten van het beter worden. Als je verder op het forum leest dan zie je dat deze vraag vaker gesteld is. Bij de meeste hier is het geen vraag, het gaat gewoon niet. Bij mjzelf is het, als ik doorzet dan bekoop ik dat de volgende dagen met een terug val.

 

Hoewel er geen koorts is en er verder niet veel aan te zien is , is het een heel echte beroerde ziekte. Een van de problemen is ook vaak dat je heel onrustig slaapt, je gaat doodmoe naar bed maar rust niet uit in de nacht. Dit maakt het allemaal nog vervelender.

 

Succes met balanceren. Wees maar lief voor hem dat help ook!

 

groeten Erik

Link to comment
Share on other sites

ik denk dat het verstandig is om naar je lichaam te luisteren en toch je energie en dagelijkse ADL te doseren. Wat heb je er aan, als je alleen maar door gaat, dan gaat het lichaam juist meer signalen geven.

Tuurlijk zijn er dagen,dan kun je niet anders dan moet je door die barriere heen van moeheid,maar neem dan de dagen daarna wel wat rust in acht.

Je hebt maar 1 lichaam en werk dat blijft er wel...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Probeer eens Ritalin

 

Hoi,

 

Ik werk met reistijd zo'n dikke 50 uur per week, elke dag til ik me over de rand van het bed. Sporadisch slik ik Retalin, als ik het helemaal niet treken zo haal ik het einde van de dag prima . Maar voor hobbies en anderen inspanningen hebben ik geen tijd en weinig zin.

 

Succes allemaal

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

een gezond mens zou met 50 uur per week werken al nergens tijd of zin in hebben. Knap dat je het nog vol houdt.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

als ik je verhaal zo lees zit je behoorlijk tegen de wind in te roeien. Met sarcoidose is dat niet zo'n best plan. Je geeft de ziekte de kans te groeien en je lichaam geen kans zich te herstellen. Doorzetten is leuk maar stukmaken is dan net te ver. Heb je al in het stukje voorstellen iets over jezelf verteld? Het is een goed gewoonte dat iedereen zich een beetje voorsteld.

 

groeten Erik (Roelof)

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Pirulero,

 

Ik heb net al vrij uitgebreid gereageerd op jouw verhaal, zoals erik zegt 'je tegen de wind in roeien'.

 

Sorry webmasters, als ik er een zooitje van maak.

 

groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hoi Pirulero,

 

Sorry webmasters, als ik er een zooitje van maak.

 

groeten,

Marcella

 

 

Ach, dat valt nog wel mee toch ? ;)

 

Het is ook wel eens lastig om exact op de juiste plaats en wijze te reageren op een "thread" en/of "topic". Dat overkomt mij ook al wel eens.:crying:

 

En als de webmaster het te "buitensporig" vindt worden, zal hij zich wel melden:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Haha, Arie, met dank! :)

 

Ik besefte gewoon even - nadat ze net MP verplaatst hebben naar zn onderwerp - dat het bij onderwerp sarco en sport ook echt niet altijd meer over sport gaat (terwijl ik dat zélf geinitieerd had.)

 

Anywee, je hebt gelijk, we horen ze wel als het anders moet :cool:.

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hoi marcella,

 

geeft niks je kunt op dit forum best alle threads lezen die actueel zijn. zoveel geberud er niet per dag. Het wordt alleen lastig als er in de ene thread geantwoord wordt op iets dat in een andere gezegd is. En in het uiterste geval copieren we de boel gewoon en zetten we het er twee keer in.

 

groeten erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in
×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.