Ga naar inhoud

Erik doet het Marshall protocol


roelof

Recommended Posts

Ja ik overweeg het wel, vooral omdat ik ervan overtuigd ben dat veel van onze 'problemen' (en dat in het algemeen van allerlei ziektes) voortkomen uit ons voedsel. Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat er al lang niet voldoende voedingsstoffen/vitaminen enz. in onze groenten meer zitten doordat de aarde waarop ze geteeld worden gewoon uitgeput is. In die zin heeft voeding dus zeker mijn aandacht. Ik merk alleen nogal wat tegenstrijdigheden in deze voedingsadviezen, dus in dat van het MP en vanuit de orthomoleculaire hoek.

Er zijn ook overeenkomsten. Zuivel is hoe dan ook niet goed. Als je al zuivel gebruikt, dan karnemelk ipv gewone melk, kwark ipv yoghurt, en geitenkaas ipv normale kaas. De hele oproer rond het drinken van melk is ons opgedrongen door de staat, heeft niets te maken met gezondheid maar alles met 'verkoop'.

Dat spelt brood beter is weet eigenlijk iedereen die zich bezig houdt met gezonde voeding. Alleen dit brood is moeilijk te krijgen hier, of moet je zelf bakken (en dan maar zien hoe je aan het meel komt) en is bovendien minder lang houdbaar, wat het voor mij weer lastig maakt omdat ik alleen ben.

Paddestoelen laten staan.. ok, ik vind ze wel lekker maar heb er geen probleem mee om ze niet te eten.

Bewerkt door Kyra
Link to comment
Share on other sites

  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • roelof

    63

  • Bernadette

    10

  • Petrarca

    10

  • Joachim

    6

Kyra,

 

er is op 22 mei van 14 tot 17 uur in Eindhoven een Marshall protocol bijeenkomst. Er (nog) geen echte agenda, maar daar komen mensen die het Marshall protocol volgen en mensen die er echt in geïnteresseerd zijn bij elkaar. Hier is dan alle ruimte om alle vragen te stellen die je hebt. Als je er heen wilt meld je dan even aan bij: marshallprotocol@live.nl dan krijg je dan het adres.

 

groeten erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Helaas ga ik dat niet redden. Eindhoven is voor mij ook best een eind weg (woon op de Zuid Hollandse Eilanden, Voorne Putten) en vanaf volgende week kom ik in de molen van onderzoeken, geen idee hoe het dan allemaal gaat lopen..

 

Maar hoe is het eigenlijk met jou? Je bent gestopt met je 'blog' schrijven hier?

Link to comment
Share on other sites

Kyra,

 

kijk maar op pagina 4 reactie 40 daar staat gewoon het week verslag.

 

Het gaat prima, ik ben weer volop aan het werk, met vooral het gevaar teveel te gaan doen. Maandag maak ik weer een heel verslag.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall, protocol week 17.

 

Ook deze week weer veel gewerkt. De hele week heb ik me prima gevoeld. Zaterdag lang geslapen en toen de hele dag hoofdpijn, zondag was de hoofdpijn al weer een stuk minder. Het kan een aantal oorzaken hebben. Ik heb wat meer in de zon gelopen dan de weken ervoor. De reactie is dan meestal een paar dagen later, dus het is lastig conclusies te trekken. Het in de zon lopen is nauwelijks te voorkomen met het mooie weer. Ik ben 4 keer op de fiets naar mijn werk geweest. En volgens de Marshall wetenschap maak je dan de bacteriën los en krijg je meer last van de immuun pathologie. Of het is gewoon de reactie van teveel werken, dus een normale tension headache.

 

Mijn jongste zoon was jarig , mijn oudste zoon was op bezoek, dus al met al een best OK weekend.

 

Op verzoek van de arts heb ik een aantal keer mijn temperatuur opgemeten, en die keer was het 37.4 dat begint aardig normaal te worden. Normaal heb ik 37.5 dan voel ik me goed en actief. Na het meten voor de arts was het toch weer een aantal keer laag. Nu is het 37.1 prima dus. De bloed druk is nog wat hoog 150/90 maar hartslag is weer gewoon rustig 60. Ik voel me een stuk minder gejaagd en voelt ook een stuk beter. Het gaat dus langzaam maar zeker de goede kant op, maar het is nog lang niet allemaal OK.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 18 en 19

 

Week 18 was een week met veel werken. Ik heb meer dan 40 uur gewerkt. Op vrijdag werd dat echt zwaar. Dus ik zal toch iets moeten inhouden. Het probleem is dat wanneer je echt begint, het werk blijft trekken. Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt en ben ik nergens op een kritische plaats. Zaterdag inpakken en zondag weg op vakantie. Een weekje Engeland. Uit voorzorg een huisje genomen op 12 km van de boot. Een prima week gehad maar elke dag was het tegen een uur of 4 wel op. Veel lopen blijft me nog zwaar vallen al gaat het al weer een stuk beter. Een hele dag in de Chatham Dockyard boot in boot uit en hal in hal uit was natuurlijk de goden verzoeken en dat ging om een uur of 3 ook echt niet meer. Maar vanaf 10 uur tot 3 uur is al best lang.

Mijn temperatuur begint normaal te worden 36.8 behalve van het weekend toen was die weer 35.8 , mijn bloed druk blijft nog steeds hoog (150/90) en hartslag is weer normaal (58) Mijn voet doet nog steeds zeer, mijn enkel is zo goed als over. Ik wel nog regelmatig hoofdpijn, al is het niet zo erg als in week 17.

 

Al met al dus nog steeds langzaam vooruit, maar omdat je nu af en toe het gevoel krijgt dat het over is, wordt je steeds weer herinnert aan het feit dat dat nog niet het geval is.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Roelof,

 

Ik herken dat gevoel "soms denk je dat het over is" ook ik werk heden full time en dat getrek aan je doet geen goed! Ook ik heb aan de noodrem getrokken. Toch gaat het met mij ook goed. Gisteren bloed geprikt en komende week (de 24ste) mag ik weer voor een longfoto en de uitslag van het bloed. Ben benieuwd!

Dus volgende week weer een uitgebreid verslag van mij. Ook wij hebben met Pasen een week vakantie gehad, nogal eens "gezondigd" daar merk je in beginsel weinig van. toch heb ik de afgelopen week tot heden het gevoel een lichte terugval te hebben. Ben weer moe in de namiddag, maar toch hou ik het wel de heledag uit.

21 juni ga ik naar Nijkerk naar de Focusgroep gesprekken! Ben uitgenodigd en kreeg vandaag de bevestiging.

 

Gr. John

Link to comment
Share on other sites

John,

 

ik ben bang dat sarcoidose over een langere tijd uitmiddeld dan je graag zou willen het duurt een paar dagen voordat je echt weer last krijgt en dan nog een paar dagen voordat het weer weg is. Dit maakt het erg lastig om oorzaak en gevolg te ontdekken.

 

groeten Erik

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 20

 

Deze week weer gewerkt zon 35 uur. Ik was vrijdag weer best heel erg moe dus het was nog steeds te veel. Ik ben nu formeel voor 50% goedgekeurd, ik zal dus nog wat rustiger aan moeten doen.

In het weekend zijn er weer wat activiteiten geweest om de verbouwing die nu al bijna een jaar stil ligt af te maken. Het missende stukje in de tuinmuur is geplaats. Verder best wat kunnen knutselen. Temperatuur blijft op en neer gaan, bloed druk is stabiel maar wel aan de hoge kant, en hartslag ok. De komende week is er een cursus daar zie ik best tegen op , maar wil er ook best gewoon heen. Ik ben benieuwd hoe ik dat overleef

 

Groeten Erik Roelof

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 20

 

Deze week een cursus gehad vanuit het bedrijf. Het was drie drukke dagen vol met dingen om te leren dus geconcentreerd werken de hele dag lang. Ik heb een avond laten gaan om vroeg te slapen. Vrijdag was ik erg moe en ben ik thuis gebleven. Zaterdag was weer goed en zondag was ik weer moe, maar heb ik wel geknutseld, het ging alleen niet snel. Hoewel het duidelijk veel is, ben ik er geloof ik niet veel slechter van geworden. Temperatuur is steeds dichter bij de 37 graden, en bloed druk veranderd niet zo veel. De energie balans blijft moeilijk. Maar langzaam maar zeker kruipt het toch naar steeds meer energie toe.

 

Nu een rustige drie dagen week en dan zien we wel weer verder. Woensdag naar de cardioloog, volgende week weer naar de bedrijfs arts.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 22

 

Na de cursus toch wat hoofdpijn en meer moe dan anders, maar voor de rest geen nieuwe problemen. Op woensdag heb ik een echo van het hart gekregen, daar bleken geen problemen, een rustige krachtige hartslag, alle snelheden en pomp vermogen en wat je allemaal nog meer kunt zien was OK. De bloed druk blijft wat hoog. Op aanraden van de cardioloog ben ik begonnen om Kalium als supplement in te nemen. Mijn Kalium gehalte is al lang erg laag, 3,2 met een norm van 3,5. Het lijkt dat ik daardoor wat minder moe ben. Maar ik kan dat op zo korte termijn natuurlijk niet beoordelen.

 

In het hemelvaarts weekend had ik veel energie, meer dan mijn lijf eigenlijk aankan, dus toch weer dikke enkels op zaterdag, na een hele dag rozen uitzoeken voor de nieuwe tuinmuur. In de rest van het weekend lekker door geknutseld. Mijn nacht kastjes staan nu in elkaar, nu nog schilderen.

 

Volgende week dinsdag heb ik een afspraak met de bedrijfs arts. De week erna een X ray van de longen met aansluitend een afspraak bij de longarts.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Roelof,

 

fijn dat de echo geen problemen lieten zien. Heb je ook een holter gehad. Bij het dragen daarvan kwam mijn geleidingsprobleem pas tevoorschijn.

 

Hoop dat Kalium goed werk verricht. Een beetje minder moe kan nooit kwaad.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Bernadette,

 

bedankt, ik weet niet wat een holter is, dus die heb ik vast niet gehad. De kalium doet wel iets maar niet veel, maar alle beetjes helpen.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

 

een holter is een kastje waar ze 24 uur achter elkaar een ECG mee maken. Zien ze vaak meer op dan bij een normale, korte ECG. Je krijgt dan plakkers op je lichaam en moet er heel de dag mee rond lopen.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi bernadette,

 

dat heeft mijn broer gehad met hart ritme stoornissen, maar ik denk niet dat ik verder veel hart problemen heb. wel is cardioloog gewoon een aardige man die zijn best doet om zoveel mogelijk te weten te komen wat er nu precies mis is. Maar bij sarcoidose is dat niet zo makkelijk. Het is een systeem ziekte. Voorlopig leef ik dus maar even voort met het idee dat er met mijn hart niets mis is.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 23

 

Deze week ging het steeds slechter. Ik voelde me gejaagd, ik sliep slecht, ik kreeg steeds meer hoofdpijn, en stoelgang werd steeds beroerder. Ontlasting van een rare kleur ( bijna zwart en stinkende winden) Vrijdag ben ik met knallende hoofdpijn vroeg naar huis gegaan. Ik geef de schuld aan de kalium supplement pillen. Ik heb er na vrijdag middag geen meer genomen, en zaterdag was al een stuk beter, en zondag was weer normaler maar nog wel moe. Ook was zondag de stoelgang weer normaal. Ik zal dus met het kalium gebrek moeten leren leven want suppletie via supplementen werk averechts. Ik ga dus gewoon weer door met de kalium houdende groente en fruit. Vandaag maandag nog steeds moe en nauwelijks meer hoofdpijn. Dus rustig aan en geen supplement pillen meer slikken

 

Volgende week dinsdag heb ik een afspraak met de bedrijfs arts. De week erna een X ray van de longen met aansluitend een afspraak bij de longarts.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Erik,

 

wat waren dat voor kaliumsupplementen als ik vragen mag, iets wat je arts had voorgeschreven? Mijn kalium was gezakt naar 2,3 na een zware operatie en kreeg ik 8 dikke slow-k tabletten p/dag. Die werken wel, na 6 weken mocht ik minderen naar 4 p/dag en ik hoop volg wk te mogen stoppen ermee als het kalium weer op peil is.

 

groetjes Petra

Link to comment
Share on other sites

Hoi Petra,

 

het was slow K 600 mg, en het voorschrift was 3x daags 1 tablet. Ik ben er nu ruim een week mee gestopt en voel me prima. Mijn kalium waarde was 3,2. Ik denk dat je nieren hier een belangrijke rol spelen, en dat je normaal ruim voldoende binnen krijgt en dat je nieren dat weer uitschijden. Op de een of andere manier is een laag kalium gehalte kennelijk beter voor me. Die getallen zeggen ook niet alles.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik (Roelof) met het Marshall protocol week 24

 

Vorige week was een redelijk goede week veel gewerkt en ook wel moe. Het stoppen met de kalium is goed bevallen. Geen problemen meer gehad met hoofdpijn. Ik ben bij de bedrijfsarts geweest, ik heb me voor 60% beter gemeld, ik werk wel iets meer maar heb ook de rust momenten nodig. In het weekend leuke dingen gedaan, weer nieuwe speeltjes gekregen voor vader dag, een FEIN multi tool, waar je mee kunt zagen en vijlen en schuren op allerlei plaatsen. Dus de poten van alle stoelen vlak gemaakt zodat je de stoot viltjes niet scheef drukt, best weer een hele klus voor alle stoelen in het huis. Lucie heeft het laatste schilder werk gedaan aan de nachtkastjes, die zijn nu af, dit weekend kijken of alles past.

Vandaag bij de longarts geweest. Op de X-ray was geen ontsteking meer te zien in de longen, GOED NIEUWS!:):biggrin: De foto van 5 november en die van 28 december zijn ongeveer gelijk, veel ontsteking in het midden van de longen zowel op het voor “doorzicht” en het dwars “doorzicht”.:crying: De foto van 21 juni was heel anders. Hier en daar nog een klein restje maar de rest is weg, lympfen klieren waren niet meer opgezet, genezen.:lol: Omdat Sarcoïdose net zo makkelijk weer terug komt heb ik een afspraak met de longartsvoor december.

 

Ik ben blij met deze verbetering en dank dit aan Marshall, hoewel je het nooit zeker weet, het kan ook zichzelf genezen. Ik ga dus voorlopig gewoon door met de Marshall therapie, het lijkt goed te werken.

 

Groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisch nieuws, Erik! Misschien een beetje MP, en een beetje aan jezelf te danken. Fijn om te horen, sowieso hoopgevend.

 

Groeten,

Marcella

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

 

wat fijn om zo'n nieuws te krijgen. Hoop voor je dat de sarco helemaal weg blijft.

 

Groetjes, Bernadette

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

 

Wat goed om te horen dat het weer wat beter gaat. Wat sarco betreft blijft het steeds met kleine stappen vooruit gaan of grotere stappen achteruit. Het vervelende is dat je inderdaad niet weet of de sarco op zijn retour is, of dat de medicatie c.q. behandelingen goed aanslaan.

In ieder geval is het voor jou een goed bericht.

 

Groetjes,

 

John

Bewerkt door JohnE
Link to comment
Share on other sites

Hoi Marcella en john,

 

ja het voelt heel goed dat het nu meetbaar betergaat. Ik zal proberen de rontgen foto's van het ziekenhuis te krijgen dan kun je het zelf zien.

 

maar dat duurt nog even

 

groeten Erik

Link to comment
Share on other sites

Voortgang van Erik met het Marshall protocol week 25

 

Na het bezoek aan de long arts deze week niet veel nieuws. Weer een drukke week gehad, aan het eind van de week en in het weekend toch weer hoofdpijn al was het niet zo heel erg, toch nog steeds snel moe. Ik was wel helder deze week. In het weekend door de hoofdpijn niet zo heel veel gedaan, vooral dingen afgemaakt, nacht kastjes opgehangen, knutsel zolder opgeruimd, nog een lampje opgehangen, zo blijven er allerlei kleine klusjes over, die raken nooit op.

 

groeten Erik (Roelof)

Link to comment
Share on other sites

Maak een account aan of login om te reageren

Je moet forum lid zijn om te kunnen reageren

Maak een account aan

Maak een account aan voor het forum. Het is niet moeilijk!

Registreer een nieuw account

Log in

Als u al een account heeft? log hier in

Log nu in

×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

Wij willen cookies op uw apparaat plaatsen, welke ervoor zorgen dat dit forum beter functioneert. U kunt uw cookie instellingen aanpassen, anders gaan wij ervan uit dat u ermee instemt om door te gaan.